خانه / جشنواره / میراث امپراتوری شیرازیها در آفریقا

میراث امپراتوری شیرازیها در آفریقا

یک پژوهشگر خبر داد:

میراث امپراتوری شیرازیها در آفریقا، در حال نابودی است

شهر و جزیره کیلوا بعنوان اولین دولتشهری که توسط شیرازی ها در آفریقا تاسیس ودر سال ۱۹۸۱میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده هم اکنون در حال نابودی است .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مرتضی رضوانفر عضو هیأت علمی پژوهشگاه ، امروز « شنبه » با اعلام این خبر گفت: علی ابن حسن شیرازی و ۶ فرزند او از قرن ۱۰ میلادی به مدت ۵۰۰ سال چندین دولتشهر در شرق آفریقا شامل بخشهایی از کشورهای سومالی، کنیا، تانزانیا و موزامبیک، ایجاد کرده و امپراتوری پرافتخار شیرازیها را تاسیس کردند.

 او خاطرنشان کرد : نهایتا در سال ۱۵۰۲ میلادی پس از شکست از پرتغالی ها تمدنی که برای شرق آفریقا، دولت، تجارتِ جهانی، شهرسازی و… نعمات بسیاری به همراه آورده بود به مرور مسیر نابودی در پیش گرفت.

این پژوهشگر افزود : در این میان شهر و جزیره کیلوا بعنوان اولین دولتشهری که توسط شیرازی ها تاسیس شده  با داشتن آثار ارزشمندی از جمله دو مسجد زیبا (مسجد جامع و مسجد کوچک) و دو قصر باشکوه (قصر بزرگ و قصر کوچک) در سال ۱۹۸۱میلادی در فهرست میراث جهانی در یونسکو به ثبت رسید.

او با بیان اینکه یونسکو این جزیره را گواه شاخصی برای گسترش اسلام در شرق آفریقا از قرن دهم تا نوزدهم  ذکر می کند تصریح کرد:  ابن بطوطه نیز در سال ۱۳۳۱م با دیدار از این جزیره، آن را یکی از زیباترین شهرهای جهان نامیده است.

رضوانفر در ادامه به قصر بزرگی در این شهر که دارای یکصد اتاق است اشاره کرد که تا قرن هجدهم  بلندترین ساختمان در شرق افریقا محسوب می شده وگفت:این قصر دارای چندکتیبۀ با ارزش است که در موزۀ برلین نگهداری می شود.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت : متأسفانه به دلیل رسیدگی و حفاظت نشدن از آثاراین دولتشهر، یونسکو در سال ۲۰۰۴م این پرونده را در فهرست میراث در خطر قرار داد که پس از آن با حمایت مالی و اقدامات مرمتی توسط چند موسسه بین المللی، مجددا در سال ۲۰۱۴م از فهرست آثار در خطر خارج شد.

رضوانفر در پایان، وضعیت کنونی آثاراین منطقه را نگران کننده دانست و گفت : این آثارارزشمند به مرور تبدیل به چند خرابه شده  که از نظر کارشناسان یونسکو، عدم رسیدگی، امواج اقیانوس، رطوبت هوا، کشاورزی و حضور احشام در حریم آثار، عاملی برای نابودی این میراث آفرو شیراز (آفریقایی- شیرازی) شده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

صیحه آسمانی

به گزارش سید احمد حسینی ماهینی خبرنگار ماهین نیوز ایا پرواز هزاران پهباد و موشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *