رئیس کل سازمان نظام پرستاری:
گلایه پرستاران از عدم اجرای صحیح قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به اجرای سلیقهای قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری گفت: وزارت بهداشت به این جمعبندی رسید که پرداخت علیالحسابی به پرستاران داشته باشد که این موضوع را نمیتوان اجرای قانون تعرفهگذاری تلقی کرد.
محمد میرزابیگی، روز دوشنبه هفتم آذر ۱۴۰۱، در نشست خبری که در محل سازمان نظام پرستاری برگزار شد، به تشریح مسائل روز پرستاران کشور پرداخت و گفت: ماهیت سازمان نظام پرستاری، فعل مراقبتهای پرستاری است. ما به سمت سالمندی پیش میرویم و باید در حوزه حفظ ارتقای سلامت جامعه، هر کسی وظیفه خودش را به نحو احسن انجام دهد که پرستاران هم یکی از همین گروهها است.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری افزود: دانشکدهها و دانشجویان پرستاری از مهارتهایی برخوردار هستند که کشورهای جهان اول اداعای آن را دارند. در این میان یکی از تاکیدات، افزایش مراقبتهای پرستاری است و باید به جایی رسید که پرستار بر اساس علمی که آموزش دیده است، خدمت کند. همه ما باید هماطور که دنبال بحث آموزش و درمان هستیم، دنبال ارائه مراقبتهای پرستاری علمی، ایمن و با کیفیت نیز باشیم.
وی بیان کرد: اکنون با احتساب مقطع دانشجویی تا فرد بازنشسته حدود ۲۵۰هزار پرستار داریم که ۵۰هزارنفر دانشجو، ۱۴۰هرار نفر شاغل در مجموعه بیمارستانهای وازارت بهداشت، حدود ۳۰هزار نفر در بخش خصوصی، تامین اجتماعی، بیمارستان نیروهای مسلح و حدود ۲۰هزار نفر هم بازنشسته یا در حال ارائه خدمت در مراکز مراقبت در منزل “هومکر” هستند.
میرزابیگی افزود: سازمان نظام پرستاری سازمانی حرفهای مبتنی بر قانون مجلس است و بر اساس انتخابات پرستاران هر ۴سال یکبار تشکیل میشود و مسائل و مشکلات پرستاران را دنبال میکند.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: لازم است تمام مسئولان نقش خود را در برابر مراقبتهای پرستاری بدانند. حل مسائل پرستاری که صنفی و حرفهای است به کیفیت مراقبت از مردم وابستگی دارد. در بیمارستانی که پرستار به تعداد بیمار وجود داشته باشد، بیماران مدت اقامت کمتری خواهند داشت، مرگ و میر بیماران کاهش مییابد، خدمات بهتری ارائه خواهد شد و هزینههای دولت هم مقرون به صرفهتر خواهد بود. پرستاران تنها گروهی هستند که از ۲۴ساعت شبانه روز ۱۶ساعت مستقلا بیمارستانها را اداره میکند و ۱۶ساعت سرنوشت مردم در بیمارستان در دست پرستاران رقم میخورد.
وی ادامه داد: پرستاران به طور کلی ۲۴ساعته درحال خدمت رسانی هستند و خدمات پرستاری لحظهای متوقف نمیشود و پرستار هر لحظه درحال کار و فعالیت است. در واقع پرستاری قلب نظام سلامت است که در کرونا، آلودگی هوا، مناسبت مذهبی، نوروز و… همواره دارد کار میکند و حتی کارش ممکن است در تعطیلات و دورکاری سایر مشاغل، بیشتر نیز شود.
رئیس سازمان نظام پرستاری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در رابطه با تکریم پرستاران، گفت: در این راستا مجلس قوانینی تصویب کرد و آقای رییس جمهور دستورات زیادی بیش از ۲۲دستور در این رابطه داشتند؛ دستوراتی مانند تعرفه گذاری خدمات پرستاری، استخدام پرستاران، نیروهای فعال در کرونا و… در تمام دولتها به مسئله پرستاری سیاسی نگاه نمیشود و به فکر رفع مشکلات این گروه هستیم .
میرزابیگی ادامه داد: گلهمندی پرستاران این است که علی رغم حضور ۲۴ساعته در بیمارستانها و تاثیرات خدمات آنها و توجه به قوانین و رهنمودهای مقام معظم رهبری به ویژه طی دو سال گذشته برای اجرای قوانین بر زمین مانده، اما هنوز مطابلاتآنها بر زمین مانده است.
وی بیان کرد: جامعه پرستاری بسیار بالغ است که کوتاهی برخی مدیران اجرایی را به حساب کلیت نظام نگذارد، اما اگر در دانشگاه و وزارتخانهای این قوانین اجرایی نمیشود؛ ۱۰۰درصد مشکل از مدیر اجرایی است.
رئیس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: گلهمندی پرستاران از اجرای بد برخی قوانین است و در سطح خود ارزیابی میشود. نقد ما به یک مدیر، نادیده انگاری به کل الطافی که به پرستاری داشتهاند، نیست؛ اما باید به مسائل پرستاران رسیدگی شود. اینکه نظام برای رفع مشکلات هزینه کند، اما عدم فعالیت یک مدیر باعث نارضایتی شود، درست نیست.
میرزابیگی درباره اقدامات دوره پنجم سازمان نظام پرستاری گفت: نخستین کاری که انجام شد انحلال طرح قاصدک بود که ترکیبی از اضافهکار و کارانه پرستاران بود، اما آن را به اسم کارانه به پرستاران پرداخت میکردند که ظلمی مضاعف به پرستاران بود؛ در حال حاضر اضافه کار و کارانه به صورت جداگانه پرداخت میشود؛ کاهش فاصله پرداخت معوقات پرستاران از چند سال به چند ماه نیز از دستاوردهای دوره پنجم سازمان بوده است.
رییس کل سازمان نظام پرستاری ادامه داد : اعطای امتیازات فصل دهم، اعطای فوقالعاده ویژه، پیگیری اعطای مجوزهای استخدامی، عملیاتی کردن قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری پس از ۱۵سال نیز از دیگر اقدامات و دستاوردهای این دوره سازمان بوده است.
قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری شامل دو بخش است
میرزابیگی بیان کرد : قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری شامل دو بخش است. بخشی از تعرفهگذاری مربوط به هویتبخشی و ثبت خدمات پرستاران در بیمارستانها است و بر همین اساس، Kپرستاری تعریف شد که مشابه Kسایر گروههای پروانهدار سلامت است. همچنین بخش دوم تعرفهگذاری، برخورداری پرستاران از این درآمد ایجاد شده، است.
وی ادامه داد: براساس قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری، مقرر شد که کارانههای پرستاران از محل تعرفه خدمات خودشان پرداخت شود که اسم آن را آیین نامه بازتوزیع گذاشتهایم. بر این اساس، دستورالعملهای ثبت خدمات در HISبیمارستانها، دستورالعمل بازتوزیع و رسیدگی به اسناد تدوین شد تا تعرفه به درستی به دست پرستاران برسد. وقتی Kمحاسبه شد به صورت آیین نامه به شورای عالی بیمه رفت، تصویب شد و قابلیت اصلاح نیز دارد. دستورالعمل دیگری که باید نوشته میشد، دستور العمل رسیدگی به اسناد است که بیمهای که قرار است خدمت پرستاری را بخرد بر اساس چه شاخصههایی این کار را انجام میدهد؟ این دستورالعملها توسط دبیرخانه شورای عالی بیمه به سراسر کشور ابلاغ شد.
میرزابیگی افزود: درآمد حاصل از ارزش نسبی بستههای خدمتی پرستاری و Kپرستاری که به بیمارستانها واریز میشود، باید طبق دستورالعمل بازتوزیع و پس از ثبت خدمات در HISبیمارستانها، به دست پرستاران برسد. دستورالعمل رسیدگی به اسناد نیز تدوین شده که ابزار دست بیمهها است؛ یعنی بیمه بر اساس این دستورالعمل، باید خدمات پرستاران را پذیرش کنند اما اتفافی که افتاده این است که در برخی بیمارستانها، زیرساخت ثبت خدمات پرستاری را در سیستم HISایجاد نکردهاند و یا علیرغم وجود این زیرساخت، خدمات پرستاران را ثبت نکردهاند که این مسئله باعث گلایه پرستاران شده است.
رئیس سازمان نظام پرستاری بیان کرد: از حدود دو هفته قبل، به صورت علیالحساب، مبلغی را تحت عنوان تعرفه گذاری خدمات به حساب پرستاران واریز کردند اما این پرداختی، به صورت علیالحساب است. سازمان نظام پرستاری، به دنبال اجرای صحیح قانون تعرفهگذاری خدمات پرستاری است و انتظار داریم خدمات پرستاران در HISبیمارستانها ثبت شود و بیمهها بر اساس دستورالعمل رسیدگی به اسناد، عمل کنند.