خانه / جشنواره / تمام مرزهای ایران و عراق باز می‎شود

تمام مرزهای ایران و عراق باز می‎شود

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با العالم:

پس از عید فطر تمام مرزهای ایران و عراق باز می‎شود/ در دو سال گذشته بیشترین سهم را در بازار عراق داشتیم

پس از عید فطر تمام مرزهای ایران و عراق باز می‎شود/ در دو سال گذشته بیشترین سهم را در بازار عراق داشتیم

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در باره بازگشایی مرزهای تجاری دو کشور در شرایط فروکش کردن مسایل قرنطینه ای در خصوص ویروس کرونا خاطرنشان کرد، ما در دو سال گذشته بیشترین سهم را در بازار عراق داشتیم.

سید حمید حسینی دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در گفتگو با العالم پیرامون بازگشایی مرزهای دوکشور گفت: با توجه به تغییر دولت و تعطیلی یک هفته ای عید فطر در عراق و موضوع قرنطینه این کشور برای کرونا، مذاکرات آقای مسجدی، سفیر ایران در عراق با مسئول مرزهای عراق داشتند، طرف عراقی درخواست داشت که بازگشایی مرزها به بعد از تعطیلات عید فطر موکول بشود و وعده داده است که همه مرزها بعد از عید فطر بازگشایی شود.

وی یادآور شد که بازگشایی هر ۱۴ مرز ایران با عراق کانال ورود ایران به این کشور به طور کامل باز شود و کاهش صادرات در اسفند و فروردین جبران شود.

حسینی خاطرنشان کرد، ما در دو سال گذشته بیشترین سهم را در بازار عراق داشتیم و سالانه حدود ۹ میلیارد دلار کالا به این کشور صادر می کنیم. با وجود این که سال گذشته ارزش های پایه گمرکی کاهش پیدا کرد ولی ارزش صادرات ما کاهش پیدا نکرده است.

وی درباره احتمال تاثیر پذیری روابط تجاری دو کشور از تحولات سیاسی در عراق نیز افزود: عمده روابط ما با عراق خیلی ربطی به شخص نخست وزیر و دولت عراق ندارد. روابطی است بین بخش خصوصی دو کشور. بازار عراق به کالاهای ما نیاز دارد ما در بخش مواد غذایی و مصالح ساختمانی به تریب ۴۰ و ۵۰ درصد نیاز این بازار را تامین می کنیم.

دبیرکل اتاق بازرگانی ایران و عراق در ادامه خاطرنشان کرد، قاعدتا قرنطینه در همه جای دنیا فعالیت های اقتصادی را کاهش داده است از سویی کاهش درآمدهای نفتی عراق می تواند واردات این کشور را کاهش دهد که این نگرانی وجود دارد کاهش درآمدهای نفتی عراق در میزان واردات این کشور تاثیر داشته باشد چرا که عراق حدود ۴۰ میلیارد دلار واردات دارد که ۲۴ درصد از این واردات مربوط به محصولات ایرانی است. اگر به طور کلی میزان واردات عراق کاهش یابد قطعا می تواند در واردات کالا از ایران هم تاثیر داشته باشد.

عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی ایران و عراق ادامه داد، تغییر و تحولات و سرکار آمدن دولت جدید در این کشور بعید است که در روابط تجاری ما اثر داشته باشد. هم اکنون که مرزها بازگشایی شده روزانه حدود ۲ هزار کامیون درحال ارسال بار از سوی مرزهای اقلیم کردستان به عراق هستند. اخیرا هم در بصره و هم در استان دیالی تظاهرات برپا بوده که تجار، راننده ها و حق العمل کارها اعتراض دارند چرا مرزهای ایران باز نمی شود، انبارهای کالا در عراق و بغداد تقریبا خالی شده و قیمت ها به شدت افزایش یافته است.

حسینی افزود: تعداد زیادی از مردم عراق درگیر تجارت با ایران هستند در مرزها، در بحث حمل و نقل، ترخیص، فروش، خورده فروشی و عمده فروشی که این مساله منجر به فشارهای مردمی برای برقراری روابط تجاری شده است لذا خیلی نمی تواند تغییر دولت ها و در کل تغییرات سیاسی، تغییری در روابط تجاری با ایران ایجاد کند.

وی گفت: ممکن است تغییر دولت ها در قراردادهای دولتی از جمله قرارداد برق و گاز تاثیرگذار باشد که البته تا کنون شاهد این مساله نبوده ایم البته این مساله هم باتوجه به نیازی که عراق دارد آمریکایی ها را مبجور کرد تا ۱۲۰ روز معافیت به عراق بدهند که به نظر می رسد تا یکی دو سال آینده ما مشکلی برای صادرات گاز و برق به عراق نداشته باشیم.

حسینی درخصوص وضعیت رقابت پذیری کالای ایرانی در بازار عراق خاطرنشان کرد، ما برای صادرات کالا به عراق مزیت داریم و کالای ما قابل رقابت است زیرا هیچ جای دیگر نمی توانند کالا را با این کیفت، سرعت و با این شرایط دریافت کنند لذا سایر کشورها که عمده آنها چین و ترکیه هستند، در این بازار در بخش مواد غذایی، محصولات ساختمانی، نفتی و پتروشیمی امکان رقابت با ما را ندارند، ممکن است دربخش کالاهای دیگر مانند پوشاک، کفش و کالاهای لوکس بتوانند با ما رقابت کنند ولی حداقل در زمینه کالاهایی چون تره بار، مواد غذایی و مصالح ساختمانی همچنین در بحث فراورده های نفتی نه چین و نه ترکیه امکان رقابت با ما را در این بازار ندارند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *