خانه / تمدن پژوهی / حملات طالبان به پنجشیر افغانستان به شدت محکوم است

حملات طالبان به پنجشیر افغانستان به شدت محکوم است

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: اخباری که از پنجشیر می‌رسد نگران کننده است. حملات دیشب به اشد وجه محکوم و شهادت رهبران افغانستان مایه تاسف عمیق است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ آقای سعید خطیب زاده در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران درباره تحولات افغانستان و پنجشیر و مداخله مستقیم پاکستان در این موضوع گفت: دخالت خارجی که اشاره کردید حتما باید بررسی شود و ما آن در دست بررسی داریم. مداخله پاکستان در افغانستان را در دست بررسی داریم و هرگونه مداخله خارجی در افغانستان محکوم است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: همگان باید بدانند تاریخ افغانستان نشان داده است مداخله خارجی چه مستقیم و چه غیرمستقیم نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته است مردم افغانستان بسیار استقلال طلب و غیور هستند و قطعا و یقینا هرگونه مداخله خارجی محکوم است.
اقای خطیب زاده ادامه داد: موضوع پنجشیر باید از طریق گفتگو و با وساطت و حضور تمامی بزرگان افغانستان انجام شود و هیچ کس نباید اجازه دهد این موضوع به برادرکشی ختم شود. طالبان هم باید به تعهدات خود پایبند باشد.
وی اضافه کرد: محاصره منطقه پنجشیر و گرسنگی دادن به مردم پنجشیر و قطع آب و برق آنچنان که به ما گزارش شده مایه نگرانی است. حقوق بشردوستانه ذیل حقوق بین الملل باید رعایت شود.
سخنگوی وزارت خارجه گفت: جمهوری اسلامی ایران تمام مساعی و همت خود را به کار می‌گیرد تا به پایان الام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر که بازتاب دهنده ترکیب قومیتی و جمعیتی این کشور باشد کمک کند.
این دیپلمات ارشد کشورمان افزود: این خواست مردم افغانستان است که باید محقق شود و آینده افغانستان را معلوم کند و نه دخالت خارجی. صلح پایدار از طریق گفتگو‌های اصیل بین افغانی می‌گذرد. من تذکر جدی می‌دهم که تمامی خطوط قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین الملل رعایت شود.
وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با دقت نظر و از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند. نهاد‌های بین المللی در کنار کشور‌های منطقه وظیفه جدی دارند برای اینکه صلح و آرامش در افغانستان را تضمین کنند. ان شا الله به تمام گروه‌های افغانستانی کمک می‌کنیم تا صلح پایدار ایجاد شود.
اقای خطیب زاده گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند این رفتار دولت آتی وگروه‌هایی که در افغانستان در قدرت قرار می‌گیرند رفتار جمهوری اسلامی و کشور‌های عرصه بین الملل را مشخص می‌کند. هرچقدر مسئولانه رفتار کنند پاسخ درست تری از کشور‌های همسایه به ویژه ایران و نظام بین الملل خواهند گرفت.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

دیپلماسی رو به جلو

دیپلماسی رو به جلو کاری که میدان، باید انجام می داد، بخوبی انجام شد و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *