خانه / جشنواره / اکو در تهران
نشست مقامات عالی‌رتبه اکو در تهران
نشست مقامات عالی‌رتبه اکو در تهران

اکو در تهران

اطلاع رسانی رویدادها و برنامه ها (ویژه رابطین خبری):
معاونین وزرای امورخارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو طی روزهای دوشنبه و سه شنبه این هفته در تهران گرد هم می آیند.

این مقامات قرار است در نشستهای جمعی و دوجانبه به بررسی راههای ارتقا بیشتر همکاریهای منطقه ای بپردازند.

موضوعات مهمی همچون آزادسازیهای بیشتر تجاری مابین کشورهای عضو و تقویت ترانزیت و حمل و نقل درون منطقه ای و پیگیری اجرای موثر توافقات نشست سران اکو در عشق آباد از جمله دستورکارهای مهم نشستهای این هفته در دبیرخانه اکو در تهران می باشد.

شرکت کنندگان همچنین در مورد راههای تامین مالی پروژه های بزرگ منطقه ای تبادل نظر خواهند نمود.

دکتر مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه ضمن شرکت در نشست اکو و نیز ملاقاتهای دوجانبه با همتایان خود در حاشیه این نشست، برنامه هایِ دیپلماسی اقتصادی و سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران در بسط روابط و همگرایی اقتصادی با کشورهای عضو از جمله پیشنهادات مطرح شده از سوی جمهوری اسلامی ایران در نشست سران را دنبال خواهد کرد.

کشورهای ازبکستان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ایران، افغانستان، ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان و تاجیکستان اعضای اکو را تشکیل می دهند. ۷ کشور از ده کشور عضو اکو محصور در خشکی می باشند و برای دسترسی به بازارهای جهانی به سایر کشورها و مسیرهای ترانزیتی متکی هستند.

منطقه اکو با ۸ میلیون کیلومتر مربع مساحت و نیم میلیارد جمعیت، یکی از مناطق مهم و تاثیرگذار در ترانزیت بین المللی می باشد.

فرقت صدیق اف، معاون وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان که برای شرکت در نشست معاونین وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی (اکو) به تهران سفر کرده است، عصر امروز با دکتر صفری، معاون اقتصادی وزارت امور خارجه دیدار کرد.

در این ملاقات آخرین وضعیت همکاری های دو کشور در حوزه های مرتبط با اقتصاد، تجارت و حمل و نقل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

طرف ازبکی در این دیدار بر علاقه مندی خود برای بهره گیری از مسیرهای ترانزیتی ایران و به خصوص ظرفیت های مناسب بندر چابهار تاکید کرده و مقرر شد کار گروه های تخصصی در این رابطه فعال شوند.

معاون وزیر خارجه ازبکستان با اشاره به سفر آتی رئیس جمهور کشورمان به ازبکستان جهت شرکت در اجلاس سران شانگهای و دیدار رسمی دو جانبه با همتای ازبکستانی خود، این سفر را یک رویداد مهم تاریخی در روابط دو کشور دانست.

معاون اقتصادی وزارت امور خارجه کشورمان نیز ضمن اشاره به روند رو به رشد تعاملات دو کشور در دو سه سال اخیر، آمادگی طرف ایرانی برای همکاری با ازبکستان در همه زمینه های موجود را اعلام کرده و خواستار تلاش بیش از پیش طرفین برای افزایش تبادلات تجاری بین دو کشور شد.
در این رابطه مقرر شد طرفین تسهیلات لازم برای برگزاری نمایشگاه های اختصاصی را مهیا کنند.

ولیسلاو پتروا معاون وزیر امور خارجه بلغارستان که برای حضور در سومین دور رایزنی ایران و بلغارستان به تهران سفر کرده است امروز یکشنبه با دکتر مهدی صفری دیدار و گفتگو نمود. در این دیدار معاون وزیر خارجه کشورمان با ابراز خرسندی از افزایش تبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته ، ترانزیت و حمل و نقل را یکی از مزیت های مهم روابط دو کشور دانست که می تواند باعث گسترش همکاری تجاری دوجانبه و منطقه ای گردد. صفری انرژی را زمینه مهم دیگر همکاری دوجانبه دانست و اظهار داشت جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با بلغارستان در این حوزه همکاری نماید.
پتروا نیز روند روابط تجاری ایران و بلغارستان را روبه رشد توصیف کرد و با توجه به نگرانی اروپا در دو حوزه امنیت انرژی و امنیت غذایی ، برای گسترش همکاری دوجانبه در دو حوزه مذکور اعلام آمادگی نمود. پتروا همچنین برگزاری نشست مشترک تجار دو کشور و برگزاری دور جدید کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را گامی مهم برای افزایش مبادلات تجاری فیمابین دانست.
شایان ذکر است حجم مبادلات تجاری ایران و بلغارستان در سال ۲۰۲۱ به ۱۸۵ میلیون دلار رسید که به نسبت سال قبل از آن بیش از ۳۰ درصد افزایش داشت.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *