خانه / تمدن پژوهی / موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

ه گزارش روابط عمومی و امور بین الملل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، در صبح امروز سه شنبه ۳ خردادماه ۱۴۰۱همزمان با چهلمین سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر، روز مقاومت و پایداری و روز دزفول قهرمان، نخستین همایش روز ملی موزه ها و یادمان های دفاع مقدس تحت عنوان میراث دفاع در سالن همایش های بین المللی موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

این مراسم سردار کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، علی دارابی قائم مقام وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سعید اوحدی معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت میراث‌ فرهنگی، علی اصغر جعفری مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، حجت الاسلام حیدر مصلحی، سفرای کشورهای بولیوی، یمن و افغانستان، روسای موزه های ملی و جمعی از روایتگران، فرهیختگان و خانواده های شهدای دوران دفاع مقدس حضور داشتند.

در ابتدای این مراسم دکتر جعفری ضمن گرامیداشت چهلمین سالگرد حماسه آزادسازی خرمشهر و دزفول قهرمان گفت: امروز در سراسر کشور بالغ بر دوهزار و دویست و ۲۷ برنامه در سراسر کشور برگزار می شود که همایش میراث دفاع یکی از همین برنامه هاست.

مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: با تدبیر سردار کارگر و دکتر دارابی، روز سوم خرداد که آخرین روز هفته میراث فرهنگی است به عنوان روز موزه ها و یادمان های دفاع مقدس در نظر گرفته شده است.

جعفری با اشاره به اینکه آثار به جا مانده از ایستادگی، مقاومت و دفاع از کیان ایران اسلامی، یادمان های مناطق عملیاتی هستند، گفت: بخش مهمی از میراث ملموس دفاع مقدس همین یادمان های هستند. اما آن چه موجب افتخار، تاریخ ساز و هویت بخش است، میراث ناملموس دفاع مقدس است که نقش حضرت امام ( رحمه الله علیه)، فرهنگ ایثار و شهادت، سبک زندگی رزمندگان اسلام، تاریخ شفاهی، دلاورمردی های رزمندگان جبهه حق، جزو عالی ترین وجوه ناملموس فرهنگی است. که هر چه از مبدا دفاع مقدس فاصله گرفته ایم، به ارزش های این مقطع تاریخی افزوده شده است و موجب ارتقای هویت دینی و ملی نسل جوان ما شده است.

وی افزود: با این نگاه، گرامیداشت دفاع مقدس؛ پاسداشت عزت، غیرت، هویت و ارزش های بزرگ ملت ایران است.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در هفته میراث فرهنگی به یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین و پرافتخارترین وجوه فرهنگی ملت ایران که همان دفاع مقدس است پرداخته شده، خاطرنشان کرد: نامگذاری سوم خرداد به عنوان میراث دفاع و روز موزه ها و یادمان های دفاع مقدس، گام ارزشمندی است که با همت مشترک وزارت میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس برداشته شده است.

معاون بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با تشریح فعالیت های این بنیاد در زمینه ساخته موزه های دفاع مقدس گفت: به لطف الهی، برای حفظ و بازنمایی میراث فرهنگی دفاع مقدس، اعم از ملموس و ناملموس، موزه ها و یادمان های دفاع مقدس ماموریت در انجام این مهم ماموریت یافته اند که خوشبختانه تا کنون ۲۳ موزه دفاع مقدس در سطح کشور ساخته شده و ۴ موزه نیزامسال افتتاح خواهد شد. ان شا الله تا پایان سال ۱۴۰۴ به همراه موزه بین المللی طبس ما مجموعا ۳۷ موزه دفاع مقدس در کل کشور خواهیم داشت.

وی اضافه کرد: یادمان های شهدای گمنام نیز که بخش دیگری از میراث فرهنگی ما است و ما در سطح کشور ۲۳۰۶ یادمان داریم که این ها میزبان ۱۰۴۲۲ شهید گمنام هستند که یکی از اینها بهشت زهرای تهران است که ۴۰۰۰ شهید گمنام را در خود جای داده است.

جعفری در پایان گفت: در استان تهران در حال حاضر ۲۴ موزه، باغ موزه، خانه موزه و فضاهای تخصصی موزه ای مرتبط با حوزه انقلاب و دفاع مقدس داریم و امیدواریم ان شالله سپهر ارزشمند موزه ای در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و مقاومت در کل کشور با بهره مندی از ظرفیت عظیمی که در اختیار دارد بار معرفی این میراث ملموس و ناملموس را به دوش بکشد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

داش باشیا منافق

🔹وقتی سرلشکر مهدی باکری فرمانده نام‌آور لشکر عاشورا به پشت تریبون رسید، قبل از هر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *