خانه / جشنواره / اتحاد با ایران تنها راه نجات افغانستان

اتحاد با ایران تنها راه نجات افغانستان

سقوط پیاپی ولسوالی‌های ولایت بادغیس؛ تهران میزبان نشست صلح کابل و طالبان شد

نشست صلح افغانستان در تهران   –

همزمان با مخابره پیاپی اخبار پیشروی شبه نظامیان طالبان در ولایت بادغیس، نشست صلح افغانستان با مشارکت هیاتی از طالبان و برخی چهره‌های سیاسی افغانستان در تهران آغاز به کار کرد.

خبرگزاری افق روز چهارشنبه به نقل از منابع محلی خبر داد که تمام ولسوالی‌های ولایت بدغیس سقوط کرده و نیروهای طالبان با ورود به شهر قلعه نو، مرکز ولایت بادغیس، جنگ شهری با ارتش افغانستان را آغاز کرده‌اند. رسانه‌های افغانستان همچنین مدعی شدند که پیشروی شبه‌ نظامیان طالبان در ولایت بادغیس پس از آن سرعت گرفت که تعدادی از فرماندهان ارشد نیروهای نظامی افغانستان سه‌شنبه شب به همراه تعدادی ادوات نظامی به نیروهای طالبان پیوستند. در چنین شرایطی، رسانه‌های محلی از بسیج شهروندان شماری از ولایت‌ها در برابر طالبان خبر می‌دهند.

در حالی که مطابق گزارش رسانه‌های افغانستان تا کنون نزدیک به ۱۳۰ ولسوالی در بیش از هفت ولایت به تصرف نیروهای طالبان درآمده، وزارت خارجه افغانستان این تعداد را ۸۰ ولسوالی اعلام کرده ولی در مقابل طالبان مدعی است که کنترل کامل ۱۵۰ ولسوالی را تا کنون در اختیار گرفته است.

در چنین شرایطی، بسم‌الله محمدی، سرپرست وزیر دفاع ملی افغانستان اعلام کرده که کشور در یک «مرحله حساس و سرنوشت ساز نظامی» قرار دارد. اما محمداشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان در نشست روز سه‌شنبه کابینه به مردم این کشور وعده داد که به زودی حملات طالبان دفع و آزادسازی مناطق از دست رفته آغاز خواهد شد. او همچنین احتمال هرگونه معامله با طالبان و تسلیم در برابر این گروه را رد کرد.

با این حال، نعیم وردک، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان روز چهارشنبه با انتشار پیامی در توییتری از سفر هیاتی از این گروه به تهران خبر داد؛ سفری که به نوشته آقای وردک به دعوت وزارت خارجه ایران انجام شده و ریاست آن بر عهده شیرمحمد عباس استانکزی است.

از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها نیز از سفر یک هیات دولت افغانستان شامل یونس قانونی، سلام رحیمی، کریم خرم، ارشاد احمدی، ظاهر وحدت و محمدالله بتاش به تهران سفر حکایت دارد. هر چند هنوز دولت افغانستان هنوز این گزارش‌ها را به طور رسمی تایید نکرده ولی بر پایه اعلام وزارت خارجه ایران، نشست صلح افغانستان روز چهارشنبه با حضور نمایندگان دولت افغانستان، شخصیت‌های عالی جمهوریت و هیات عالی سیاسی طالبان هیاتی از طالبان و برخی چهره‌های سیاسی افغانستان در تهران برگزار شده است.

وزارت خارجه ایران گزارش کرده که محمد جواد ظریف، وزیر خارجه این کشور در این نشست با اشاره با اشاره به «نتایج نامطلوب ادامه منازعات در افغانستان، بازگشت به میز مذاکرات بین الافغانی و تعهد به راهکارهای سیاسی را بهترین انتخاب از سوی رهبران و جریان‌های سیاسی افغانستان» دانسته و از آمادگی ایران را برای کمک به روند گفتگوها میان جناح‌های موجود خبر داده است.

این در حالی است که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی گروه طالبان پیشتر با تاکید بر جدیت این گروه در مذاکرات صلح به خبرگزاری رویترز گفته بود:«رسیدن به مرحله‌ای که دو طرف طرح‌های کتبی صلح خود را ارایه کنند، احتمالا یک ماه زمان می‌برد.»

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

صیحه آسمانی

به گزارش سید احمد حسینی ماهینی خبرنگار ماهین نیوز ایا پرواز هزاران پهباد و موشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *