خانه / اسلم قزوینی / مقبرۀ عارف ایرانی در شهر مولتان پاکستان

مقبرۀ عارف ایرانی در شهر مولتان پاکستان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد:

شعری مرتبط با میلاد نبی(ص) بر مقبرۀ عارف ایرانی در شهر مولتان پاکستان

ابیاتی منسوب به مولوی بر مقبرۀ عارف ایرانی در شهر مولتان پاکستان نقش بسته که خوانندگان زیادی در کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، افغانستان و تاجیکستان آن را در ارتباط با میلاد نبی(ص) دانسته اند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، مرتضی رضوانفر امروز «یکشبنه » با اعلام این خبر گفت :مولتان قدیمی ترین شهرپاکستان به دلیل وجود مساجد و آرامگاه های تاریخی به مدینه الاولیا یا شهر مقدس شهرت یافته است.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری افزود: سخی سلطان علی اکبر شاه شمسی، از نوادگان شاه شمس سبزواری عارف ایرانی (۵۶۰ق سبزوار، ۶۷۵ق مولتان) می باشد که مقبرۀ زیبای وی به یک مقصد مذهبی و گردشگری تبدیل شده است.

این پژوهشگر افزود: بنای مقبره به سبک مقابر دورۀ تُغلق‌ شاهیان، در سه طبقه با زیربنایی هشت ضلعی، برجکهای مخروطی‌شکل و گنبدی زیبا در سال ۹۹۳ق بنا شده و داخل مقبره، بسیار پرنقش و نگار است.

به گفته وی ، دیوارها با گچبری ها و نقوش اسلیمی که برخی بسیار موقر و نادر است پوشیده شده و تزئینات بیرونی این بنای آجری با کاشیهای فیروزه ای حاوی اشعاری از ابوسعید ابوالخیر، حافظ، مولوی و چند شاعر محلی تزئین شده اند.

رضوانفر تصریح کرد : متن کتیبه یاد شده ، ابیاتی منسوب به مولوی است که خوانندگان زیادی در کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، افغانستان و تاجیکستان، آنرا به مناسبت میلاد حضرت رسول، خوانده اند.

او این ابیات را چنین خواند : «ای دستهٔ گل مرحبا/ با بوی ریحان آمدی /جان همه عالم تویی/کز عالم جان آمدی/ ای شمس تبریزی لقا/می خوان تو نعت مصطفی/ زیرا که در بستان سرا/مرغ خوش الحان آمدی.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

سعيد نريمان

سعید نریمان

اندیشه ورزی باید مبتنی بر تئوریهای بومی باشد و الا مثل این است که با کلید همسایه می خواهیم درب خود را بگشائیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *