خانه / غزنه تا غزه / نمایشگاه ۵۰سال هنر فلز کاری افتتاح شد

نمایشگاه ۵۰سال هنر فلز کاری افتتاح شد

به همت گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری

نمایشگاه ۵۰سال هنر فلز کاری افتتاح شد

نمایشگاه« ۵۰سال هنر فلز کاری» متشکل از آثار اساتید وهنرمندان کارگاه قلمزنی گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراثفرهنگی وگردشگری امروز افتتاح شد .

به گزارش روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری،در این نمایشگاه ۱۳۶ اثر قدیمی و نفیس فلزکاری ازاساتید و هنرمندان کارگاهقلمزنی گروه پژوهشی هنرهای سنتی شامل آثار قلمزنی در تکنیکهای مختلف برجسته کاری ،جنده کاری ،عکسی ،ریز قلم و اثر تلفیق بامینای نقاشی و ملیله کاری به نمایش گذاشته شده است.

این آثار بینظیر برگرفته از طرحها و دواتگریها و قلمزنیهای اساتید، بزرگان و پیشکسوتانی همچون مرحوم محمود دهنوی،مرحوم حسن خواجهشیرانی،مرحوم خیرالله کریمیان ،مرحوم رضا پوشیده نامجو،مرحوم مهدی حکیمی ،مرحوم جمال پاکنژاد ، مرحوم عباس بیات ،مرحوم اصغر صیدیو احمد فیناستیان است.

در این نمایشگاه همچنین آثاری از امیر رضا صیدی ،کوروش قانونی ،ندا حامدی ،نسرین حمزه لو ،فاطمه زیبا نیا و مهری فیناستیان هنرمندان قلمزنکارگاه قلمزنی گروه پژوهشی هنرهای سنتی در دهه های اخیر به نمایش در آمده است.

گفتنی است ، نمایشگاه ۵۰سال هنر فلز کاری امروز ۱۵تیرماه افتتاح و تا ۳۰ همین ماه در محل وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی،گروه پژوهشی هنر های سنتی از ساعت ۱۰تا ۱۴ بجز روزهای تعطیل برای بازدید علاقمندان برقرار است .

 بررسی های باستان شناسی نشان داد:

وجود استقرارهای پارینهسنگی میانی و احتمالا پارینهسنگی قدیم در حوزه هلیلرود

دستآوردهای نخست بررسی پارینه سنگی جیرفت که در راستای تکمیل نقشه باستان شناسی کشور صورت گرفت نشانگر وجوداستقرارهای دوران پارینهسنگی میانی و احتمالا پارینهسنگی قدیم در حوزه هلیلرود است.

به گزارش روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری،سلمان انجم روز سرپرست هیأت باستان شناسی ۱۵تیر ۱۴۰۰با اعلام این خبرگفت:پروژه بررسی پارینهسنگی شهرستان جیرفت در راستای طرح مطالعه محوطههای پارینه سنگی حوزه هلیل رود، بمنظور ارزیابی پراکنشگروههای انسانی دوران پلیئستوسن از نواحی جنوبی خلیج فارس به فلات ایران در حال انجام است.

این باستان شناس گفت: این بررسی نخستین مطالعه پارینهسنگی به صورت کاملا تخصصی برای شناسایی محوطههای پارینهسنگی درجنوبشرق ایران است که پس از حدود پنجاه سال از نخستین مطالعات انجام شده در این ناحیه از ایران صورت می گیرد.

او افزود:دستآوردهای نخست این بررسی، شناسایی فناوریهای لوالوا ، صنایع دووجهی سازی و ساطورابزاری در محوطه های شناسایی شدهدر ارتفاعات شمالی و کوهپایههای غربی جیرفت و نشانگر وجود استقرارهای دوران پارینهسنگی میانی و احتمالا پارینهسنگی قدیم در حوزه هلیلروداست.

این باستان شناس با بیان اینکه مجموعه آثار شناسایی شده نتیجه ۱۰ روز فعالیت میدانی است  اظهار کرد:متاسفانه به دلیل انجامفعالیتهای معدون کاوی تقریبا اکثریت ارتفاعات آهکی و تراورتنی که دارای غارها و پناهگاههای صخرهای اند، در حال تخریب کامل هستند.

سرپرست هیأت باستان شناسی از جمله عمیقترین و  منحصر به فردترین غارها که در طی این بررسی  دست افزارهای سنگی نیز از درون آنبدست آمد را غار شعیب در کوهپایههای غربی جیرفت دانست که به سبب فعالیتهای معدن کاوی تخریب و به طور کامل مسدود شده است.

  او خاطرنشان کرد:به علت درزهای ایجاد شده در سقف غار و نفوذ آب باران، اکثریت رسوبات و نهشتههای استقراری کف غار شسته شده است.

این باستان شناس گفت: در جنوب شرق ایران به سبب فعالیت های کوهزایی متفاوت نسبت به زاگرس و شمال ایران، کمتر شاهد بسترهایمناسب برای سیستم کارستی و شکلگیری غارها و پناهگاهایی صخرهای هستیم و از این جهت از بین رفتن این گونه غارها، آسیب هایجبرانناپذیری به میراثفرهنگی و مطالعات پارینهسنگی در این ناحیه وارد ساخته است.

او از جمله مناطق حائز اهمیت شناسایی شده در این بررسی که مجموعهای از محوطههای پارینهسنگی به اشکال محوطههای باز وپناهگاههای صخره ای را آشکار ساخته را کوه شیخیعقوب در ارتفاعات شمال غربی جیرفت دانست که حاکی از شکلگیری و توسعهمحوطههای پارینه سنگی روی برونزدهای سنگ چرت در ارتفاع ۲۵۰۰ متری از سطح دریا در محدوده ای به وسعت ۲۰۰ کیلومتر مربع است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روز دیپلمات

روز دیپلمات

روز شهادت ۷تن در سفارت ایران در سوریه باید روز دیپلمات  نامگذاری شود. تا پاسداشتی هر چند کوچک از همه دیپلمات های شجاع و خطر پذیر و شهادت طلب باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *