خانه / دارالقران / کاوش باستان شناسی تپه گردآشوان

کاوش باستان شناسی تپه گردآشوان

 شناسایی سنتهای فرهنگی هزاره چهارم قبل از میلاد در آذربایجان غربی

دومین فصل کاوش باستان شناسی تپه منحصر به فرد ، گردآشوان در پیرانشهر آذربایجان غربی منجر به شناسایی سنتهای فرهنگی هزارهچهارم قبل از میلاد شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مهناز شریفی سرپرست هیئت باستان شناسی امروز «شنبه » با اعلام اینخبر گفت : تپه باستانی گرد آشوان در جناح غربی روستایی با همین نام، از توابع شهرستان پیرانشهر در میان بافت مسکونی روستای گردآشوان قرار گرفته، به گونهای که برخی از خانه های اهالی روستا، بخش هایی از عرصه و حریم آن را تخریب کرده اند.

این باستان شناس، گرد آشوان را تپه ای مرتفع با حدود ۵/۹ متر ارتفاع دانست که کاوش فصل دوم در آن تا رسیدن به خاک بکر ادامه یافته است .

به گفته شریفی، این تپه دارای ۴ فاز معماری و متعلق به هزاره چهارم ق.م است که درمطالعات شمال غرب ،تا امروزگاهنگاری جنوب دریاچه ارومیهمورد توجه بوده اما کاوشهای جدید در حوزه زاب موجب تکمیل دانسته ها و گاهنگاری منطقه شده است.

او افزود: کاوشهای حوزه زاب در محوطه گردآشوان، در راستای شناخت توالی فرهنگی، انجام شد و به منظور روشن ساختن گاهنگاری منطقه،دراین کاوش تلاش شد روند شکل گیری عصر مس و سنگ جدید مطالعه شود و با تطبیق یافته های فرهنگی منطقه با مناطق همجوار،بخشی ازپرسشهای اساسی را پاسخ دهد.

عضو هیأت علمی پژوهشکده باستان شناسی نتایج بدست آمده را نشانگر سنت سفالین کاهرو در محوطه گردآشوان و حضور فرهنگهای غنی وتعاملات فرامنطقه ای از دوره مس و سنگ در حوزه زاب دانست و اظهار داشت : کاوشهای تپه گردآشوان منجر به شناسایی سنتهای فرهنگیهزاره چهارم قبل از میلاد شد.

وی خاطرنشان کرد : این تپه با توجه به ۹ متر ضخامت و ۴ فاز معماری اهمیت ویژه ای دارد بطوریکه مشابه آن ازنظر حجم انباشت با ارتفاع ۹متری تاکنون در هیچ نقطه ای از ایران از هزاره چهارم ق.م گزارش نشده است.

او گفت: در این تپه بقایای حصار قابل شناساییست که به نظر می رسد به منظور جلوگیری از هجوم اقوام کوراارسی از قفقاز به دور تپهکشیده شده که در نوع خود بینظیر است.

شریفی تصریح کرد : در این محوطه ساختارهای معماری جالب توجهی شناسایی شدکه به نظر میرسد سازندگان این ساختار از قرار دادنیک در میان رج های خشتی با رنگ های متفاوت به نوعی قصد تزیین در نمای آن را داشتهاند، البته دور از ذهن نیست که با توجه به نوعبافت و کانتکس های با رنگ قهوه ای و خشت هایی به رنگ کرم رنگ و تمایز آنها در میزان استحکام و احتمالاً میزان مقاومت آنها در برابر رطوبت،شاهد نوعی استحکام بخشی در ایجاد دیوارها نیز باشیم.

او اظهار داشت : با توجه به گاهنگاری های انجام شده مواد فرهنگی با دیگر محوطههای متعلق به این دوره از پیش از تاریخ و همچنین بررسی ومطالعه سفالهای خارج از مرزهای سیاسی امروز ایران مشخص شد که این سفال ها تماماٌ به دوران مثل سنگ جدید متعلق بوده است.

سرپرست هیئت باستان شناسی با بیان اینکه ابزارهای سنگی در این تپه یافت شده که در بین آنها می توان میکرولیت های ابسیدینی را نیزمشاهده کرد  که در بسیاری از موارد در بخش های حاوی خاکستر و زغال به دست آمده اند افزود :در این میان ابزارهایی بسیار ریز و نازک به چشممی خورد که به نظر می رسد که از آن به عنوان دندانه های شاخی شکل استفاده شده است.

وی با اشاره به اشیای شمارشی یافت شده در این محوطه که  نشانگر توجه ساکنین به مسایل  اقتصادی  بوده خاطرنشان کرد :تدفینهایخمره ای در این محوطه در عصر مس و سنگ جدید صرفا در گردآشوان انجام شده و از دیگر نقاط حوزه شمال غرب ایران گزارش نشده است.

این باستان شناس گفت : سفالهای گردآشوان نشان دهنده وجود سنتهای فرهنگی مشترک با محوطه های شمال غرب ،آناتولی،قفقاز،بینالنهرین و سوریه می باشد ، البته موقعیت گردآشوان که در مجاورت قفقاز،ترکیه و بینالنهرین قرار گرفته در این زمینه بی تاثیر نبوده است.

 شریفی اظهار داشت :  پژوهش های حوزه رودخانه زاب نشان می دهد که این منطقه از نظر فرهنگی در هزاره چهارم و پنجم ق.م در حوزه نفوذسنت پیزدلی و کاهرو حسنلو A VIII و در هزاره سوم در حوزه نفوذ سنت (سنت حسنعلی حسنلو VII قرار داشته) که دامنه نفوذ آنها گسترده بودهاست.

این باستان شناس، نتایج پژوهش در گردآشوان را  نشان دهنده همزیستی اجتماعات ساکنان با مناطق شمال غرب، شمال بین النهرین ، قفقاز وآناتولی اعلام کرد که این امر باعث تشابهات فرهنگی شده است و وجود ابسیدین های گردآشوان با منشا آناتولی بر این امر صحه می گذارد.

او اظهار داشت : در واقع شرایط جغرافیایی در طول تاریخ همواره مسیر تردد بوده و به نظر می رسد گردآشوان نقش میان راهی و ارتباطی داشتهبطوریکه در این حوزه، در طول هزاره چهارم فرهنگ مس وسنگ جدید۲  ( CFW 3 ) گسترش یافته و در اوایل هزاره سوم به دلیل گسترش فرهنگکوراارس تحت تأثیر قرارگرفته و فرهنگ جدید جایگزین آن شده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

www.gp.org

Donate

March 19th, 2003. The United States invaded Iraq. The public premise for the invasion was …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *