خانه / جشنواره / امام زمان عج

امام زمان عج

به بهانه آغاز امامت حضرت مهدی (عج):

امام زمان در زندگی ما چه سهمی دارد؟

 

از قدیم الایام ما مردم ایران همیشه پیرو و دنباله رو مکتب امامان و پیامبر خویش بوده ایم و همیشه ایمان خود را  به خدای یگانه حفظ کرده ایم. از زمان های قدیم تاکنون اخلاق و منش ایرانی در همه دنیا زبانزد بوده است.

با وجود حمله بیگانگان و ریختن خون شهیدان باز هم اسلام در این مرز و بوم رنگ بوی همان دوران را دارد و از پدران ما نسل به نسل به ما رسیده است که در تمام مسائل و کارهای روزمره به احادیث و قرآن توجه کنیم.

امام علی علیه الاسلام برای ما ایرانیان نماد شجاعت و مردانگی  و بخشندگی است در مقابل پیامبر عظیم و الشان ما نماد مهربانی و رافت است از طرفی حضرت زینب سلام الله علیه نماد صبر و مقاومت را دارد و فرزندان این بزرگواران هم در ایثار و فداکاری و خداپرستی و مردم دوستی و تمام کارهایی که سرتاسر خیر بوده از هم پیشی می گیرند.

امام حسین علیه الاسلام که سیدشهداست فرزندان خویش را برای اسلام فدا کرد و تن به ظلت نداد و همانطوری که می دانید امامان ما یا در اسارت و یا با مسمومیت به شهادت رسیده اند و نسلشان را خدای باری تعالی برای راهنمایی بشر ادامه داد تا به مهدی صاحب الزمان رسید.

مهدی موعود در شرایط سخت و خفقان ستمکاران عصر خویش همانند نسل بالاتر خود قدم مبارکشان را بر روی این هستی نهادند و همانند حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم که آخرین پیامبر بر روی زمین بودند ایشان نیز آخرین امام بر روی زمین است که همه در انتظار رویت این امام والا مقام هستیم.

 

از غیبت صغرا تا غیبت کبرا

شهادت امام حسن عسکری(ع) و آغاز ولایت حضرت مهدی (عج)

 

در عصر خفقان معتمد عباسی، امام حسن عسکری علیه السلام را در هشتم ربیع الاول سال ۲۶۰ ه‍. ق، به شهادت رساندند و امامت مهدی موعود که رهبری و ولایتش را پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و معصومین پس از ایشان وعده داده بودند، آغاز شد. 

 

امامت حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در شرایطی روی داد که امام یازدهم نیز مانند دیگر ائمه، زمینه ولایت را برای فرزند خود آماده کرده بود. 

 

شب پیش از شهادت، ایشان به دور از چشم مأموران خلیفه، نامه های بسیاری درباره این مسئله مهم به شهرهای گوناگون فرستاد. حکومت عباسی از مدت ها پیش، بر اساس سخن رسول خدا صلی الله علیه و آله و امامان معصوم علیهم السلام مبنی بر اینکه مهدی فرزند امام حسن عسکری علیه السلام است، امام یازدهم شیعیان را زیر نظر داشتند و مراقب بودند فرزندی از ایشان باقی نماند.

 با تولد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف در ۱۵ شعبان سال ۲۵۵ ه‍..ق در سامرا، امام حسن عسکری علیه السلام با پنهان نگاه داشتن خبر ولادت فرزند خویش، این نقشه را باطل کرد. 

پس از شهادت امام حسن عسکری علیه السلام، خبر شهادت ایشان در سراسر سامرا پیچید و مردم در سوگ آن امام همام، عزاداری کردند و حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف مخفیانه بر پیکر مطهر پدر بزرگوارشان نماز خواندند. 

پس از شهادت امام، حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف که در آن زمان ۵ سال داشتند، به امامت رسید و کم کم خبر وجود فرزندی از سلاله پاک امامت پخش شد که تلاش خلیفه عباسی برای یافتن ایشان بی فایده بود.

 

 امامت حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف در این دوران را غیبت صغرا می خواندند. این غیبت از زمان شهادت پدر بزرگوارشان در سال ۲۶۰ ه‍ـ. ق، شروع و تا سال ۳۲۹ ه‍ـ. ق به طول انجامید. 

 

چهار نایب خاص، امر وساطت میان امام عجل الله تعالی فرجه الشریف و شیعیان را به عهده داشتند و احکام دین را از ایشان دریافت و در اختیار شیعیان قرار می دادند. این چهار نفر، عثمان بن سعید، محمد بن عثمان، حسین بن روح و علی بن محمد سمری بودند. این غیبت، ۶۹ سال به طول انجامید. پس از غیبت صغرا، غیبت کبرا آغاز شد. از امامت ایشان تاکنون ۱۱۷۴ سال، می گذرد جهان در دو مرحله غیبت امام خود، در انتظار عدالت علوی است. 

 

چکار کنیم مهدی صاحب الزمان از ما خشنود گردد؟

 

به صورت خلاصه اگر بخواهیم به این موضوع بپردازیم ابتدا باید برای تهذیب نفس و کسب فضایل اخلاقی تلاش کنیم سپس باید به وظایف فردی و اجتماعی (احساس مسؤولیت) بپردازیم و رعایت کنیم و دعای عهد را با دل و جان بخوانیم و باید در پایان به پیوند دائمی با امام زمان اهمیت دهیم

 

جابر بن عبد الله انصاری با شنیدن خبر غیبت حضرت مهدی علیه السلام از نبی اکرم علیهم السلام پرسید: «فَهَل یقَعُ لِشِیعَتِهِ الإِنتفاعُ فِی غَیبَتِهِ؟؛ آیا در غیبت حضرت، شیعیانش بهره و فایده ای از او خواهند برد؟» حضرت رسول فرمودند: «اِی و الَّذِی بَعَثَنِی بِالنُّبُوَّه إِنَّهُم ینتَفِعُونَ بِهِ وَ یستَضِیئُونَ بِنُورِهِ کانتِفاعِ النّاسِ بِالشّمسِ و إِن جَلَّلَها السِّحَابٌ؛ بله، قسم به کسی که مرا به نبوت برانگیخت، همانا شیعیانش از او بهره مند می شوند و به نور او روشنی می یابند؛ همانند بهره مندی مردم از خورشید، آن گاه که ابر آن را پوشانده باشد.» (صافی گلپایگانی، ۱۳۹۰، ج ۴: ۱۲۴) 

اولین چیزی که به وسیله آفریدگار هستی خلق شد، انوار طیبه ائمّه معصومین علیهم السلام بود و به واسطه آنان، فیض وجود به دیگر موجودات افاضه شد. (مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۱: ۱۰۵)

 

اخلاق مداری و خانواده دوستی

 

در زیارتی که از امام صادق علیه السلام درباره روز عاشورا وارد شده است، حضرت با اقتباس از این آیه درباره زمان عدالت گستری امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می فرماید: «وَاجْعَل لهم أیاماً مشهوره وَ أیاماً مَعلومه کما ضَمِنتَ لِأولیاءِک فی کتابِک المُنزَل فَإنَّک قُلت: وَعَدَ الله الّذین آمَنُوا مِنکم… أللهمَّ أعلِ کلِمَتَهُم یا لا إله الّا أنتَ، یا لا إله الّا انتَ، یا لا إله الّا أنتَ یا أرحم الراحمین؛ خداوندا! برای ایشان (اهل بیت علیهم السلام ) روزگاری معلوم و آشکار قرار بده، همان گونه که آن را در کتابت برای اولیایت تضمین کرده و فرموده ای: «خداوند به مؤمنین از شما وعده داد…، خدایا! ای آنکه جز تو معبودی نیست، امر ایشان را برتری بخش، ای مهربان ترین مهربانان». (مجلسی، ۱۳۸۸: ج ۹۸: ۳۱۱)

 

حضرت علی علیه السلام در نامه ای به مالک اشتر فرمود: «ثُمُّ الصَق بِذَوِی المُرُؤاتِ و الأحسابِ و أهل البیوتاتِ الصّالِحَه و السَّوابق الحَسَنهِ…؛ در انتخاب کارگزاران خود با آنان که خانواده دارترند و شخصیت حساب شده دارند و از خاندانی پارسا و صالح و با سوابقی درخشانند، ارتباطی نزدیک تر برقرار کن [و آنان را برگزین]». (نهج البلاغه، نامه ۵۳)

 

پس راه ظهور امام مهدی موعد (عج) در اصالت های خانوادگی و رعایت احکام خانواده، چون ازدواج، کنترل چشم، روابط سالم خانوادگی، حیا و عفت، خلاصه شده تا زمینه تحقق وعده الهی و تشکیل حکومت جهانی آخرین ذخیره الهی را فراهم می کند و کسانی که لیاقت و توانایی پاک زیستی و اداره یک خانواده را داشته باشند، لیاقت مشارکت در اداره جهانی پاک و عاری از هر نوع ستم و تباهی را نیز خواهند داشت.

 

زمان ظهور مهدی(عج) نزدیک است

 

ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف، یکی از آرزوی های ما ایرانی ها و خیلی از مسلمانانی ست که به این مهم ایمان دارند زیرا ظهور شکوفاترین فصل تاریخ انسانیت است؛ دورانی که وعده های خداوند درباره خلافت مؤمنان و امامت مستضعفان و وارثت صالحان تحقق می یابد و جهان با قدرت الهی آخرین پرچمدار عدالت و توحید، صحنه شکوه مندترین جلوه های عبادت پروردگار می شود. 

در پایان می توان نتیجه گرفت ما انسان ها راهی جز خوب بودن و انسان بودن نداریم که امام ما از ما راضی باشد زیر مهدی موعد(عج) حجت خداوند در روی زمین است و سکنات و رفتار و صحبت های مارا می بیند و می شنود پس چرا از همین لحظه خودمان را آماده ظهور نکنیم تا از شر سیاهی ها و ظلمات رها یابیم و تا در سایه نور اللهی پناه ببریم.

 

نویسنده: علی اکبر رضایی 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *