خانه / جشنواره / تحصن در بیت المقدس را ادامه دهید

تحصن در بیت المقدس را ادامه دهید

سالروز نکبت در فلسطین؛ زخمی که هرگز التیام نمی یابد

سالروز نکبت در فلسطین؛ زخمی که هرگز التیام نمی یابد

فعالیت فلسطینیان برای بزرگداشت روز نکبت علیرغم تفاوت هایی که دارد همگی بر حق بازگشت و مخالفت بانادیده انگاشتن حقوقشان تاکید دارد اما امسال این رویداد با معامله قرن همزمان شد تا شاهد دیگری بر حجم ظلمی باشد که ملت فلسطین در اراضی اشغالی سالها با آن دست و پنجه نرم می کند.

العالم – فلسطین

فلسطینیان سالروز نکبت را سالانه از سال ۱۹۴۸ به اشکال مختلف در مناطق مختلف برگزار کردند.

لسطینی های داخل نیز، دو سال اخیر با راه پیمایی های بازگشت تصمیم گرفتند صدای خود را به همه دنیا برسانند که در ضمن آن صدها نفر به ضرب گلوله نیروهای اشغالگر اسرائیلی شهید و هزاران نفر نیز زخمی شدند.

هیات ملی راه پیمایی های بازگشت نیز به خاطر خطرات شیوع ویروس کرونا از لغو همه فعالیت های امسال خبر داد زیرا بخش بهداشتی به خاطر محاصره اسرائیل از سال ۲۰۰۷ در بحران مالی شدیدی به سر می برد.

این ویروس مانع از برگزاری هفتاد و دومین سالروز نکبت در داخل و خارج فلسطین شد به گونه ای که برای اولین بار طی چند سال راه پیمائی های بازگشت و فعالیت های میدانی متوقف شده است.

فلسطینی ها اما با تغییر شکل این فعالیت ها آن را به فضای مجازی منتقل کردند و پویش هایی در حمایت از مساله فلسطین به راه انداختند.

شرکت کنندگان با استفاده از نماد کلیدهایی، بر حق بازگشت به روستاها و شهرهایی که سال ۱۹۴۸ از آنجا رانده شدند، تاکید کردند.

گروههای فلسطینی پیش از این نمایشگاه هایی در سالروز نکبت در شماری از شهرهای فلسطین از جمله رام الله و کرانه باختری برگزار می کردند و با در دست داشتن پرچم های فلسطین بر حق بازگشت خود به روستاها و شهرهایشان تاکید می کردند.

سال گذشته نیز آژیر به مدت ۷۱ ثانیه ( از طریق بلندگوهای مساجد در مناطق مختلف کرانه باختری) به صدا در آمد.

شهر رام الله نیز سالانه راه پیمائی مرکزی به همت کمیته عالی برای بزرگداشت سالروز نکبت از مقابل مقبره یاسر عرفات رئیس تشکیلات برگزار می کند و مردم با گشتی در خیابان ها درنهایت به میدان یاسر عرفات بازمی گردند.

فلسطینیان مقیم اردوگاههای فلسطینی در کشورهای عربی مجاور تا آمریکا و اروپا نیز برای بزرگداشت این رویداد تلاش می کنند و پس از هماهنگی با گروه‌های مسئول در کشورهای محل اقامت خود، فعالیت هایی در اردوگاه‌ها، میادین و مناطق محل استقرار خود برگزار می کنند.

این فعالیت ها گاهی در قالب همایش یا سخنرانی یا برگزاری نمایشگاهی هنری فرهنگی یا سیاسی و یا راه پیمائی اعلام همبستگی است و گاهی عمومی و در میادین و گاهی دانشگاهی و در سالن های همایش برگزار می شود.

سال گذشته به ویژه اروپا گروههای مختلف فلسطینی اولین فعالیت خود را به مناسب هفتاد و یکمین سالروز نکبت در یکی از میدان های اصلی برلین آلمان برگزار کردند.

در امریکا نیز علیرغم تنوع گروههای فلسطینی و ضعف عملکرد گروه‌های عربی، این مراسم برگزار می شد .

مبارزه با عادی سازی

گروه‌های فلسطینی همواره فراخوان تحریم گسترده کالاهای فلسطینی را صادر می کنند و بسیاری نیز ایمان دارند که مبارزه با اسرائیل با انزوای اقتصادی فرهنگی و … این رژیم میسر می شود و پویش ها و فعالیت های جهانی مانند تحریم و خارج کردن سرمایه گذاری ها و تحریم موجب آگاهی بخشی درخصوص عادی سازی و معرفی دیدگاه تحریم و عادی سازی رابطه می شود.

این فعالیت ها نیز ادامه مقاومت میدانی و نظامی است که امریکا و اسرائیل در صدد جرم شناختن ان هستند .

گروههای فلسطینی همواره گسترده ترین پویش‌های تحریم کالاها و تولیدات و خودداری از خرید تولیدات و مواد غذایی رژیم اشغالگر را ترتیب می دهند.

پویش تحریم امسال در ۷۲مین سالروز نکبت خواستار عمق بخشیدن به حملات برای پایان دادن به همدستی محافل بین المللی در سرپوش گذاشتن بر جنایت های بی وقفه اسرائیل در حق ملت فلسطین و پایان تجارت سلاح با این رژیم و عدم همکاری با سازمان هایش جهت جاسوسی شد .

کوچ اجباری گروهی فلسطینیان در سال ۱۹۴۸

امسال دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز نکبت را با اعلام معامله قرن در کنفرانسی مطبوعاتی با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی و با حضور سفرای عرب برای فلسطینی ها باز سازی کرد و صحنه کوچ اجباری آنان از سرزمینهایشان را تداعی کرد.

بر اساس معامله قرن، ترامپ باقیمانده اراضی و حق بازگشت فلسطینیان را نیز از چنگ آنان در آورد.

گفتنی است ۱۵ مه همزمان با روز نکبت ملت فلسطین در سال ۱۹۴۸ است که اسرائیل با همکاری نیروهای بریتانیایی به پاکسازی نژادی پرداخت و بخش زیادی از ملت فلسطین رااز شهرها و روستاهایشان آواره کرد که بعدها به اراضی اشغالی ۴۸ معروف شد.

در نکبت بیش از ۱۵ هزار فلسطینی شهید و بیش از ۸۰۰ هزار نفر از۱۳۰۰ روستاها و شهر آواره شدند بیشتر آوارگان به کرانه باختری، نوار غزه و کشورهای عربی مجاور پناه بردند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *