خانه / غزنه تا غزه / منظومه خیال

منظومه خیال

۱۵۰ منجم امشب تا صبح منظومه خیال را رصد می‌کنند

تهران- ایرنا- ۱۵۰ منجم آماتور ایران رقابت خود را در سنجش مهارت های علمی و فنی ستاره شناسی با عنوان استارکاپ آغاز کردند. این رقابت ها تا ساعت چهار بامداد فردا ادامه دارد.

ندا جعفری، مدیر مرکز نجوم آوا استار وابسته به انجمن نجوم آماتوری ایران، برگزار کننده این رقابت عصر پنج شنبه به خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا گفت: استارکاپ امسال به صورت مجازی از ساعت ۱۹ امروز هجدهم شهریور تا ساعت ۴ بامداد فردا برگزار می شود و ساعت ۲۰ فردا برگزیدگان معرفی می شوند.

وی افزود: بخش رقابتی این برنامه در یک منظومه خیالی انجام می گیرد به این شکل که سیارات این منظومه خیالی همتراز سیارات منظومه شمسی قرار داده شده اند و شرکت کننده ای که بتواند از تمام مراحل را بگذارند، قهرمان منظومه می شود.

وی توضیح داد: بخش های شفاهی، کتبی، رصدی و آموزشی همه به صورت آنلاین است.

به گفته وی امسال به دلیل شرایط ناشی از شیوع بیماری کرونا بخش عکس این رقابت حذف شده است.

جعفری درباره بخش آموزشی این رویداد توضیح داد:‌ پنج کارگاه آموزشی با حضور ۱۰۰ نفر برگزار شده که در آن ها موارد رصدی، اختر فیزیک و کار با نرم افزارهای تخصصی ستاره شناسی آموزش داده شده است. پروژه هایی هم به شرکت کنندگان این بخش واگذار شد که در پایان نتایج کار سنجیده و یک پروژه به عنوان برترین در این دوره معرفی می شود.

این کیهان شناس با تاکید بر اینکه ویژگی ششمین استارکاپ ایران سنجش خلاقیت منجمان آماتور در شرایط جدید ناشی از همه گیری کرونا در جامعه بوده است، افزود: امسال استقبال بیش از دوره های قبل بوده و جالب تر اینکه از بعضی نقاط دور و روستاها برای این آزمون داوطلب دارد که نشان می دهد به رغم محدودیت ها، فضای مجازی سبب شد اقشار تازه ای در مشارکت های این چنینی حضور پیدا کنند.

جعفری ادامه داد:‌ رقابت منجمان آماتور تنها جنبه رصدی ندارد بلکه یک رقابت چندگانه است که لازم است شرکت کنندگان همه دانش و مهارت های خود را به کار گیرند و سنجیده شوند.

پنج دوره پیشین رقابت استارکاپ همه ساله در شهریور و در کاروانسرای قصر بهرام در پارک ملی کویر با حضور اخترشناسان آماتور از سراسر ایران برگزار می‌شد، ولی با توجه به همه گیری ویروس کرونا، سال قبل این رقابت برگزار نشد و امسال ششمین دوره استارکاپ با همکاری انجمن نجوم ایران و مرکز آوا استار به صورت آنلاین و مجازی برگزار می شود.

در آخرین دوره این رویداد که به صورت حضوری برگزار شد، ۱۲۰ نفر شرکت داشتند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روز دیپلمات

روز دیپلمات

روز شهادت ۷تن در سفارت ایران در سوریه باید روز دیپلمات  نامگذاری شود. تا پاسداشتی هر چند کوچک از همه دیپلمات های شجاع و خطر پذیر و شهادت طلب باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *