خانه / اسلم قزوینی / روز جهانی خون بند ناف

روز جهانی خون بند ناف

سلولهای بنیادی در بند ناف دیگر نباید ضایعات محسوب خون محیطی و مغز استخوان هم باید حفظ شود

شرکت فناوری بن یاخته های رویان از سال ١٣٨۴ ذخیره سازی سلول های بنیادی خون بندناف نوزادان تازه متولد شده را آغاز کرده و با داشتن ٣٠ نمایندگی در استان‌های مختلف موفق به ذخیره‌سازی بیش از ١٠٠,٠٠٠ نمونه شده است.سلول های بنیادی خون بندناف

سلول های بنیادی خون بندناف

خون بندناف خونی است که پس از تولد در بندناف و جفت باقیمانده و دور ریخته می‌شود. این خون غنی از سلول‌های بنیادی است. سلول‌های بنیادی خون بندناف همانند سلول‌های بنیادی خون ساز مغز استخوان به سلول‌های زیر تقسیم می‌شوند:

  • سلول‌های قرمز، که اکسیژن را به تمام بدن حمل می‌کنند
  • سلول‌های سفید، که در سیستم ایمنی فعالانه شرکت دارند
  • پلاکت‌ها که به انعقاد خون کمک می کنند

همچنین قادر به ساخت انواع سلول‌های دیگر و ترمیم و نگهداری سلول‌ها در هنگام جراحت هستند.

مدیرعامل شرکت فناری بن یاخته های رویان روز سه شنبه ۲۷ آبان ماه به مناسبت روز جهانی خون بندناف، در نشست خبری با اصحاب رسانه به تشریح جدیدترین دستاوردها و کاربردهای خون بندناف  پرداخت.

وی در باره خون محیطی گفت:

پیوند اتولوگ سلو‌‌ل‌های بنیادی خون محیطی به صورت گسترده‌ای در درمان سرطان‌هایی که با دوز بالا شیمی درمانی می شوند، استفاده می‌گردد؛ این روش نه تنها برای انواع سرطان‌های خونی استفاده می‌شود بلکه برای تومورهای جامد که حساس به روش شیمی درمانی هستند از جمله سرطان سینه و سرطان سلو‌‌ل‌های کوچک ریوی نیز کاربرد دارد. همچنین، نشان داده شده است تزریق متوالی سلو‌‌ل‌های بنیادی خون محیطی می‌تواند باعث افزایش شدت و قدرت شیمی درمانی گردد. علاوه براین، از پیوند اتولوگ این سلو‌‌ل‌ها برای درمان برخی از بیماری‌ها از جمله مولتیپل میلوما، لنفوم هوچکین، لنفوم نان‌هوچکین، لوسمی میلوئیدی حاد، نوروبلاستوما، تومورهای زایا و انواع بیماری‌های خود ایمنی استفاده می‌شود.

مولتیپل میلوما در حدود ١% کل سرطان‌ها را شامل می‌شود و در حدود ١٠% از انواع سرطان‌های خون را در بر‌می‌گیرد. با توجه به نتایج حاصل شده از کارآزمایی‌های بالینی توسط گروه‌های مختلف از اواسط دهه ١٩٩٠، شیمی درمانی با دوز بالا همراه با پیوند اتولوگ سلو‌‌ل‌های بنیادی خونساز به عنوان یکی از استانداردهای درمانی برای آن دسته از بیماران مولتیپل میلوما که واجد شرایط پیوند هستند، مورد توجه قرار گرفته است. قبل از این، در بیماران مولتیپل میلوما صرفا شیمی درمانی صورت می‌‌گرفت و تنها در ١٠% بیماران، شدت بیماری تخفیف می‌یافت و تنها ۵% بیماران بیش از ده سال زنده می‌ماندند. مطالعات نشان داده‌اند با پیوند اتولوگ سلو‌‌ل‌های بنیادی خونساز خون محیطی، شانس بقاء بیماران تا ٣۵% افزایش می‌یابد. به نظر می‌رسد در قرن حاضر با شیوع انواع بیماری‌ها از جمله انواع سرطان‌ها روبرو هستیم از این رو نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدید و گسترده‌‌ای در روش‌‌های درمان نوین با استفاده از منابع سلو‌‌ل‌های بنیادی جدید در حیطه درمان بسیاری از بیماری‌های نیازمند پیوند، می‌باشیم. امروزه در سراسر دنیا از جمله کشورهای امریکایی از طریق مراکز درمانی یا شرکت‌های خصوصی (Avera MCKennan Hospital &university Health Center و Scripps)، کشورهای اروپایی از جمله انگلستان (مرکزNHS)، آفریقای شمالی (Netcell) و همچنین در هند (Cryo Stemcell) به جمع‌آوری و دخیره‌سازی سلو‌‌ل‌های بنیادی خون محیطی اقدام نموده‌اند تا بتوانند در بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی با دوز بالا قرار گرفته‌اند استفاده گردد. در مرکز Avera MCKennan Hospital &university Health Center سالانه بیش از ٢٠٠ نمونه از خون محیطی بیماران جمع‌آوری می‌شود (قابل ذکر است که این روش در مقایسه با روش نمونه‌گیری از مغز استخوان روش بدون دردی است) و سلو‌‌ل‌های بنیادی خونساز آنها جدا و برای استفاده بیماران در آینده منجمد می‌گردد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

سعيد نريمان

سعید نریمان

اندیشه ورزی باید مبتنی بر تئوریهای بومی باشد و الا مثل این است که با کلید همسایه می خواهیم درب خود را بگشائیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *