خانه / اسلم قزوینی / شست رسانه‌ای مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر

شست رسانه‌ای مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر

دادمان: آمادگی ایجاد مرکزی مشابه حوزه هنری در فلسطین را داریم/ شجاعی: پویش مردمی با هشتگ «فلسطین تنها نیست» فعال خواهد شد

نشست خبری فلسطین تنها نیست
    –     کد خبر: ۱۱۹۵۰
    –     تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۷/۱|۱۴:۵۴
رئیس حوزه هنری در نشست رسانه‌ای مسابقه بین‌المللی «فلسطین تنها نیست» گفت: حوزه هنری آمادگی انتقال هر گونه تجربه و توان فرهنگی و هنری برای ایجاد مرکزی مشابه در منطقه غزه و فلسطین را دارد؛ تا هنرمندان فلسطینی مبارزه با قدرت بیشتری جنگ فرهنگی و هنری گسترده‌ای علیه رژیم منحوس اسرائیل شکل دهند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری؛‌ نشست رسانه‌ای مسابقه بین‌المللی کارتون، کاریکاتور و پوستر «فلسطین تنها نیست»، صبح امروز سه‌شنبه ۱ مهرماه در تالار سوره حوزه هنری با حضور محمدمهدی دامان رئیس حوزه هنری، سید مسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و دبیر این مسابقه بین‌المللی و جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد.

دادمان در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مقاومت گفت: سلام و رضوان خدا نثار شیخ احمد یاسین، درود بی پایان الهی نثار شهید فتحی شقاقی، دکتر رمضان عبدالله، حاج عماد مغنیه، حاج قاسم سلیمانی و همه شهدای مقاومت که برای آرمان‌های الهی و برای آرمان آزادی قدس شریف مبارزه کردند و در این مسیر ناجوانمردانه به شهادت رسیدند. این رویداد و این مسابقه بهانه‌ای‌ست تا ما به همه آن کسانی که فکر می‌کنند با بازی‌های کودکانه سیاسی می‌توانند آرمان فلسطین را به فراموشی برسانند، یادآوری کنیم که جغرافیای سیاسی، فرهنگی و امنیتی در منطقه ما تغییر کرده است و دوران بزن در رو تمام شده است. اگر بازی کودکانه سیاسی علیه آرمان فلسطین شروع کنند، همه هنرمندان متعهد به انسانیت با زبان فرهنگ پاسخ درخوری به این خیانت و این لکه ننگ خواهند داد. البته که ان‌شاءالله این لکه ننگ باقی نخواهند ماند و به زودی شرایط عوض می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: همه سازش‌کاران باید بدانند که عادی سازی روابط با یک رژیم انسان‌کش، ظالم و اشغالگر غیر قابل بخشش است.

رئیس حوزه هنری افزود: حوزه هنری بانی مسابقه‌ و رویدادی فرهنگی و هنری است تا با صدای بلند از اقصی نقاط این کره خاکی پیام، «فلسطین تنها نیست» مخابره شود. بنده به نمایندگی از حوزه هنری و جامعه هنری ایران اسلامی، از همه هنرمندان آزاده جهان، از همه دوستداران انسانیت و انسان دعوت می‌کنم تا با زبانی رسا و به شیوه هنری پیرامون این خیانت نابخشودنی سخن بگویند و از همه هنرمندان فیلم‌ساز، گرافیست‌ها، کاریکاتوریست‌ها، نویسندگان و شعرا دعوت می‌کنم تا رویای آن روزی که نزدیک است ان‌شاءالله و فلسطین به فلسطینیان باز خواهد گشت را به تصویر بکشند.

هویت بین‌المللی حوزه هنری تقویت خواهد شد

دادمان با اشاره به اینکه پیش از این رویدادهای بین‌المللی خوبی در حوزه هنری و در زمینه فلسطین اتفاق افتاده است، تأکید کرد: یکی از محورهای حوزه هنری در دوره جدید، تقویتِ بُعد و هویت بین‌المللی حوزه هنری خواهد بود.

آمادگی تأسیس مرکزی مشابه با حوزه هنری در فلسطین را داریم

وی تصریح کرد: حوزه هنری یک تجربه موفق از یک مرکز و محفل جریان‌ساز و متعهد هنری است. ما به روشنی و رسا اعلام می‌کنیم که آمادگی داریم تا هر آنچه از تجربه، تخصص و توان داریم را در اختیار همه هنرمندانی که در هر کانون جغرافیایی از جبهه مقاومت فعالیت می‌کنند، قرار دهیم؛ تا ان‌شاءالله به صورت مستقل و بومی تجربه‌های شبیه به این تکرار شود و شبکه‌ای از محافل هنری متعهد و جریان‌ساز و مقاوم علیه این رژیم منحوس شکل بگیرد.

وی در پایان گفت: تأکید می‌کنم حوزه هنری آمادگی انتقال هر گونه تجربه و توان فرهنگی و هنری برای ایجاد مرکزی مشابه در منطقه غزه و فلسطین را دارد؛ تا هنرمندان فلسطینی مبارزه با قدرت بیشتری جنگ فرهنگی و هنری گسترده‌ای علیه رژیم منحوس اسرائیل شکل دهند.

عادی‌سازی روابط باعث نمی‌شود فلسطین تنها بماند

در ادامه این نشست، شجاعی‌طباطبایی با اشاره به محورهای این مسابقه گفت: موضوع این دوره از اتفاق هنری تحت عنوان «فلسطین تنها نیست» برگزار می‌شود و در این اتفاق ما یک بخش به بخش‌های دیگر اضافه کردیم. پیش از این فقط دو بخش کارتون و کاریکاتور داشتیم که در این دوره پوستر هم به آن اضافه شده است.

وی تصریح کرد: یک بخش این مسابقه مربوط به توهین به پیامبران و ادیان الهی است. توهین به پیامبران توسط یک گروه کوچک و جهانی ایجاد شده است و چیزی جز نفرت‌پراکنی نیست. سؤال ما این است که آیا نفرت‌پراکنی مصادیق آزادی بیان است؟

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری متذکر شد: این آزادی بیان با مصادیق موجود در فرانسه همخوانی ندارد و می‌بینیم که سخت‌گیرانه‌ترین مجازات‌ها برای هولوکاست و نفی آن در نظر گرفته شده است و در نتیجه شاهد این هستیم که آزادی بیان رویه‌ای دو گانه دارد. شارلی ابدو یک نشریه زرد و پرحاشیه است و همیشه به اتفاقات جنجالی روی می‌آورد. این توهین اخیر نیز قلب میلیاردها انسان را جریحه دار کرده است و مصادق آزادی بیان نیست.

وی در ادامه تأکید کرد: اما بخش دوم مربوط به بحث موجودیت فلسطین است. در جریان جنگ جهانی دوم عاملان جنگ مشخص بودند و سؤال اینجاست که چرا سرزمینی از همان کشورهای عامل جنگ به یهودیان داده نشد. این یک سؤال جدی است که باید به آن پاسخ داده شود.

شجاعی‌طباطبایی تصریح کرد: بحث سوم عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. اما همه باید بدانند بحث عادی‌سازی این روابط باعث نمی‌شود فلسطین تنها بماند. بد نیست بدانید مردم همین کشورهایی که از درِ دوستی با رژیم صهیونیستی درآمده‌اند از این اتفاق بسیار ناراضی و مخالف آن هستند. از طرفی دیگر اینکه کشورهای عربی اعلام می‌کنند به شکل جدی کنار صهیونیست ایستاده اند، یک ادعای مضحک است.

وی در ادامه افزود: بخشی تحت عنوان سازش‌کاران داریم که به کاریکاتور اختصاص دارد و شروع این اتفاق از حرکت و سازش انورسادات با رژیم صهیونیستی آغاز شد.

شجاعی‌طباطبایی درباره شرایط حضور شرکت‌کنندگان در این مسابقه گفت: گروه سنی برای شرکت‌کنندگان مشخص نشده است. در نظر داریم یک پویش مردمی را شکل دهیم و هشتگ «فلسطین تنها نیست» را به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی فعال می‌کنیم. همچنین محصولات متنوعی به اشکال مختلف همچون موشن گرافیک، انیمیشن و … ارائه می‌شود.

وی گفت: مهلت ارسال آثار تا ۱۵ آذرماه خواهد بود و ۲۰ تا ۲۲ آذرماه نیز داوری انجام خواهد شد و اختتامیه نیز پایان همان ماه برگزار می‌شود.

وی افزود: ترکیب داوری به صورت بین‌المللی است و هنرمندان ایرانی در کنار «ناجی بِناجی» از مراکش رئیس سایت عرب کارتون، «سیلوانو ملو» از برزیل و «جیتت کاستانا» از اندونزی هستند. جوایز این مسابقه هم منطبق با استانداردهای بین‌المللی است و به ترتیب به نفرات اول تا سوم ۲۰۰۰، ۱۵۰۰ و ۱۰۰۰ یورو اختصاص پیدا خواهد کرد.

شجاعی‌طباطبایی در پایان درباره ارتباط با هنرمندان غزه یادآور شد: در جشنواره جهانی مقاومت به کمک اسکایپ با هنرمندانی در غزه در ارتباط بودیم.

وی همچین یادآور شد، این مسابقه با توجه به شرایط بیماری کرونا به‌طور کامل به صورت مجازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

سعيد نريمان

سعید نریمان

اندیشه ورزی باید مبتنی بر تئوریهای بومی باشد و الا مثل این است که با کلید همسایه می خواهیم درب خود را بگشائیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *