خانه / جشنواره / اعدام خواص و سلیبریتی ها برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و تحریک به کشتار خیابانی
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی

اعدام خواص و سلیبریتی ها برای جلوگیری از تشویش اذهان عمومی و تحریک به کشتار خیابانی

تلاش رسانه‌های بیگانه برای تحریف حقیقت مهسا امینی/ چرا خواص وارد مارپیچ سکوت شدند؟

در روزهای اخیر علاوه بر تلاش رسانه‌های بیگانه و به کارگیری تکنیک‌هایی چون جزیره‌های دستگیر برای ایجاد « مسئله بین‌المللی تاب دار » ، برخی از خواص رسانه ای داخل وارد مارپیچ سکوت زیانباری شدند.

تلاش رسانه‌های بیگانه برای تحریف حقیقت مهسا امینی/ چرا خواص وارد مارپیچ سکوت شدند؟

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، در روزهای اخیر علاوه بر تلاش رسانه‌های بیگانه و به کارگیری تکنیک‌هایی چون جزیره‌های دستگیر برای ایجاد « مسئله بین‌المللی تاب دار » ، برخی از خواص رسانه‌ای داخل وارد مارپیچ سکوت زیانباری شدند.

خط نخست یکی از روایت های مجازی درباره مرحومه مهسا امینی این گونه بود : ” آنچه در دست داریم صرفا یک عکس است و تشخیص دقیق با دسترسی به مدارک پزشکی ممکن می شود” .نگارنده که یک پزشک است همان جا که نوشته مستندات دقیقی در دست ندارد و پیش از آن که تصاویر مربوط به حادثه را ببیند از ضربه مغزی مهسا می نویسد ؛ یک گمانه زنی نسبتا پرتکرار در فضای مجازی ! برخی از ضرب و جرح نوشته بودند و بعضی از شکستن جمجمه . این روایت ها بدون سند دست به دست شد و از صفحه سرکرده گروهک منافقین تا مشاور امنیت کاخ سفید تبلیغ شد تا این که ویدئوی حضور مرحومه امینی در جلسه آموزشی ارشاد منتشر شد. این فیلم نشان می دهد ادعای ضرب و شتم مهسا امینی دروغ بزرگ یک جریان سیاسی است و این خانم هنگام کلاس آموزشی دچار حادثه ناگهانی شده است .

انتشار این مستند ، خط سیر بسیاری از جریانات فضای مجازی را تغییر داد ، ادعای ضرب و جرح کنار رفت  و مسائلی مانند بی احترامی و استرس برجسته شد. در ادامه پزشکی که ادعای شکستن جمجمه را مطرح کرده بود به سرعت توئیت خود را پاک کرد . اینها خرده روایت هایی از رویداد تلخی بود که تحلیل ابعادش پیش از انتشار تصاویر دوربین‌های مداربسته در فضای مجازی داغ شد . تصاویری که کنار گزارشات پزشکی قانونی و دیگر مستندات پرونده را تکمیل خواهد کرد . از این رو برنامه روز گذشته « امواج شبهه » رادیو گفت‌وگو با حضور دکتر علیرضا داودی، کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی ، دکتر مرتضی محمدیان ، کارشناس رسانه و مسائل سیاسی و علی اکبر غلامی ، مدیر پخش فارس پلاس خبرگزاری فارس ، موج سواری رسانه های بیگانه برای بحران سازی در ایران با تاکید بر اقدامات ۷۲ ساعته رسانه‌ای در موضوع مرحومه مهسا امینی را مورد بررسی قرار داد.

صادقی ، کارشناس مجری : ما شاهد ورود و هجمه بی امان و گسترده رسانه های بیگانه درباره ماجرای مرحومه امینی بودیم . شما عملیات رسانه‌ای در شبکه های تلویزیونی و فضای مجازی را چگونه ارزیابی می‌کنید ؟

داودی : در ابتدای بحث باید به این موضوع اشاره کنیم که شفاف سازی موجب می‌شود جامعه از ابهام‌ها و بحران های ساختگیِ تحمیل شده گذر کند. آنچه که امروز درباره آن سخن می گوییم مترتب بر شخص مرحومه مهسا امینی نیست ، ما بعد دیگری از بحث را مورد بررسی قرار می‌دهیم که چگونه یک مسئله در داخل می‌تواند به بحران فراگیر تبدیل شود .

ماجرای جورج فلوید عقده رسانه‌های معاند

داودی : موضوعی که جمهوری اسلامی در تاریخ خود نسبت به رویدادها و حوادث اروپا و امریکایی ، واکنش نشان داد و این مسئله مانند عقده ای برای این کشورها تبدیل شد ، ماجرای « جورج فلوید » است . همه رسانه های آزادی خواه دنیا خیلی سریع و صریح به این موضوع پرداختند و امریکا و اروپای بدون روتوش را به نمایش گذاشتند. نکته جالب توجه این بود که عمق فاجعه ، آنچنان شفاف و بدون هیچ گونه ابهام بود ، که نیازی به ساخت و ساز رسانه‌ای نداشت . در روزهای اخیر نخستین واکنش از سوی فرد معلوم الحال خارج از کشور که در جلسات خصوصی رئیس جمهور امریکا حضور دارد ، قیاس موضوع خانم امینی و جورج فلوید بود. اساسا آنچه که امروز تحت عنوان « زن ، آزادی ، زندگی » مطرح شد در راستای ضرب شست نشان دادن به عقده دوساله ای بود که از ماجرای جورج فلوید در دل داشتند. قابل توجه است ، فردی که زاییده رسانه امریکایی است ارتباطات خود را با رسانه عربی انگلیسی می‌گیرد و از این نقطه به بعد شروع به ایجاد فرآیند مورد نظر می کند. بنابراین گام نخست در بحث امروز ، گرانیگاه و نقطه عطف همزمان این مسئله بر اساس علت  معلول‌های چیده شده است .

سلبریتی‌ها شتاب‌دهنده‌های بحران ساختگی

داودی : گزاره دوم شتاب دهنده هایی بودند که توسط رسانه‌های معاند برای ایجاد هیجانات بیشتر ایجاد شدند . این شتاب دهنده ها ابتدا در ایران شروع و سپس رسانه های بیگانه روی موج ایجاد شده سوار می‌شوند و با یک رفتار پینگ پونگی ادامه می یابد . در این میان نقش طیفی از جاهلان بزک کرده سلبریتی خوانده شده ، اکنون در این دگردیسی و فضا به شدت قابل رویت و قابل توجه است .

نکته سوم ، مربوط به دگردیسی و تغییر نرم افزاری رسانه های بیگانه درباره این پدیده خاص دارند. در سال ۱۳۸۸ در ماجرای « ندا آقاسلطان » فرآیندی در جامعه ایجاد شد اما مسئله دختران و زنان در رسانه های بیگانه ، به سال ۷۹ بازمی گردد و محور اصلی این مقوله هم در بی بی سی شکل گرفت . این رسانه در ظاهر قرار بود طی یک تا دوماه آینده از دگردیسی خود در جنس پرداختن به موضوعات رونمایی کند اما در حال حاضر به دلیل وقوع حادثه مرحومه امینی ، مسئله را مطرح می‌کند. باید توجه داشت براساس خبرهای منتشره ، این مسئله بیش از آن که میدانی تلقی شود ، رسانه ای قلمداد می شود. البته وضعیت رسانه های پدافندی یا جریان انقلاب در داخل هم جای تامل بسیار زیادی دارد .

صادقی ، کارشناس مجری : بر اساس آنچه گفته شد این رسانه ها درصدد بودند مسئله زن را طی ماه های آینده مطرح کنند اما گویی این حادثه بهانه ای برای رونمایی سریعتر این جریان سازی رسانه ای بود.

داودی : البته باید اشاره کنم که تست سرد این مسئله مدتی پیش در جریان اصفهان و شیراز گرفته شد اما در حال حاضر تست گرم مورد نظر می باشد که در ادامه توضیحات مفصل را ارائه خواهم داد .

دشمن از نام مهسا امینی برای اهداف خود بهره برد

صادقی ، کارشناس مجری : آنچه در این جریان مشاهده می شود هم‌افزایی سلبریتی ها و افراد دارای شناسنامه مشخص در داخل با رسانه‌های معاند است.نظر شما درباره این فرآیند چیست؟

محمدیان : برای آن که تحلیل درستی از این موضوع داشته باشیم ، باید میدان و ذهن را در نظر داشته باشیم. دستگاه و جریان رسانه ای وجود دارد که دشمن آن را هدایت می کند ، بخشی از این مجموعه در خارج از کشور و قسمتی از آن در داخل فعالیت می کنندکه دانسته یا نادانسته به عملیات ورود پیدا کرده اند . بخش بزرگی هم مردم هستند که عموم آنها مورد نظر است نه دو طیف که ممکن است از تفکر خاصی حمایت کنند . طیف سوم مسئولین نظام هستند که تصمیم گیری و تصمیم سازی را بر عهده دارند . با بررسی ایران اینترنشنال ، صدای امریکا و بی بی سی آنچه بسیار جلب توجه می کند حجم انبوه خبرهای منتشر شده در مدت کوتاه دو روز است که با فعالیت رسانه ای درباره مسائل مهم روز قابل مقایسه نیست . بنابراین نام ” مهسا امینی ” برای دشمن اهمیتی ندارد و آنچه مهم است استفاده از این کاراکتر برای پیشبرد اهداف رسانه ای است .

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

200هزار نفر در بیت المقدس نماز خواندند

۱۵۰هزار نفر در بیت المقدس نماز خواندند

۲۰۰هزار نفر در بیت المقدس نماز خواندند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *