خانه / تمدن پژوهی / امیر المونین کذاب به درک واصل شد

امیر المونین کذاب به درک واصل شد

وزیر اطلاعات و فرهنگ طالبان کوچ‌اجباری شیعیان هزاره را تکذیب کرد

شفقناافغانستان – به رغم شواهد و مستندات خیرالله خیرخواه؛ سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان می‌گوید که کوچ اجباری شیعیان هزاره‌ در افغانستان واقعیت ندارد.

به گزارش خیرالله خیرخواه روز گذشته (چهارشنبه، ۲۸ میزان) در حاشیه‌ نشست مسکو در پاسخ به پرسشی در مورد «کوچ‌دادن اجباری هزاره‌ها» در ولایت‌های دایکندی، بلخ و هلمند گفت که در هیچ منطقه‌ای چنین مورد رخ نداده است.

او افزود افرادی که سبب کوچ اجباری هزاره‌ها شوند، توسط نیروهای طالبان بازداشت می‌شوند.

با این حال، او گفت که اگر کوچ اجباری هزاره‌ها واقعیت می‌داشت، این موضوع حتما توسط کمیسیون‌ها و دادگاه‌های این گروه بررسی می‌شد. به گفته‌ی خیرالله خیرخواه تاکنون چنین موردی توسط کمیسیون‌ها و دادگاه‌های طالبان بررسی نشده است.

از سویی هم، او احتمال داد که ممکن این مورد در میان خود هزاره‌ها اتفاق افتاده باشد. او اما گفت که این مسأله «مسأله‌ داخلی [هزاره‌ها] است و مربوط به ما (طالبان) نمی‌شود».

سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ طالبان اما تأکید کرد که علی‌رغم این مسائل داخلی هزاره‌ها، طالبان تلاش می‌کنند تا آن را از طریق دادگاه خود حل‌وفصل کنند.

این درحالی است که از هنگام تسلط طالبان بر افغانستان، باشندگان هزاره‌نشین ولایت‌های دایکندی و هلمند گفته‌اند که آنان از مناطق‌شان توسط و یا به حمایت از نیروهای گروه طالبان بی‌جا شده‌اند.

در جریان ماه گذشته، مطابق «فیصله‌ی طالبان» ساکنان بومی شماری از مناطق در ولسوالی گیزاب دایکندی به‌گونه‌ جمعی مجبور به ترک خانه‌های‌شان شدند. همچنین در بلخ و هلمند افراد وابسته به طالبان هزاره را وارد به کوچ کرده و زمین و املاک شأن غضب نمودند.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

Ahmad Mahini0

گروه: غزنی تا غزه

در حالیکه مردم نان ندارند بخورند،انفال و اموال عمومی برای پس انداز نیست بلکه برای تقسیم کردن است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *