خانه / تمدن پژوهی / موزه دفاع مقدس

موزه دفاع مقدس

اولین کتابم «شناخت نامه ادبیات پایداری» گزیده متون نظم و نثر ادبیات پایداری از کهن تا به امروز است که می تواند مرجع قابل توجهی برای علاقمندان و دانشجویان باشد و برمبنای بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر این که ادبیات پایداری وارد دانشگاه بشود، بر مبنای ۴ واحد درسی فارسی عمومی با نظارت اساتید طراحی شد و در انتشارات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس به چاپ رسید.
کتاب دومم «جهانمرد» که مجموعه داستانک های نویسندگان کشور برای شهید حاج قاسم سلیمانی که پس از شهادت ایشان شکل گرفت و به عربی و انگلیسی ترجمه شده است.
اثر سوم هم «حسین مسیح» است که توسط انتشارات سرو موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به چاپ رسید و در حال نگارش کتاب چهارم در حوزه نقد وبررسی داستان نویسی دفاع مقدس هستم.

در مورد کتاب «حسین مسیح» توضیح بدهید و اینکه داستان حول چه محورهایی شکل گرفته است؟
به نظر بنده حوزه ادبیات و داستان در دفاع مقدس در سیر تحول و کمال خویش عناصر فراوانی را از فرهنگ عاشورا به عاریت گرفته است و پیوستگی آن با واقعه عاشورا همچنان ادامه دارد.
گرچه داستان دفاع مقدس اغلب حول محور وقایع هشت سال جنگ تحمیلی است ولی بر گرفته از مقاومت، ایثار، رشادت و سایر ارزش های والای انسانی است که اوج آن را در واقعه عاشورا می‌بینیم. بدون درک قیام عاشورا نمی توان فلسفه دفاع مقدس را درک کرد برهمین اساس اگر ادبیات عاشورایی رشد کند و پرورش یابد ادبیات دفاع مقدس هم پر بار تر می شود.
محتوای آثار، ابتدای کار عاشورایی و بعد کم‌کم دفاع مقدسی می‌شود و گاهی هر دو محتوا کنار هم عاشورایی و دفاع مقدسی می شود. حتی داستان کرونا _عاشورایی داریم.
در رابطه با این اثر دو اصل اساسی که تلاشمان را کردیم که به آن واقف باشیم یکی اینکه زبان عامه مردم آن را بفهمد و نکته دوم؛ کوتاه و ساده و روان باشد. لذا داستان کوتاه را انتخاب کردیم که مخاطب عام باشد.
در این مجموعه سعی بر این بوده تا ضمن پرداختن به دو حوزه داستانی دفاع مقدس و عاشورا، کیفیت فرمی و سبک نوشتاری قابل اعتنایی را نیز در هر دو حوزه به نمایش بگذارد. همواره از نقاط ضعف آثار ارزشی عدم توجه به فرم بوده است. در اثر پیش رو سعی شده که چنین ضعفی را جبران نماید و توجه بیشتری به فرم، تکنیک زبان، شیوه های فنی روایی داشته باشد و به جایگاه قابل اعتنایی در حوزه ادبیات متعهد و داستان کوچک برسد.
ازدیگر ویژگی های بارز این کتاب نذر داستان ها به ساحت مقدس شهدا و نامگذاری هر داستان به نام یکی شهدای جنگ تحمیلی به عنوان صاحب داستان است. بدین وسیله تلاش شده تا نام و یاد این عزیزان و دلاور مردی های این عزیزان برقرار بماند از شهدای اقلیت تا شهدای زن و رزمندگان بسیج و ارتش را در بر می گیرد. به عنوان مثال شهیده زینب کمایی (که منافین با چادر خفه اش کردند)، شهیده فوزیه شیردل(شهید پرستاری که شهید چمران در موردش صحبت می کند)، و نیز شهدای گردان علی اکبر(ع) از لشکر ۱۰ سید الشهدا (ع) و لشکر ۲۷ حضرت محمد رسول الله(ص) در این کتاب سخن به میان آمده است.

علت علاقه و اصرار شما به کار در حوزه داستان کوتاه چیست و آیا این حوزه را موثرتر از دیگر حوزه ها می دانید؟
در حوزه داستان، قالب داستان کوچک یا همان داستان مینیمال را انتخاب کردم که قابلیت های خود را در حوزه دفاع مقدس یا حوزه آثار دینی به اثبات رسانده است و مصداق این مدعا را در مناسبت ها و مسابقات متعدد و مختلفی که در این حوزه روی می‌دهد می شود رصد کرد. تکیه این حوزه ها بر پیام های صریح و تک‌ وجهی شاید دلیل موجهی برای این امر می تواند به حساب بیاید چرا که داستان های کوچک به لحاظ تمرکزی که در جنبه های مختلف خود بر مضمون و مکان و زمان و حتی گاه شخصیت دارند، بر یک محتوا صراحت پیدا می کنند و لذا در انتقال مفاهیم و مضامین منفرد بسیار کارآمد و مبتنی بر دو اصل سادگی و کوتاهی است.
همچنین باتوجه به کمبود زمان و روی آوردن جامعه به استفاده از فضای مجازی این فرصت را به نویسنده می دهد که در قالب داستان کوچک بهترین تاثیر را در کمترین زمان در مخاطب خود ایجاد کند‌.

در مورد جشنواره ملی «داستان کوچک ایرانی» و نحوه برگزیده شدن آثار در آن توضیح دهید؟
این جشنواره که از سوی انجمن ملی کوچک نویسان ایران برگزار می شود و یک جشنواره کاملا تخصصی در حوزه داستان کوچک (مینیمال) است. انجمن ملی کوچک نویسان ایران با راه اندازی یک صفحه مجازی این امکان را برای علاقمندان داستان های کوچک فراهم آورده است تا داستان های خود را در آنجا قرار داده و این داستان ها علاوه بر این که از سوی منتقدین نقد و ارزیابی می شوند از سوی مخاطبین سایت هم امتیاز گرفته و در پایان هر سال داستانی

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ضیافت افطاری بیمه دی

به گزارش ماهین نیوز وبه نقل از روابط عمومی بیمه دی؛ در این ضیافت که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *