خانه / جشنواره / معاون سیاسی وزارت خارجه

معاون سیاسی وزارت خارجه

اطلاع رسانی رویدادها و برنامه ها (ویژه رابطین خبری):
دکتر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه در دیدار با خانم کاندیت ماشگو دلامینی معاون وزیر امور خارجه جمهوری آفریقای جنوبی و هیات همراه، در قالب دهمین نشست کمیته مشورتی سیاسی وزارت خانه های امور خارجه دو کشور با تاکید بر این نکته که همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی نباید محدود به تامین نیازهای کوتاه‌مدت دو کشور باشد، اظهار داشت: افق همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی باید فراملی و بلندمدت باشد و تنوع بخشی به همکاری‌ها در کنار توسعه مناسبات باید در دستورکار روابط ایران و آفریقای جنوبی قرار گیرد.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه افزود: دستیابی به صلح و تامین ثبات بین‌المللی در سایه فقر و تبعیض و بی‌عدالتی در گسترۀ جهان، سرابی بیش نیست و نقش‌آفرینی بین‌المللی ایران و آفریقای جنوبی، تهدیدکننده منافع هیچ ملت مستقلی نیست، چرا که همکاری دو کشور مبتنی بر سیاست‌های ثبات‌ساز، امنیت‌آفرین و عدالت‌جوی ایران و آفریقای جنوبی در عرصۀ بین‌المللی است.

دکتر باقری با اشاره به ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و راهبردی ایران و آفریقای جنوبی که مسئولیت‌های سنگین منطقه‌ای و بین‌المللی را متوجه دو کشور می‌کند، گفت: توسعۀ همکاری‌های ایران و آفریقای جنوبی یک ضرورت برای مقابله با یک‌جانبه‌گرایی و ترویج چندجانبه‌گرایی است.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با استناد به ماندگاری و آموزندگی مقاومت موفق مردم آفریقای جنوبی در برابر ظلم و نقض فاحش و آپارتاید نزد افکار عمومی جهانی و کشورهای مستقل گفت: ناقضان حقوق ملت ایران به دلیل اعمال و حمایت از تحریم‌های یک‌جانبه و غیرقانونی دقیقاً همان ناقضان حقوق مردم آفریقای جنوبی در قالب حمایت از رژیم آپارتاید هستند و از آن‌جا که تنوع و گستردگی نقض حقوق بشر دو ملت ایران و آفریقای جنوبی توسط غربی‌ها در جهان بی‌نظیر است، تهران و پرتوریا میتوانند پرچم‌دار جهانی صیانت از حقوق بشر در برابر غربی‌های مدعی باشند.

خانم کاندیت ماشگو دلامینی نیز در این دیدار با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا طی دو سال گذشته که باعث بروز نابرابری‌های بیشتر در مناسبات جهانی شده، شتاب‌بخشی بیشتر به توسعۀ سطح مناسبات موجود و ورود به عرصه‌های جدید در همکاری‌های اقتصادی و سیاسی و‌ بین‌المللی میان ایران و آفریقای جنوبی را ضروری دانست و با تاکید بر استقبال آفریقای جنوبی از عضویت جمهوری اسلامی ایران در نشست سال آینده سران بریکس افزود: تلاش می‌کنیم ایران از طریق آفریقای جنوبی بتواند بهتر و بیشتر از گذشته با دیگر کشورهای آفریقایی، ارتباطات اقتصادی و تبادلات تجاری داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی هم‌چنین با اعلام برگزاری پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در پرتوریا در پائیز سال جاری، خواستار تبادل نظر و رایزنی مستمر در خصوص تحولات مهم آفریقا و رویدادهای منطقه‌ای و بین‌المللی گردید.

دکتر علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه ضمن دیدار با خانم “ولیسلاوا پترووا” معاون وزیر امور خارجه بلغارستان و هیأت همراه که به منظور برگزاری سومین کمیته مشورتی سیاسی به تهران سفر کرده است، با تاکید بر اراده دولت جمهوری اسلامی ایران در زمینۀ توسعه بیشتر مناسبات با بلغارستان به ویژه در حوزه اقتصاد و تجارت افزود: هرگونه مشکل یا مانع در این خصوص باید با تلاش متقابل هر دو کشور و به خصوص با پیگیری وزارت خانه های امور خارجه بر طرف شود.

معاون سیاسی وزارت امور خارجه با اشاره به جایگاه سنتی مناسبات و سابقه همکاری‌های دو کشور، آمادگی جمهوری اسلامی ایران متناسب با امکانات و ظرفیت‌های موجود و نیز پذیرش سرمایه‌گذاری آن کشور در ایران برای ارتقاء سطح همکاری‌های تخصصی را مورد تاکید قرار داد.

طرفین در این دیدار ضمن مرور تحولات منطقه‌ای و بین المللی بر لزوم رایزنی مستمر و تبادل تجربیات متقابل در زمینه‌های مختلف از جمله مسائل و پیامدهای ناشی از پذیرش مهاجران و پناهندگان تأکید کردند.

خانم “ولیسلاوا پترووا” نیز در این دیدار با اشاره به پیشینۀ ۱۲۵ ساله روابط دیپلماتیک ایران و بلغارستان، عضویت کشورش در اتحادیه اروپا را فراهم آورنده زمینه‌های بیشتر برای همکاری دو کشور افزون بر روابط دوجانبه دانست و بر اهمیت برقراری پرواز مستقیم میان صوفیه و تهران به عنوان تسهیل کننده ارتباطات مردمی، تجاری و کلان روابط فیمابین تاکید کرد.

معاون وزیر امور خارجه بلغارستان با ابراز خرسندی از سفر به کشوری با سابقه تمدنی و فرهنگی هم‌چون ایران آمادگی کشورش را برای برگزاری بیستمین کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور در نیمه دوم سال جاری در تهران اعلام کرد و بر حوزه‌های فرهنگ، ورزش و جوانان به عنوان زیرساخت روابط دیرینه دو کشور که می‌توانند هم‌چنان به توسعه بیشتر مناسبات دیپلماتیک و دیگر زمینه‌های روابط مساعدت نمایند، تاکید کرد.

خانم دلامینی معاون وزیر روابط خارجی و همکاری های بین المللی آفریقای جنوبی که جهت برگزاری دهمین اجلاس کمیته مشورتی سیاسی به میزبانی معاون سیاسی وزارت امور خارجه در تهران بسر می برد در دیدار با دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی بر اهمیت روابط دو کشور تاکید کرد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در این دیدار در خصوص راه های گسترش هر چه بیشتر مناسبات تجاری، اقتصادی و بازرگانی فیمابین با معاون وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی گفتگو و تبادل نظر کرد.

طرفین در این دیدار با عنایت به برگزاری پانزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک بین دو کشور در اکتبر سالجاری در پرتوریا، توافق کردند مشکلات مربوط به اجرایی شدن پروژه های اقتصادی مورد بررسی قرار گیرد.

همچنین در این ملاقات دو طرف بر ضرورت تماس هر چه بیشتر تجار بخش خصوصی و مجموعه های دولتی تاکید کردند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

200هزار نفر در بیت المقدس نماز خواندند

۱۵۰هزار نفر در بیت المقدس نماز خواندند

۲۰۰هزار نفر در بیت المقدس نماز خواندند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *