پژوهشی عملی در چهره پردازی دوره قاجاری
پژوهش و اجرای چهره پردازی دوره قاجاری بر روی بشقاب سفالی به منظور شناخت روش کار توسط هنرمند رشتۀ سفال و سرامیک گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی پژوهشگاه امروز «سه شنبه »با اعلام این خبر گفت: تک چهره نگاری در عصر قاجار به اوج خود رسید و ویژگی های انسانی تحت عواملی تغییر کرد.
او افزود:هنر نقاشی و نگارگری متأثر از هنر اروپایی، به سمت طبیعت پردازی و فاصله گرفتن از فرم های تجریدی و انتزاعی متمایل شد و فضایی با چشم انداز نقوش متنوع گیاهی و انسانی بوجود آورد.
شریف زاده از ویژگی های نقوش این دوره را تأکید بر شاخصه های اروپایی نظیر سایه پردازی و پیکرنگاری دانست و تصریح کرد:کاربرد رنگ های متنوع و جدید مانند قرمز، نارنجی و صورتی در این دوره متداول شده بود و این نقوش نوعی تعامل هویتی با شرایط جامعه را نشان میداد.
به گفته رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، در این دوره انسانهایی اشرافی با چهرههای شاد ومتبسم، چهره هایی با حالت سه رخ و ساده شده ، بدن هایی به حالت نیم تنه با لباسهایی به شکل چند خط ساده در رنگ های لاجوردی، قرمز مایل به قهوه ای و سفید ترسیم می شده اند.
او نقوش، راه راه و فلس مانند بر روی لباسها، گردنبند مروارید، موهای فر داده شده و لباس های اروپایی با یقۀ بازرا از مشخصه های نقوش درباری آن دوره خواند و گفت:از این رو سعی بر آن شده در این اثر نقوش انسانی با تکنیک هفت رنگی و رولعابی با توجه به دانش روز بر روی بشقاب انجام گیرد.
شریف زاده با بیان اینکه شبیه سازی ازنقوش چهره نگاری لوح های قاجاری بر روی بشقاب سفالی به قطر ۳۰ سانتیمتر با روش زیر لعابی و آبرنگی توسط رعنا بهرامی فر انجام شده افزود: نمونه حاضر برگرفته از بشقاب سفالی با طرح بزمی واز تولیدات اواخر دوره قاجار است که در تهران ساخته می شده و بیشتر بر نقوش تاریخی ، سلطنتی و مضامین میدان جنگ و صحنه های روزمره وبزمی تاکید داشته و در حال حاضر در موزه هنرهای اسلامی مالزی نگهداری می شود.
رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از خصوصیات اینکار بر ترکیب بندی مقامی در آن اشاره کرد که خدمه به شکل ریزتر در پایین و شخصیت های اصلی به شکل بزرگتر در بالا تصویر شده اند وگفت: اصولا از شاخص های این دوره و این اثر وجود تقارن محوری در ایجاد تعادل در تصویر است.
اودر ادامه با اشاره به روندانجام این طرح اظهار داشت:پس از انتقال نقوش، قلم گیری و لعاب گذاری با تکنیک زیرلعابی و آبرنگی بر روی بدنه های سفالی لایۀ رویی آن با حالتی شیشه ای و شفاف فیکسه شده و برای پخت در دمای ۹۶۰ درجۀ سانتی گراد آماده می شود.