خانه / اسلم قزوینی / یونان و عربستان جزو ایران بودند

یونان و عربستان جزو ایران بودند

اسامی شهرها پارسی قدیم از کتیبه‌های نقش رستم از داریوش بزرگ برداشته شده.
ایزیدور خاراکسی: عالم یونانی از اهل شوش بوده و کتبی راجع به جغرافیای عالم قدیم نوشته پلین اسم او را زیاد در تصنیفات خود برده کتابی که از او مانده راجع به جغرافیای پارت است. ظن قوی بر این است که عالم مذکور در قرن اول میلادی می زیسته.
موسی خورن: مورخ ارمنی است که تاریخ ارمنستان رانوشته و کنب او اطلاعات مفیدی راجع به جغرافیای عالم قدیم و مخصوصاً ارمنستان و ایران می‌دهد. زمان حیات او مورد اختلاف است. بعضی در قرون چهاردهم میلادی و برخی در قرن پنجم می دانند.
کرمان جزو فارس بوده از کتیبه داریوش نیز که اسم آن جداگانه ذکر نکرده این مطلب استنباط می‌شود ولی کرمان قدیم کوچکتر از کرمان امروزی بوده و آن را (کُرمانا) کی گفتند.
ماتیانا: از اسم مردمی است که استرابون، ماتیانا می‌نامد و در حدود همدان و آذربایجان می زیسته‌اند.
کاسپین (قزوین). در زمان حکومت مادها یکی از نقاط مهم کشور بوده و دژ «ماگ بیتو» در جنوب غربی قزوین و تحت فرمان «هانا سیروکا» از امیران ماد بوده است.
کامبادِن: این استان از ری تا کرمانشاه امروز تطبیق می‌کند.
گِلان: از اسم مردمی است که به گِل‌ها موسوم بوده و سواحل جنوبی دریای خزر را اشغال کرده‌اند. ساسانیان با این‌ها و با کادوسیها که نیز در گیلان و طوالش سکنی داشتند جنگ‌های سخت نموده‌اند.
سوزیانا در زمان هخامنشیان لرستان و خوزستان را در بر می‌گرفت.

یونان و عربستان جزو ایران بودند

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

سعيد نريمان

سعید نریمان

اندیشه ورزی باید مبتنی بر تئوریهای بومی باشد و الا مثل این است که با کلید همسایه می خواهیم درب خود را بگشائیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *