خانه / تمدن پژوهی / انتصاب نخستین تعامل طالبان با جبهه مخالف خود

انتصاب نخستین تعامل طالبان با جبهه مخالف خود

دیدار متقی با رهبران جبهه مقاومت؛ طالبان: اسماعیل خان و احمد مسعود بدون نگرانی به افغانستان برگردند

شفقنا افغانستان – ذبیح الله مجاهد در توییتی از دیدار امیرخان متقی؛ سرپرست وزارت خارجه این گروه با احمد مسعود و اسماعیل خان، رهبران جبهه مقاومت خبر داد.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان؛ در حالی که پیش از این گزارش‌های تأیید نشده‌ای در مورد دیدار محمد اسماعیل خان، از رهبران جهادی وابسته به حزب جمعیت اسلامی و احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت پنجشیر با وزیر امور خارجه طالبان در تهران وجود داشت، سخنگویان طالبان رسما این دیدار را تأیید کردند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی دولت موقت طالبان در یک پیام توییتری با تأیید این دیدار نوشته است: «اسماعیل خان و احمد مسعود با هیئتی از امارت اسلامی در تهران دیدار کردند. در این دیدار امارت اسلامی به آن‌ها اطمینان داد که می‌توانند بدون هیچ نگرانی به کشورشان بازگردند».

ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان می‌گوید که امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان در دیدار با احمد مسعود و اسماعیل خان گفته است که «بدون تشویش بیایید و نمی‌خواهیم هیچ دلیلی برای مخالفت بماند.»

برخی دیگر از منابع اعلام کردند که محمد اسماعیل خان برای دیدار با امیر خان متقی به گونه رسمی به وزارت خارجه ایران دعوت شده بود و در این دیدار وزیر خارجه ایران نیز حضور داشته است.

این منابع اظهار داشته بود: “امیر خان متقی، با پیام رییس الوزرا طالبان، محمد حسن آخوند با امیر محمد اسماعیل خان دیدار کرد، او از امیر صاحب خواست تا با ۲۰ شخصیت برجسته و با فرماندهانان اش در حکومت همه شمول طالبان سهیم باشد”.

ولی خبرگزاری آماج گزارش داده که برخلاف خبر دو رسانه بیرونی در مورد ملاقات احمد مسعود، رهبر جبهه مقاومت با امیر خان متقی، وزیر خارجه طالبان در ایران، منابع معتبر در گفتگو با آماج این موضوع را رد کرده و آن را «خبر جعلی» می‌دانند.

سخنگوی جبهه مقاومت پنجشیر نیز گفته بود که قرار نیست هیچ مذاکره‌ای میان احمد مسعود و سرپرست وزارت خارجه طالبان انجام شود.

هیئت بلندپایه دولت موقت طالبان به رهبری امیرخان متقی، سرپرست وزارت امورخارجه شام شنبه(۱۸ جدی) به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، از جمله وزیر امورخارجه این کشور وارد تهران شده بود. این هیئت روز دوشنبه(۲۰ جدی) به کابل بازگشته است.

اما در مورد دیدار احمد مسعود با امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان منابع موثق به خبرگزاری شفقنا افغانستان گفتند که این دیدار صورت نگرفته و اسماعیل خان به نمایندگی از وی با هیئت طالبان صحبت کرده است و همچنین پس از دیدار اسماعیل خان، مکتوبی از حکومت طالبان منتشر شد که در آن عبدالقیوم سلیمانی را به عنوان سرپرست سفارت افغانستان در تهران تعیین کرده است.

سلیمانی از بستگان اسماعیل خان می باشد و این انتصاب نخستین تعامل طالبان با جبهه مخالف خود محسوب می گردد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ضیافت افطاری بیمه دی

به گزارش ماهین نیوز وبه نقل از روابط عمومی بیمه دی؛ در این ضیافت که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *