خانه / غزنه تا غزه / لغو روادید بین دو کشور

لغو روادید بین دو کشور

به گزارش مهدی حسنی : در نشست مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر عراق ؛

اراده ایران و عراق برای توسعه مناسبات

رئیس جمهور: خبر خوب نخست وزیر عراق برای لغو روادید بین دو کشور در نشست امروز بود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق در تهران افزود: مناسبات بین جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست و برادر عراق بسیار خوب است، مناسبات دو کشور در حوزه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی می‌تواند توسعه بیشتری پیدا کند.
رئیس جمهور گفت: در این نشست آن چه که مطرح شد، اراده دو کشور برای توسعه مناسبات بین دو کشور است، امروز ارتباط ما با عراق فقط یک ارتباط همسایگی نیست، بلکه ارتباط در باور‌ها، قلب‌ها و ارتباط عمیق دو کشور و دو ملت و دو دولت با یکدیگر است.

آقای رئیسی افزود: معتقدیم مناسبات دو کشور علی رغم دشمنی دشمنان می‌تواند در حوزه‌های مختلف توسعه پیدا کند، توسعه این روابط بین دو کشور خلاصه نمی‌شود و نقش آفرینی دو کشور در منطقه و جهان و ارتباط بین المللی نیز می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد.
رئیس جمهور گفت: آنچه در نشست‌های تخصصی بین وزراء مطرح شد و آن چه که بین بنده و آقای نخست وزیر محترم عراق مطرح شد، همه در جهت توسعه این مناسبات است و تصمیماتی گرفته شد که امیدواریم سریعا به اجرا در بیاید.
آقای رئیسی افزود: خبر خوب آقای نخست وزیر برای لغو روادید بین دو کشور خبر خوبی بود، اراده ایران و عراق برای توسعه کریدور ریلی و ارتباط شلمچه با بصره که با سرعت قرار است انجام بگیرد و با دستور آقای نخست وزیر عراق و پیگیری وزرای مربوطه دنبال شود. 

قول نخست وزیر عراق برای افزایش تعداد زائران اربعین 
رئیس جمهور گفت: نخست وزیر عراق قول داد زائران اربعین حسینی تا جایی که امکان دارد، افزایش یابد.
حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی در نشست خبری مشترک با نخست وزیر عراق، همکاری‌های مالی بین دو کشور را از محور مذاکرات خود با این مقام عراقی ذکر کرد و افزود: نکته مهم دیگری که مورد بحث قرار گرفت اینکه در آستان اربعین حسینی هستیم، وضعیت کرونایی نه تنها برای دو کشور بلکه برای جهان شرایطی بوجود آورده و حفظ و صیانت زائران مسئله بسیار مهمی است.
آقای رئیسی افزود: شرایط کرونایی برای کشور عراق محدودیتی ایجاد کرده، اما در عین حال نخست وزیر عراق برای اینکه عزیزان عاشق ابی عبدالله الحسین بتوانند از زیارت ملجا نورانی امام حسین (ع) استفاده کنند قول داد که تعداد زائران به میزانی که امکان دارد، افزایش یابد.
رئیس جمهور ابراز امیدواری کرد: روز به روز روابط بین دو کشور افزایش یابد و علیرغم خواست دشمنان دو کشور همواره شاهد روابط خوبی بین ایران و عراق باشیم.

نخست وزیر عراق: بررسی طرح‌های راهبردی در مذاکره با رئیس جمهور ایران
نخست وزیر عراق از بررسی مجموعه‌ای از پرونده‌های اقتصادی و طرح‌های راهبردی تهران – بغداد به ویژه ارتباط خط آهن بصره – شلمچه در مذاکره با رئیس جمهور کشورمان خبر داد.آقای مصطفی الکاظمی پس از دیدار و گفتگو با حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در سالن اجلاس سران و در نشست خبری مشترک گفت: امروز مجموعه‌ای از پرونده‌ها را در چارچوب گسترش روابط دو جانبه و تاکید بیشتر بر این روابط بررسی کردیم تا نقاط اشتراک را به اموری که به مصلحت و منفعت دو کشور منجر شود، تبدیل کنیم.
وی افزود: همواره گفته ام که میان ما و جمهوری اسلامی ایران ۱۴۰۰ کیلومتر مرز مشترک وجود دارد، اما روابط ما بسیار عمیق‌تر و گسترده‌تر از این مرز مشترک است و عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و حوزه‌های دیگر را شامل می‌شود.
نخست وزیر عراق گفت: عنصر جغرافیایی مشترک میان ما در عین حال خاستگاه اخلاقی، دینی، فرهنگی و تمدنی دارد و این روابط با تاریخ بسیار درازی از روابط مشترک توام است.
آقای الکاظمی افزود: در مذاکرات امروز همچنین تبادلات تجاری دو کشور و گسترش و افزایش آن را بررسی کردیم به نحوی که به مصلحت دو کشور باشد.
وی گفت: ملت من در چارچوب ایجاد فرهنگی دموکراتیک در عراق خواهان تقویت روابط با همه همسایگان است و این که از تبعات جنگ‌های بیهوده و بی اساسی که در دوره دیکتاتوری آغاز شد رهایی یابیم و گسترش روابط با همسایگان را تحسین می‌کنیم.
آقای الکاظمی همچنین با قدردانی از همه کسانی که در جنگ با داعش به عنوان نیرو‌های سیاه و خوارج عصر در کنار ملت عراق ایستادند تصریح کرد: از جمهوری اسلامی ایران که در لحظه نخست در مبارزه با این نیرو‌های سیاه کنار ما ایستادند سپاسگزاری می‌کنم.

نخست وزیر عراق موضع کشورش را در قبال روابط با جمهوری اسلامی و ملت ایران پایدار و ثابت دانست و تاکید کرد: حکومت و ملت عراق در همه چالش‌ها، مشکلات و شرایط مختلف در کنار ملت و حکومت ایران می‌ایستد.
وی افزود: عراق تلاش‌های جمهوری اسلامی را در تقسیم روابط با مناطق مختلف جهان و گفتگوهایش در این خصوص تشویق و از آن حمایت می‌کند.
آقای الکاظمی در بخش دیگری از اظهاراتش، دومین سفرش به ایران را نشان دهنده عمق روابط میان دو کشور دانست و با قدردانی از میزبانی بسیار گرم رئیس جمهور کشورمان گفت: به ایران آمدم تا بار دیگر انتخاب آقای رئیسی را به ایشان تبریک بگویم.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روز دیپلمات

روز دیپلمات

روز شهادت ۷تن در سفارت ایران در سوریه باید روز دیپلمات  نامگذاری شود. تا پاسداشتی هر چند کوچک از همه دیپلمات های شجاع و خطر پذیر و شهادت طلب باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *