خانه / جشنواره / تل خسرو در دنا تعیین عرصه و حریم شد

تل خسرو در دنا تعیین عرصه و حریم شد

کاوش های اخیر تل خسرو نشان داد بر خلاف تصورهای اولیه، گستره عرصه تپه بیش از ۸ هکتار است و برنامه حفاظتی ارائه شده قادر خواهد بود تا از تخریب و آسیب بیشتر به حدود عرصه تپه توسط کشاورزان یا فعالیت های عمرانی و توسعه ای جلوگیری و چارچوب مناسبی برای حریم آن در نظر گرفته شود.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، نوروز رجبی سرپرست هیأت باستان شناسی امروز «دوشنبه » با اعلام این خبر گفت: تل خسرو از اندکاستقرار های دائم دامنه های جنوبی رشته بلندی های دنا در استان کهگیلویه و بویراحمد،  مورد کاوش تعیین عرصه و حریم قرار گرفت.

او افزود: این تپه که دارای ۱۵۰ متر درازا و ۱۰۰ متر پهناست، نزدیک به ۲۰ متر بلندی دارد و به سبب داشتن نهشت های فرهنگی دوره های گوناگون و توالی فرهنگی منطقه ایاهمیت زیادی دارد.

رجبی با بیان اینکه، این تپه کلیدی در فاصله ۲ کیلومتری جنوب شهر یاسوج جای دارد و در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۵۵۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است خاطرنشانکرد : رودک سراب تاوه مهمترین منبع آبی نزدیک به تپه است که امروز از فاصله ۱۵۰ متری غرب تپه می گذرد.

این باستان شناس افزود: کاوش لایه نگاری این تپه که در سال ۱۳۸۷ توسط نگارنده  انجام شد نشان داد، سطحی ترین لایه فرهنگی این تپه بقایای یک دژ مربوط به دورهقاجار و لایه های زیرین آن به استقراری از هزاره پنجم پیش از میلاد و دوره باکون می رسد، با این همه این استقرار بیش از هر زمان در هزاره سوم و دوم پیش از میلاد مورد توجهبوده است.

او تصریح کرد: اگرچه در آغاز دهه هفتاد خورشیدی با انجام گمانه زنی های گسترده توسط فریبا سعیدی، این تپه تعیین حدود عرصه و حریم شد اما آن برنامه مناسب به کمیتهحرایم کشور نرفت و به دلیل نبود ضوابط مشخص و مصوب، بویژه در دو دهه گذشته شاهد دست اندازی های زیادی به حدود عرصه و حریم تپه بوسیله کشاورزان و اهالی بودیمآنگونه که سیمای امروزین تپه و پیرامون آن در یک دهه گذشته دگرگون شده است.

رجبی اظهار داشت : با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  و با حمایت اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان کهگیلویه و بویراحمد ، امسالبرنامه تعیین عرصه و حریم تپه با باز کردن حدود ۱۸ گمانه کوچک پیرامون تپه انجام، حدود عرصه آشکار و حریم مناسبی برای آن تعریف شد.

سرپرست هیأت باستان شناسی گفت :کاوش های تازه نشان داد به سبب قرار داشتن تپه در دامنه و دره ای که دارای حجمی از فرسایش سالانه خاک است، بر خلاف تصورهایاولیه، گستره عرصه تپه بیش از ۸ هکتار است و این برنامه حفاظتی قادر خواهد بود تا از تخریب و آسیب بیشتر به حدود عرصه تپه توسط کشاورزان یا فعالیت هایعمرانی و توسعه ای جلوگیری شود و چارچوب مناسبی برای حریم آن در نظر گرفته شود.

او افزود:گمانه زنی های تازه نشان داد، در دامنه شمالی و شرقی تپه گسترش استقرار در هزاره سوم و دوم پیش از میلاد اتفاق افتاد و در دوره اسلامی بیشترین گسترش استقرار دربخش جنوب شرقی انجام شد.

رجبی تصریح کرد: همچنین این برنامه پژوهشی مشخص کرد رودک سراب تاوه در دوره های مختلف چندین بار تغییر مسیر داده و همیشه در بستر کنونی اش جریان نداشته است .

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

صیحه آسمانی

به گزارش سید احمد حسینی ماهینی خبرنگار ماهین نیوز ایا پرواز هزاران پهباد و موشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *