خانه / تمدن پژوهی / سردار سلیمانی در انتخابات امسال عراق هم حضور دارد

سردار سلیمانی در انتخابات امسال عراق هم حضور دارد

ه به لحظه با انتخابات پارلمانی عراق| آغاز کارزار انتخاباتی عراق/ حضور مقامات و چهره‌های سیاسی در پای صندوق‌های رای

لحظه به لحظه با انتخابات پارلمانی عراق| آغاز کارزار انتخاباتی عراق/ حضور مقامات و چهره‌های سیاسی در پای صندوق‌های رای

بالاخره روز موعود برای عراقی‌ها فرا رسید تا پس از کش‌و‌قوس‌های فراوان بتوانند در صبح روز یکشنبه دهم اکتبر ۲۰۲۱ در پای صندوق‌های رای حاضر شوند و آینده سیاسی کشور خود را رقم بزنند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم،  روز دهم اکتبر فرا رسید و مردم عراق از صبح امروز در پای صندوق‌های رای حاضر شدند و ماراتن انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور آغاز شد.

زمان شروع و پایان رای گیری

روز برگزاری انتخابات پارلمانی عراق یعنی ۱۸ مهر ۱۴۰۰ (دهم اکتبر ۲۰۲۱) تعطیل رسمی خواهد بود؛‌ رای‌گیری ساعت ۷ صبح این روز شروع می‌شود و ساعت ۶ عصر همان روز پایان می‌یابد.

مصطفی الکاظمی رای داد

بر اساس گزارش رسانه‌های عراقی، از همان ساعات آغاز رای‌گیری،  مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق امروز با حضور در یکی از مراکز رای گیری در بغداد، رای خود را به صندوق انداخت.

 

بیشتر بخوانید

برهم صالح، رئیس جمهور عراق نیز با حضور در یکی از مراکز أخذ رأی در بغداد، رأی خود را به صندوق انداخت.  رئیس جمهور عراق بعد از اینکه رأی خود را به صندوق انداخت، گفت که انتخابات خواسته مردمی برای تغییر و اصلاح است.

انتخابات عراق ,

بیشتر بخوانید

دیگر شخصیت‌ها و مقامات عراقی از جمله نوری المالکی نخست وزیر پیشین عراق و رئیس ائتلاف دولت قانون و عادل عبدالمهدی نخست وزیر سابق عراق با حضور در انتخابات رای خود را به صندوق انداخت.

عمار حکیم رئیس ائتلاف نیروهای حکومت ملی عراق هم رای خود را به صندوق انداخت. وی هنگام انداختن رای خود به صندوق بیان کرد: مشارکت گسترده در انتخابات به مثابه پیروزی برای حقوق ملت عراق است.

انتخابات عراق ,

بیشتر بخوانید

مقتدی صدر رهبر جریان صدر هم رای داد. نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق نیز در  پای صندوق‌های رای حضور یافت و رای داد.

فالح الفیاض، رئیس سازمان الحشد الشعبی عراق نیز در انتخابات امروز عراق شرکت کرد.

انتخابات عراق ,

هادی العامری رئیس ائتلاف فتح با حضور در انتخابات رای خود را به صندوق انداخت.

شیخ عبدالمهدی الکربلایی، نماینده آیت الله سیستانی، مرجعیت عالی‌قدر شیعیان در عراق نیز رأی خود را به صندوق انداخت.

حسین الهنداوی مشاور نخست وزیر عراق گفته، شواهد نشان می‌دهد که مشارکت در انتخابات «بسیار گسترده» خواهد بود.

شمار افراد واجد شرایط

حدود ۲۵ میلیون عراقی واجد شرایط رای دادن هستند که حدود ۲۱ میلیون نفر که کار بیومتریک مدت دار و نیز کسانی که کارت انتخاباتی کوتاه مدت در اختیار دارند در آن شرکت می کنند.

جمعه  رأی گیری از گروههای ویژه (نیروهای ارتش، پلیس و زندانیان و برخی از آوارگان) صورت گرفت.

کمیساریای عالی انتخابات عراق اعلام کرد که در رأی‌گیری از گروه‌های خاص، ۶۹ درصد در پنجمین انتخابات پارلمانی این کشور مشارکت داشته‌اند.

 شمار ائتلاف‌ها و نامزدها

کمیساریای عالی انتخابات عراق، پیشتر اعلام کرده بود که ۲۱ ائتلاف سیاسی، ۱۶۷ حزب که ۵۸ حزب در ائتلاف‌ها گنجانده شده‌اند و ۳ هزار و ۲۴۹ نامزد انتخاباتی از جمله ۹۵۱ زن در این تاریخ به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

بنابر اعلام کمیساریای انتخابات عراق، ۷۸۹ نامزد عراقی قرار است به عنوان مستقل، ۹۵۹ نامزد در قالب ائتلاف‌ها و ۱۵۰۱ نفر در فهرست‌های حزبی در این انتخابات برای دستیابی به ۳۲۹ کرسی پارلمانی به رقابت خواهند پرداخت.

هرچند که کمیساریای انتخابات سپس اعلام کرد که ۶ نامزد از شرکت در این رقابت به دلایل مختلف از جمله سوء‌استفاده از بیت‌المال برای تبلیغ انتخاباتی محروم شدند به این ترتیب قرار است ۳ هزار و ۲۴۳ نامزد در این انتخابات با یکدیگر رقابت کنند.

قرار بود این انتخابات سال ۲۰۲۲ (یک سال بعد) برگزار شود ولی به دلیل تظاهرات در اعتراض به فساد و ضعف خدمات رسانی در سال ۲۰۱۹، دولت کاظمی از برگزاری زودهنگام آن خبر داد.

بیشتر بخوانید

قانون جدید انتخابات، حداقل ۸۳ کرسی پارلمان را برای زنان درنظر گرفته است. ۹۵۱ نامزد زن در این انتخابات شرکت خواهند کرد (یک چهارم نامزدها).

شمار احزاب مستقل ۴۰ حزب  را شامل می‌شود که عمده آن‌ها در انتخابات شرکت نمی‌کنند ولی اسامی نمایندگان این احزاب در لیست نامزدها قرار دارد.  ۷۸۹ نامزد اعلام کردند مستقل در انتخابات حضور خواهند داشت.

در این انتخابات، از رؤسای سه‌گانه (پارلمان، نخست وزیری و ریاست جمهوری)، تنها محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان حضور دارد و مصطفی الکاظمی و برهم صالح کاندید نشده‌‌اند.

این اولین انتخاباتی است که رأی گیری برای عراقی‌ها مقیم خارج برگزار نمی‌شود.

تعطیلی دو روزه در عراق

امروز یکشنبه که روز برگزاری انتخابات است و نیز یکروز پس از آن تعطیل رسمی است.

حضور بیش از ۴۰۰ خبرنگار خارجی

کمیساریای عالی مستقل انتخابات عراق اعلام کرد که بیش از ۴۰۰ خبرنگار خارجی انتخابات عراق را پوشش می‌دهند.

آنگونه که «جلیل عدنان» رئیس شورای کمیساریای عالی انتخابات و سرلشکر «عبدالامیر الشمری» رئیس کمیته امنیتی انتخابات گفته‌اند همه چیز مهیای برگزاری انتخابات است تا رای دهندگان به راحتی بتوانند رای بدهند.

همزمان ستاد فرماندهی عملیات مشترک عراق دستور داد که شرایط حضور نیروهای حشد شعبی در پای صندوق‌های رای گیری فراهم و تسهیل شود.

نیروهای امنیتی وحشد شعبی حضور پررنگی در تامین انتخابات دارند.

وزارت برق عراق نیز همه توان خود را برای تامین برق مراکز انتخاباتی بسیج کرده است.

شمار ناظران

کمیساریای عالی انتخابات شمار ناظران خارجی انتخابات را ۱۸۷۷ ناظر خارجی و عربی دانست.

همزمان استرالیا، کانادا، دانمارک، فنلاند، آلمان، ایتالیا، هلند، نیوزیلند، نروژ، سوئد، بریتانیا، و امریکا با انتشار بیانیه‌ای مشترک بر نقش مهم نظارت بین‌المللی بر انتخابات عراق تأکید کردند و هیئت ناظران بین‌المللی را بزرگ‌ترین هیئت از این نوع در جهان دانستند که ۵ برابر دست‌اندرکاران سازمان ملل در انتخابات ۲۰۱۸ عراق است.

محدودیت‌های تردد

سعد معن مدیر رسانه ای وزارت کشور عراق گفت که مقررات منع رفت و آمد اعمال نمی‌شود. اما محدودیت‌هایی اعمال می ‌ود.

اداره اطلاع رسانی امنیتی عراق گفت که رای دهندگان که کارت انتخاباتی دارند در صورتی که حوزه انتخابیه آنها در استان غیرمحل سکونتشان است، می‌توانند تردد کنند.

۲۵۰ هزار نیروی امنیتی و پلیس مسئولیت تأمین امنیت این دوره از انتخابات را برعهده خواهند گرفت.

بسته بودن گذرگاهها و فرودگاهها

گذرگاهها و فرودگاههای عراق از ساعت ۹ شب شنبه تا ۶ صبح دوشنبه بسته است.

آماده باش حشد شعبی

حشد الشعبی در بیانیه‌ای تأکید کرد: برای تأمین سیر عادی روند انتخابات و انجام آن بدون وقوع هر نوع مشکل امنیتی، به تمام نیروهای خود آماده‌باش کامل داده است و این نیروها از ساعت ۱۸ روز شنبه تا ساعت ۵ صبح روز دوشنبه در حال آماده‌باش کامل خواهند بود.

نیروهای حشد شعبی در انتخابات سراسری رای می‌دهند.

موعد اعلام نتایج نهایی انتخابات عراق

«عماد جمیل محسن» عضو کمیته رسانه‌ای کمیساریای عالی انتخابات عراق گفت: عراقی‌ها می‌توانند جزییات روند انتخابات را از ۲۴ مرکز خبری شامل رسانه‌های عراقی و کمیساریا دنبال کنند.

وی با اشاره به اینکه نتایج اولیه انتخابات ۲۴ ساعت پس از رای گیری اعلام خواهد شد، افزود: نتایج نهایی انتخابات ظرف ۱۰ روز اعلام خواهد شد.

اولین تجربه انتخابات زودهنگام پارلمانی

عراق اولین تجربه انتخابات زودهنگام پارلمانی پس از سال ۲۰۰۳ را تجربه می‌کند. پس از ۱۸ سال از حمله به عراق و تغییر رژیم صدام، بار دیگر تحولی جدید در تاریخ بغداد آکنده از کودتاها و خونریزی رخ داد تا خواسته مردمی بر برگزاری انتخابات زودهنگام باشد.

دوره کنونی پارلمان عراق به‌طور معمول باید تا سال ۲۰۲۲ ادامه می‌یافت اما پس از تحولات و اعتراضات مردمی در اواخر سال ۲۰۱۹، تصمیم به برگزاری انتخابات زودهنگامی گرفته شد که پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام دهم اکتبر سال جاری برای برگزاری این انتخابات قطعی شد.

بیشتر بخوانید

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ایرلند در اوج

ایرلند یعنی سرزمین ایران البته خودشان گیل می گویند یعنی گیلانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *