توسط هنرمند رشتۀ تذهیب گروه پژوهشی هنر های سنتی انجام شد
تذهیب حاشیه و سر لوح به سبک دوره قاجار
پروژه مثنی سازی (ساخت مجدد طرح قدیمی ) بر گرفته از نسخۀ شماره چهل و یک به خط حسین بن علی عسگر ارسنجانی با حفظ ماهیتاصلی هنر قاجار ، توسط کیوان شجاعی هنرمند رشتۀ تذهیب گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اجرا شد .
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سید عبدالمجید شریف زاده رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی ، امروز «چهارشنبه » با اعلام این خبر گفت :با توجه به برگزاری همایش قاجار توسط پژوهشگاه و برپایی نمایشگاه هنر قاجار، بازنگری این هنر بارویکردی جدید در دستور کار قرار گرفت.
او تصریح کرد : در این خصوص برای نتیجهگیری بهتر نسخ موجود در موزه ملک بررسی و نسخۀ شماره چهل و یک به خط حسین بن علیعسگر ارسنجانی تاریخ ۱۲۸۵ه. ق برای این موضوع انتخاب شد.
رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی خاطرنشان کرد : این نسخه بسیار پرکار و نفیس می باشد که هنرمند این مرکز با الهام از آن یکبرداشت تازه ای متناسب با شرایط امروزه ی تذهیب صورت داده است.
شریف زاده اظهار داشت : با اینکه بیشتر تذهیبهای قاجار از نظم و قوانین موجود در تذهیبهای دورههای پیش از خودش پیروی نمیکند (ازجمله قرار گرفتن نقوش اسلیمی و ختایی در یک بند، اندازه نبودن واگیرهها، بکارگیری نقوش اسلیمی و ختایی دورههای مختلف در یک بند، عدمچرخش صحیح اسپیرالها، بعضی مواقع بکارگیری رنگهای نا هماهنگ و خام کنار یکدیگر)، ولی از نظر زیبایی ایجاد یک سبک خاص برای دورۀقاجار خالی از لطف نیست.
رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی با اشاره به این اثر گفت:در این نسخه با اینکه سه طرف طرح حاشیه دارد ولی اندازههای آن با هم متفاوتاست که همین امر در طراحی حاشیه ایجاد مشکل خواهد کرد که در طراحی و اجرای امروزه ی آن حاشیه ها به یک اندازه می باشد.
شریف زاده اضافه کرد : تزئینات اسلیمیها در این نسخه به شکل تزئینات ختایی و کشیدگیهای اسلیمیها گاهی آنقدر زیاد است که فرماسلیمی را از یک گردش درست دایرهوار اسپیرال خارج کرده که این امر در اسپیرال ختایی ها با بکارگیری موتیفهای اسلیمی و ختایی بر روی یکبند اسپیرال نیز مشهود است .
وی انتخاب قالب اصلی کار (شمسه، حاشیه، ترنج، سرلوح و…) ،طراحی و انتقال طرح ،قلمگیری قهوهای با قلموی موی گربه وآبرنگ قهوهای ،آمادهسازی ورق طلا و طلا اندازی طرح و مهره زدن طلا به جهت براق شدن ، رنگگذاری طرحهای اسلیمی و ختایی ، قلمگیری( دورگیری مشکی بامرکب اصفهان)، رنگگذاری زمینه، جدولکشی و گرهاندازی جدولها، پرداز نقطهای با آبرنگ وشرفهاندازی را مراحل انجام این کار دانست .