خانه / اندیشکده راهبردی / نکته حقوقی مهم در خرید و فروش ملک

نکته حقوقی مهم در خرید و فروش ملک

اگر ملک خود را امروز قولنامه ای بفروشید و چکی به تاریخ فردا تحویل بگیرید و فردا که به بانک رفتید ،حساب فروشنده خالی بود، و این چک هیچوقت پاس نشود، در کمال حیرت شما نمیتوانید برگردید و معامله را برهم بزنید!

🔻اگر چنین تصوری دارید در اشتباه بزرگی هستید!!! حتی اگر در دادگاه شکایت کنید، قانون و دادگاه از شما حمایت نمیکند، و میگویند از لحظه ای که قولنامه فروش را امضا کردید شما مالک ملک نیستید و فقط مال چک هستید، و بروید برای شکایت مطالبه وجه چک ! آیا پولی گیرت بیاد یا نیاد!

☑ حتما قبل از اینکه معامله کنید مشورت کنید، عجله و طمع نکنید، فقط تمرکزتون روی فروش گران تر نباشد، درستی معامله و عواقب معامله از قیمتش مهمتره !

☑ مثلا اینجا بخاطر اینکه مطمین بشین که اگه هر یک از چک ها پاس نشد، بتونید معامله را فسخ کنید ( معامله را با اراده خودتون برهم بزنید ) میتوانید خیلی با اعتماد به نفس شرط فسخ به علت عدم پرداخت چک، و یا هر علتی در قولنامه بیاورید.

☑ مثلا: “فروشنده شرط نمود که چنانچه چک شماره ….. مورخ ….. بانک ….به علت کمبود موجودی یا نبود موجودی، پاس نشد، حق دارد ظرف یک هفته با ارسال پیامک به شماره موبایل … یا بنگاه و اعلام فسخ، یا ارسال اظهار نامه ، معامله را فسخ وباطل کند و ضمناً خریدار تا زمان پاس نشدن چک ها حق فروش و اجاره و هیچ نوع قراردادی با دیگران را ندارد.

🔻 در این حالت، شما حق دارید، ظرف یک هفته معامله را فسخ کنید (برهم بزنید) حتی اگر خریدار قبول نکند! و فردا، پول چک را به حسابتان واریز کند، یا پول را به حساب چک کارسازی کند، بازم شما حق دارید انتخاب کنید که معامله را فسخ کنید یا نکنید!

☑ توجه کنید حتما حتما در مدت تعیین شده، فسخ را باید به طرف معامله اعلام کنید، اگر اعلام نکنید و مدت یک هفته تمام شود، معنی حقوقی آن این است که روی معامله هستید و فقط حق مطالبه پول چک را دارید! تا اینجا حق فسخ بود.

🔻 *حالا حق انفساخ در قرارداد چیست؟*
وقتی ملک خود را فروختید و یک فقره چک ، یا تعدادی چک دریافت کردید، و بخواهید شرط کنید که در هرصورت ، اگر چک یا چک ها پاس نشود ، بدون نیاز به اعلام و بیان فسخ به خریدار معامله برهم بخورد ،( باطل شود) از حق انفساخ در قرارداد استفاده میکنید…

☑مثلا: “فروشنده شرط نمودند اگر چک شماره… مورخ … یا هریک از چک ها در موعد مقرر برگشت بخورد، این معامله منفسخ است درهرصورت نیاز به اعلام ِانفساخ نیست و خریدار حق فروش و اجاره و هیچ نوع قراردادی تا تعیین تکلیف این شرط را ندارد “.

☑ *اگر چک در موعد مقرر پاس نشد، دیگر این معامله خود بخود باطل است و حتی شما نمیتوانید به آن استناد کنید مگر اینکه هردونفر، قولنامه جدیدی امضا کنید!!!*

🔻در حق فسخ ، اگر خریدار بگوید که در موعد مقرر به من اعلام نکردی که معامله را فسخ کردی، شما باید:

اولا :طریقه بیان و اعلام فسخ را در قولنامه بیاورید، و سعی کنید شفاف و آسان آن را بنویسید، مثلا اعلام از طریق سامانه ثنا یا ارسال پیامک به شماره موبایل …. متعلق به خریدار ،

دوما:بهتر است اصل اسناد و مدارک نزد بنگاه یا شخص معتمدی تا زمان پاس شدن چک ها امانت باشد و در قرارداد از عبارت” امانت نهادن تا زمان پاس شدن چک” استفاده کنید.

سوما: در شرط انفساخ هیچ نیازی به اعلام و بیان ندارید، و همینکه چک پاس نشد معامله منحل و باطل است.
ممنون از اینکه منتشر میکنید_

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

Ahmad Mahini0

گروه: غزنی تا غزه

در حالیکه مردم نان ندارند بخورند،انفال و اموال عمومی برای پس انداز نیست بلکه برای تقسیم کردن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *