خانه / جشنواره / چهره پردازی دوره قاجاری

چهره پردازی دوره قاجاری

پژوهشی عملی در چهره پردازی دوره قاجاری

پژوهش و اجرای چهره پردازی دوره قاجاری بر روی بشقاب سفالی به منظور شناخت روش کار توسط هنرمند رشتۀ سفال و سرامیک گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری انجام شد.

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی پژوهشگاه امروز «سه شنبه »با اعلام این خبر گفت: تک چهره‏ نگاری در عصر قاجار به اوج خود رسید و ویژگی‏ های انسانی تحت عواملی تغییر کرد.

او افزود:هنر نقاشی و نگارگری متأثر از هنر اروپایی، به سمت طبیعت ‏پردازی و فاصله گرفتن از فرم‏ های تجریدی و انتزاعی متمایل شد و فضایی با چشم‏ انداز نقوش متنوع گیاهی و انسانی بوجود آورد.

شریف زاده از ویژگی‏ های نقوش این دوره را تأکید بر شاخصه‏ های اروپایی نظیر سایه ‏پردازی و پیکرنگاری دانست و تصریح کرد:کاربرد رنگ های متنوع و جدید مانند قرمز، نارنجی و صورتی در این دوره متداول شده بود و این نقوش نوعی تعامل هویتی با شرایط جامعه را نشان می‏داد.

به گفته رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی، در این دوره انسان‏هایی اشرافی با چهره‏های شاد ومتبسم، چهره‏ هایی با حالت سه رخ و ساده شده ، بدن هایی به حالت نیم تنه با لباسهایی به شکل چند خط ساده در رنگ‏ های لاجوردی، قرمز مایل به قهوه ای و سفید ترسیم می شده اند.

او نقوش، راه‏ راه و فلس مانند بر روی لباسها، گردنبند مروارید، موهای فر داده شده و لباس ‏های اروپایی با یقۀ بازرا  از مشخصه ‏های نقوش درباری آن دوره خواند و گفت:از این رو سعی بر آن شده در این اثر نقوش انسانی با تکنیک هفت رنگی و رولعابی با توجه به دانش روز بر روی بشقاب انجام گیرد.

شریف زاده با بیان اینکه شبیه‏ سازی ازنقوش چهره‏ نگاری لوح های قاجاری بر روی بشقاب سفالی به قطر ۳۰ سانتی‏متر با روش زیر لعابی و آبرنگی توسط رعنا بهرامی ‏فر انجام شده افزود: نمونه حاضر برگرفته از بشقاب سفالی با طرح بزمی واز تولیدات اواخر دوره قاجار است که در تهران ساخته می شده و بیشتر بر نقوش تاریخی ، سلطنتی و مضامین میدان جنگ و صحنه های روزمره وبزمی تاکید داشته و در حال حاضر در موزه هنرهای اسلامی مالزی نگهداری می شود.

رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری از خصوصیات اینکار بر ترکیب بندی مقامی در آن اشاره کرد که خدمه به شکل ریزتر در پایین و شخصیت های اصلی به شکل بزرگتر در بالا تصویر شده اند وگفت: اصولا از شاخص های این دوره و این اثر وجود تقارن محوری در ایجاد تعادل در تصویر است.

اودر ادامه با اشاره به روندانجام این طرح اظهار داشت:پس از انتقال نقوش، قلم ‏گیری و لعاب ‏گذاری با تکنیک زیرلعابی و آبرنگی بر روی بدنه‏ های سفالی لایۀ رویی آن با حالتی شیشه ‏ای و شفاف فیکسه شده و برای پخت در دمای ۹۶۰ درجۀ سانتی ‏گراد آماده می ‏شود.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

پذیرش سازمان ملل لغو باید شود

https://hawzahnews.com/xcPVs 🔻رئیس اتحادیه علمای اهل بیت(ع) ترکیه: ❇️ پذیرش رژیم صهیونیستی در سازمان ملل، دلیلی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *