خانه / دارالقران / ستاد نمازجمعه واگوی رسانه های معاند
قحطی زدگان چاق و چله!
قحطی زدگان چاق و چله!

ستاد نمازجمعه واگوی رسانه های معاند

حاج علی‌اکبری در خطبه‌های نماز جمعه:
اقتصاد کشور دارای مشکلات اساسی است(سالهاست بی بی سی هم می گوید)
خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه اقتصاد کشور دارای مشکلات اساسی است، گفت: هنوز اندیشه‌های غیرانقلابی، عناصر نفوذی، جولان مفسدان و ساختارهای معیوب در اقتصاد کشور ما وجود دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری خطیب نماز جمعه تهران در سخنرانی خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته تهران (۳۰ اردیبهشت ماه) که در محل دانشگاه تهران برگزار شد، با اشاره به اهمیت و ضرورت برقراری ارتباط میان انسان و خدا، گفت: خداوند وعده داده است که باتقوایان را از همه بن‌بست‌ها خارج می‌کند و راه‌ها را برای آنها باز خواهد کرد. فرد و جامعه مومن وقتی به تقوا التزام داشته باشند مسیر زندگی سعادتمندانه برای آنها فراهم خواهد شد.

وی با اشاره به رحلت آیت‌الله فاطمی‌نیا در هفته گذشته تصریح کرد: تهران، هفته گذشته یکی از چهره‌های مردمی، مذهبی و محبوب خود را از دست داد. عالمی عامل، با بیان جذاب و لحنی دل‌نشین که سبک بال محیط خاک را به سوی عالم افلاک ترک کرد. مرحوم استاد آیت‌الله عبدالله فاطمی‌نیا را به روحی لطیف، صفای اخلاقی، سلامت، بیان نافذ و رویه ولایی می‌شناسیم. به روح مطهر ایشان درود می‌فرستیم، برای خانواده ایشان و ارادتمندانش طلب صبر داریم و از خدای متعال برای او حشر با اولیا را می‌خواهیم.

خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: ستاد برگزاری نماز جمعه تهران با همکاری مجموعه‌های فعال و نهادهای مسئول در آستانه روز ملی «اهدای عضو، اهدای زندگی» اقدامی ارزشمند و دوست‌داشتنی و الهی را انجام داده است که نمازگزاران می‌توانند داوطلب اهدای عضو شوند و ثبت نام کنند. با توجه به پیشرفت دانش پزشکی در کشور این امکان فراهم شده و از نظر شرعی مراعات‌ها انجام می‌شود تا در موارد مرگ مغزی اهدای عضو صورت می‌گیرد و زندگی به یک یا چند نفر برگردانده شود. امید است استقبال از این طرح، برگ زرین دیگری در کارنامه نمازگزاران جمعه به ثبت برساند.

حجت الاسلام علی‌اکبری با اشاره به سوم خرداد و سالروز فتح خرمشهر، عنوان کرد: در تاریخ انقلاب اسلامی این روز یک نقطه عطف محسوب می‌شود که در زمان خود سرنوشت‌ساز بود و برای مسیر انقلاب اسلامی برای همیشه الهام‌بخش و پیش برنده است. حماسه بی بدیلی که حاصل اعتماد به حق‌تعالی، توسل به اولیا، اتحاد و انسجام نیروهای مومن از ارتش و سپاه گرفته تا نیروهای مردمی و در نهایت تدابیر عالی خردمندانه بود و همه اینها در کنار هم این فتح بزرگ را برای ملت ایران به ارمغان آورد.

وی اضافه کرد: درود خداوند بر شهدای بزرگ ما، حسن باقری، صیاد شیرازی، احمد متوسلیان، همت، زین‌الدین، احمد کاظمی، خرازی و ده‌ها جوان رشید و خردمندی که این عملیات را طراحی و مدیریت کردند و هزاران جوان مومن و شجاع و رشیدی که آن را اجرایی کردند که حاصل آن این پیروزی بزرگ شد.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: لازم است در این فرصت از شهدای روحانیت از جمله شهید ردانی پور که در این عملیات نقش‌آفرین بودند نیز یاد کنیم. همچنین لازم است به حضور کارآمد و پیش‌برنده هزاران طلبه و روحانی که در دوران دفاع مقدس بیش از چهار هزار نفر از آنها به شهادت رسیدند، اشاره کنیم.

علی‌اکبری تصریح کرد: همانطور که نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران بشارت دادند قرار است کنگره نهایی در سلسله جلسات استانی در هفته پیش رو برگزار شود و تجلیل و تقدیر از این چهره‌ها انجام خواهد شد.

وی افزود: امسال چهلمین سال این حماسه بزرگ و کم‌نظیر است و فرصت مناسبی است که ابعاد پیدا و پنهان آن مورد بررسی قرار بگیرد. شما می‌دانید دشمنان ما روی مسئله فتح خرمشهر بسیار حساس هستند چرا که از آن مرحله اتفاقات بسیار بزرگی رقم خورد. آنها در جریان تحریف دفاع مقدس به طور ویژه روی ماجرای فتح خرمشهر کار می‌کنند.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: حماسه خرمشهر همچنان که در تاریخ انقلاب و دفاع مقدس یک نقطه عطف است، برای مسیر پیش روی ما یک ذخیره بزرگ فرهنگ‌ساز و تاریخ‌ساز است. با مراجعه به این حماسه و آموزه‌های ماندگار آن می‌توان گزاره‌های راهبردی و کاربردی برای ادامه مسیر انقلاب اسلامی استخراج کرد. همانطور که رهبر انقلاب سال ۹۵ خطاب به جوانان جهادگر انقلابی در چنین روزی فرمودند که فردا مال شماست، شما بار مسئولیت را در پیش دارید، خرمشهرها در پیش است! نه در میدان جنگ نظامی بلکه در میادینی که از جنگ نظامی سخت‌تر است. البته ویرانی‌های جنگ نظامی را ندارد و برعکس آبادانی در پی دارد اما سختی‌ها آن بیشتر است.

علی‌اکبری بیان کرد: در این بیان رهبر انقلاب ملاحظه می‌کنید که از فتح خرمشهر به عنوان نماد یک منطق همیشه پیروز یاد می‌شود که اگر در جنگ نظامی چنین پیروزی در پی داشته در جهادهای بزرگ‌تر نیز می‌تواند سهم بسیار بزرگی داشته باشد. لذا از همه این عرصه‌های خطیر به تعبیر خرمشهر یاد می‌کنند که ملت باید برای فتح آنها عازم و آماده باشد.

دارای قدرت بازدارندگی فعال در سطح قدرت‌های جهانی هستیم

وی عنوان کرد: ملت حماسه آفرین ما در بخش‌های گوناگون طعم شیرین عمل به منطق حماسه خرمشهر را چشیده‌اند؛ عرصه صنایع و فناوری نظامی یکی از این موارد است و به جایی رسیده‌ایم که امروز جامعه ما دارای قدرت بازدارندگی فعال در سطح قدرت‌های جهانی است؛ همچنین در عرصه تولید و علم بومی در سطح جهانی در حال حرکت هستیم. همه اینها و بسیاری از موارد دیگر خرمشهرهایی هستند که با همت جوانان ما فتح شده‌اند.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: اما هنوز در بخش‌ها و میادینی خرمشهرهای فتح نشده داریم که امت ما باید با تبعیت از امام، حفظ انسجام، داشتن برنامه‌های دقیق و نقشه‌های روشن برای فتح آنها عازم شود. اگرچه فتح این عرصه‌ها از جریان حماسه فتح خرمشهر سخت‌تر خواهد بود اما باید این کار صورت بگیرد. در بخش‌های اقتصادی، فرهنگی، سبک زندگی، حوزه دیپلماسی، فضای مجازی و امثال اینها بخش‌های فراوانی هستند که منتظر حضور و فتح دلاورانه فرزندان اسلام هستند.

اقتصاد کشور دارای مشکلات اساسی است

علی‌اکبری تصریح کرد: یکی از موارد اساسی این روزها، خرمشهر اقتصادی است که باید فتح شود. سالهاست رهبر انقلاب به این نکته تاکید دارند و این بدان معناست که این حوزه دارای مشکلات اساسی است و هنوز اندیشه‌های غیرانقلابی، عناصر نفوذی، جولان مفسدان و ساختارهای معیوب وجود دارد. این وضع یک راه حل دارد و آن مقاومت اقتصادی است.

اقتصاد مقاومتی نقشه راه فتح خرمشهر اقتصادی برای ملت ماست

وی افزود: اقتصاد مقاومتی نقشه راه فتح خرمشهر اقتصادی برای ملت ماست. اخیراً دولت سیزدهم با عمل به قانونی که در مجلس به تصویب رسید بخشی از این عملیات را آغاز کرده است. این مسئله مردمی‌سازی یارانه‌ها در بخشی از کالاهای اساسی که مورد اجماع کارشناسان است و همه قانع شده‌اند که این اصلاح باید صورت بگیرد. البته عوامل مختلف از جمله شرایط اقتصادی دنیا، خشکسالی، وضعیت اوکراین و سایر مسائل ایجاب می‌کند که این امر سرعت بگیرد.

ارز ترجیحی میدان را برای تازیدن مفسدان و دلالان و رانتخواران به شدت باز کرد

خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: کشورهای بزرگ جهان امروز از صادرکننده بودن به وارد کننده تبدیل شده‌اند و در برخی کشورها سهمیه‌بندی کالاهای اساسی را در دستور کار خود قرار داده‌اند. وضعیت فعلی کشور ما را به بهشت قاچاقچیان مواد غذایی تبدیل کرده و جریان ارز ترجیحی میدان را برای تازیدن مفسدان و دلالان و رانتخواران به شدت باز کرده است.

علی‌اکبری عنوان کرد: بنابراین این اصلاح در دستور کار قرار گرفته است. وضعیت امروز، مصرف ما را به اسراف آلوده کرده و از طرف دیگر تولید ما را از صرفه انداخته است. بنابراین همت بلندی می‌طلبد تا این عیب از اقتصاد ملی ما برداشته شود. اگر این خط بشکند مسیر برای اصلاحات بزرگ‌تر باز خواهد شد. آنچنان که وقتی در خرمشهر رزمندگان موفق شدند خط را بشکنند و خرمشهر را آزاد کنند، راه برای عملیات‌های دیگری باز شد.

وی با تاکید بر اینکه با رونق تولید ملی باید این مسیر را پشت سر بگذاریم، ادامه داد: دولت کنونی جسارت ورود به این میدان را که یک واجب به تاخیر افتاده است را دارد. نکته اساسی، روش درست اجرا و اقدام است که اولاً طبقات ضعیف اجتماعی بیشتر از این آسیب نبینند چرا که آنها همیشه بار اصلاح اقتصادی را بر دوش کشیده‌اند؛ بلکه طعم شیرین این اصلاح را بچشند.

دولت گفتگوی منظم و صریح با مردم داشته باشد

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به ضرورت اراده ملی و عمومی برای این عملیات اقتصادی، گفت: از دولت توقع داریم اکنون که این مجاهدت تاریخی را سرلوحه کار خود قرار داده است، مسیر اقدامات را تقویت کند. گفتگوی منظم و صریح با مردم داشته باشد و از آنها کمک بگیرد؛ همچنین یارانه‌ها را به موقع پرداخت کند و اصلاحات لازم در سامانه‌ها را انجام دهد؛ علاوه بر این، توزیع کالاهای اساسی در مراکز عرضه را همگام با منطقی‌سازی قیمت‌ها، وسعت ببخشد. نظارت قوی و برخورد با متخلفان نیز اهمیت و ضرورت بسیار دارد.

اجاره نشینی و جابه‌جایی برای اقشار ضعیف به کابوس تبدیل شده است

علی‌اکبری با اشاره به موضوع اجاره بها و ودیعه مسکن، تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم مسئله مسکن برای مردم بسیار حیاتی است. جریان مسکن ملی در دستور کار نظام و دولت است و کارهای خوبی در این زمینه آغاز شده است؛ اما در شرایط کنونی به ویژه در فصل تابستان، اجاره نشینی و جابه‌جایی برای اقشار ضعیف به کابوس تبدیل شده است به طوری که از زمان عقد قرارداد نگران رسیدن موعد آن هستند که چه پیشنهاد برای افزایش قیمت‌ها صورت خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این شرایط رنج‌آور است و وضع روحی، روانی و زیست عمومی این خانواده‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و پدر خانوار را نزد فرزندانش دچار استیصال می‌کند. اگرچه اخیراً دوفوریتی در مجلس در این باره تصویب شده است اما موضوع خیلی فوری‌تر از این حرف‌هاست چرا که معلوم می‌شود قوانین قبلی ناکارآمد بوده و نتوانسته است کار را به درستی پیش ببرد.

کنترل بازار اجاره و ودیعه مسکن در دستور کار قرار گیرد

خطیب نماز جمعه تهران بیان کرد: مجلس باید به لحاظ تقنینی این عرصه را تقویت کند و تعیین اجاره بها منطقی باشد. البته مالکین نیز حق و حقوقی دارند که باید محفوظ بماند اما باید قیمت‌ها منطقی باشد و دل بخواهی به مردم عرضه نشود. بنابراین هم از مجلس توقع داریم که به لحاظ قانونی اقدام سریع صورت بگیرد و هم از دولت توقع داریم تدابیر لازم را اتخاذ کند. سازمان تعزیرات حکومتی بیش از پیش به میدان بیاید و کنترل بیشتر بازار اجاره و ودیعه در دستور کار قرار بگیرد.

علی‌اکبری گفت: تسهیل و افزایش وام ودیعه که بانک‌ها باید بپردازند نیز به شکلی باشد که مشکل مردم را حل کند. ارقام تقویت شود و به آسانی در اختیار مستاجران قرار بگیرد. موانع باید به سرعت برداشته شود، این توقع از دولت به ویژه در این ایام وجود دارد. همچنین روند اخذ مالیات از خانه‌های خالی نیز باید پیگیری شود.

وی ادامه داد: از قوه قضائیه نیز توقع است که علاوه بر تقویت ظرفیت‌های نظارتی با مفسدانی که با سو استفاده از شرایط فعلی باعث افزایش بی‌رویه اجاره بها می‌شوند با قاطعیت برخورد کند.

خطیب نماز جمعه تهران عنوان کرد: از آنجا که مالک اصلی خداوند است و همه این اموال امانتی در دست ماست، از مردم عزیز و مالکان نیز توقع داریم که در شرایط اقتصادی کنونی مساوات و احسان داشته باشند. باید بدانیم که در این شرایط با سه امتحان انصاف، احسان و ایثار مواجه هستیم. امید هست با کامیابی در این سه امتحان بار خود را برای سعادت در آخرت ببندیم.

علی‌اکبری تصریح کرد: خرمشهرهایی دیگری در مسئله سبک زندگی، خانواده و جمعیت مطرح است که اهمیت بسیار دارد، آنچنان که رهبر انقلاب مجدداً تاکید کردند که به چاله جمعیتی نزدیک می‌شویم و زمان کمی برای اصلاح شرایط داریم. اگر مبتلا به این چاله شویم حدود ۱۵۰ سال خروج از آن زمان خواهد برد و مخاطرات عجیب و بسیاری، عزت، سعادت، استقلال و آینده ما را تهدید خواهد کرد. این خرمشهری است که باید به همت آحاد مردم و مسئولین فتح شود.

وی افزود: مدیریت نیز خرمشهر دیگری است که باید به آن توجه کنیم. مدیریت کشور به پاک‌سازی از عناصر نفوذی، اصلاح و کنار گذاشته شدن عناصر ضعیف و ناکارآمد نیازمند است. ما از سوء تدبیرها و ضعف تدبیرها ضربه بسیاری خورده‌ایم، بنابراین این حوزه نیز نیازمند تدابیر ویژه‌ای است. امید است دولت و قوای گوناگون و نهادهای مربوطه این موضوع را نیز مورد توجه قرار دهند تا مدیریت کشور توسط جوانان انقلابی و کارآمد فتح شود.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

www.gp.org

Donate

March 19th, 2003. The United States invaded Iraq. The public premise for the invasion was …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *