خانه / جشنواره / تپه کوزه چی زنجان

تپه کوزه چی زنجان

یک باستان شناس اعلام کرد:

تپه کوزه چی زنجان در اواخر عصر آهن ۳ محوطه صنعتی بوده است

کشف سرباره های فلز آهن از محدوده کاوش شده و سطح تپه کوزه چی زنجان و سازه های حرارتی موجود در داخل گمانه ها نشان می دهد کل محوطه در اواخر عصر آهن ۳ به عنوان یک محوطه صنعتی مورد استفاده قرار می گرفته است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، ابوالفضل عالی امروز «شنبه » با اعلام این خبر گفت : تپه کوزه چی در نزدیکیروستای رضا آباد از توابع بخش زنجانرود شهرستان زنجان ، در میان دره ای در شمال روستای رضا آباد و در فاصله ۱۰کیلومتری جنوب غرب معدننمک چهرآباد واقع شده است.

این باستان شناس  تپه کوزه چی را  یکی از چندین محوطه باستانی حوزه آبریز تلخه رود دانست که در بررسی باستان شناسی محدوده اطرافمعدن نمک در سال ۱۳۸۵ شناسایی شد و تصریح کرد: مطالعه اولیه یافته های سطحی تپه کوزه چی نشان داد که این محوطه مربوط به عصرآهن۳ و احتمالاً دوره هخامنشی است.

او افزود : بر اساس شواهد و مدارک باستان شناختی، دوران هخامنشی و ساسانی از ادوار اصلی استخراج نمک در معدن چهرآباد در دوران پیش ازاسلام بوده، بطوریکه بخش بزرگی از نهشته های باستانی و تونل های فروریخته استخراج نمک مربوط به این دو دوره است.

سرپرست هیئت باستان شناسی اینکه معدنکاران هخامنشی و ساسانی چه کسانی بودند و محل استقرار و زندگی شان کجا بوده را از جملهپرسش هایی اعلام کرد که همواره پژوهشگران معدن، در پی یافتن پاسخی صحیح برای آن از طریق بررسی های باستان شناسی و مطالعاتآزمایشگاهی بوده اند.

وی  اظهار داشت :  در این راستا یکی از اهداف مهم تیم کاوش معدن نمک، شناسایی محوطه های استقراری همزمان با ادوار استخراج نمک درمحدوده پیرامون معدن بوده است.

عالی افزود:  برنامه بررسی و شناسایی حوزه آبریز تلخه رود که معدن نمک و روخانه های چهرآباد، مهرآباد و بویوک چای بخشی از آن هستند، نیزبا همین هدف در سال های گذشته انجام یافت و محوطه های مختلفی از دوران پیش از تاریخ، ساسانی و اسلامی در آن محدوده شناسایی شد.

او با اشاره به این نکته که تپه کوزه چی تنها محوطه باستانی پیرامون معدن بود که شواهدی سطحی از عصر آهن ۳ و دوره هخامنشی داشت تصریح کرد:  لذا تصمیم بر آن شد برای شناسایی ارتباط احتمالی این محوطه با معدن نمک برنامه گمانه زنی به منظور لایه نگاری در تپهکوزه چی انجام شود و به همین منظور کاوش تپه با  مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  آغاز شد و هم اکنون نیز ادامه دارد.

به گفته این باستان شناس ، گمانه زنی انجام یافته تاکنون نشان داده که لایه های تاریخی روی یک تپه طبیعی شکل گرفته و عمق لایه ها درقسمت های مختلف تپه حدود ۵/۱ متر است که بر بستر طبیعی تپه قرار گرفته اند.

سرپرست هیئت باستان شناسی شواهد بدست آمده را نشانگر کارگاهی بودن این  محوطه در اواخر عصر آهن ۳ دانست  که در آن ذوب فلز واحتمالاً پخت سفال انجام می شده است.

 او گفت :کشف سرباره های فلز آهن از محدوده کاوش شده و سطح تپه و نیز کشف سازه های حرارتی در داخل گمانه ها نشان می دهد کلمحوطه در دوره یاد شده به عنوان یک محوطه صنعتی مورد استفاده قرار می گرفته است.

عالی در پایان خاطرنشان کرد : بجز آثار کارگاهی در لایه های بالاتر نیز شواهدی از لایه های استقراری ضعیف بدست آمده که احتمالاً از نظرزمانی جدیدتر از آهن ۳ است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

سميه سادات سلطانيان

تبلیغات کاندیدها

کاندیدها از امروز برای تبللیغات خود اقدام نمایند۰۹۱۲۰۸۳۶۴۹۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *