خانه / جشنواره / تپه  گردی گوران شهرستان پیرانشهر آذربایجان غربی

تپه  گردی گوران شهرستان پیرانشهر آذربایجان غربی

آغاز فصل دوم کاوش تپه  گردی گوران آذربایجان غربی

 فصل دوم کاوش تپه  گردی گوران شهرستان پیرانشهر آذربایجان غربی با هدف تکمیل اطلاعات لایه ها و پی گردی معماری به دست آمده از فصل نخست در حال انجام است .

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری ، آزیتا میرزایی سرپرست هیأت باستان شناسی امروزدوشنبه با اعلام این خبرگفت: این تپه به دلیل توالی گاهنگاری که دارد، یکی از آثار ارزشمند حوضه رود زاب کوچک محسوب می شود.

این باستان شناس تصریح کرد: بر اساس کاوش لایه نگاری فصل اول تپه گردی گوران از دوران اسلامی متاخر، تاریخی (اشکانی)، آهن و مفرغدارای نهشته های باستانی است.

به گفته میرزایی،قویترین استقرار تپه متعلق به دوره مفرغ جدید با معماری خشتی و سفال های شاخص و منقوش این دوره است.

سرپرست هیأت باستان شناسی با بیان اینکه در زیر این لایه شواهدعصر مفرغ قدیم و فرهنگ موسوم به یانیق وجود دارد اظهار داشت: درفصل دوم با گسترش ترانشه در صدد تکمیل اطلاعات لایه ها و پی گردی معماری به دست آمده از فصل نخست هستیم.

او یکی دیگر از اهداف این فصل را به دست آوردن سطوح و لایه های بر جای متعلق به دوره مفرغ قدیم عنوان و تصریح کرد: در فصل اول باتوجه به کاهش سطح کاوش در عمق پایین ترانشه تنها مواد فرهنگی به شکل قطعات سفالی شاخص این دوره به دست آمد اما به دلیلبرش تپه توسط بیل مکانیکی لایه های پایین تر تخریب شده بودند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

سميه سادات سلطانيان

تبلیغات کاندیدها

کاندیدها از امروز برای تبللیغات خود اقدام نمایند۰۹۱۲۰۸۳۶۴۹۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *