کشف تدفین های انسانی در استان فارس
کاوش باستانشناسی محوطه هیربدان داراب به شناسایی نهشتههایی از دوره کفتری و یافتههایی از قبیل تدفینهای انسانی، سازههای معماری و چند کتیبه بر روی لبه ظرف سفالی منجر شد.
به گزارش روابطعمومی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری،سپیده جمشیدی یگانه سرپرست هیأت باستان شناسی شنبه ۱۲تیر ۱۴۰۰با اعلام این خبر گفت:شهرستان داراب در استان فارس با توجه به موقعیت جغرافیایی، دشت حاصلخیز و منابع آب کافی همواره در طول دوران مختلف موردتوجه جوامع انسانی بوده اما علیرغم غنای فرهنگی، چندان مورد پژوهش قرار نگرفته و معدود پژوهشهای باستانشناسی معطوف به دورانتاریخی و اسلامی بوده،از اینروی کاوش و پژوهش در دورههای قدیمیتر ضروری به نظر میرسد.
این باستانشناس با بیاناینکه پروژه کاوش در این محوطه با مجوز پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری به انجام رسیدافزود: به منظور شناختشاخصههای فرهنگی این منطقه در طول هزارههای سوم و دوم پیش از میلاد و همچنین شناخت برهمکنشهای فرهنگی منطقهای و فرامنطقهایتپه هیربدان جهت کاوش انتخاب شد.
او با اشاره به اینکه محوطه هیربدان اولین بار توسط میروشجی شناسایی شد و در سال ۱۳۹۷ نیز خانی پور این محوطه را بازدیدکرد تصریح کرد:با توجه به اهداف کاوش، در این فصل پنج گمانه و دو ترانشه ایجاد و کاوش در آنها منجر به شناسایی نهشته هایی از دوره کفتری شد.
این باستان شناس گفت: از یافته های این کاوش می توان به تدفینهای انسانی، سازه های معماری و چند کتیبه بر روی لبه ظرف سفالیاشاره کرد.
سرپرست هیأت باستان شناسی با تشریح یافته های این پروژه افزود:تدفین های این محوطه از نوع ساده چاله ای بوده و به صورت طاقباز و جنینیصورت گرفته و معماری به دست آمده شامل چند فضای مستطیلشکل و یک فضای مدور بوده که همگی با مصالح خشت ساخته شدهاند.
پس از ۱۲سال پیگیری
مرمتگران آثار فرهنگی و هنری صاحب خانه صنفی شدند
انجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنری بعد از ۱۲سال پیگیری و برنامه ریزی تشکیل و اولین مجمع عمومی آن امروز به صورت مجازی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،فتح الله نیازی مرمتگر و نماینده هیأت موسس انجمن صنفی مرمتگران آثار فرهنگیو هنری شنبه ۱۲تیر ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت :با وجود پیشینه بیش از ۵۰ ساله حفاظت و مرمت در ایران و حضور بیش از ۶۰۰۰ مرمتگر در کشورمتاسفانه هم اکنون تعداد اندکی از این افراد در بخش دولتی مشغول به کار هستند و مابقی به صورت مرمتگر شخص حقیقی و پیمانکار فعالیتمی کنند.
او خاطرنشان کرد: از سویی نبود ساز و کاری تعریف شده برای تخصص مرمت اشیا و آرایه های معماری به عنوان یک شغل و حرفه شناخته شدهو مستقل،باعث فعالیت برخی افراد غیرمتخصص در این حوزه و بیکار ماندن و فراموش شدن متخصصان این رشته شده است .
کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی اظهار کرد: به منظور ساماندهی و دفاع از حقوق صنفی مرمتگران بعد از ۱۲ سالپیگیری و برنامه ریزی سرانجام مرمتگران آثار تاریخی- فرهنگی صاحب خانه صنفی شدند.
نماینده هیأت موسس انجمن صنفی مرمتگران آثار فرهنگی و هنری گفت: بر اساس فصل ششم قانون کار و ایجاد انجمنهای صنفی با کمکوزارت کار و همراهی معاونت میراث فرهنگی پیشکسوتان مرمت آثار تاریخی و فرهنگی از این به بعد جدای از هویت هنری، از هویت صنفی وسندیکایی نیز بهرهمند خواهند شد.
او با بیان اینکه این انجمنصنفی قرار است پیگیر مطالبات کاری ، معیشتی و صنفی مرمتگران اشیا تاریخی – فرهنگی و آرایه های معماری درسراسر کشور باشد، ابراز امیدواری کرد: این گام تاریخی با کمک و همراهی نهاد های مختلف از جمله وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ،مسیر خود را درست و اصولی پیش ببرد.
نیازی تصریح کرد: این انجمن امروز به صورت مجازی اولین مجمع عمومی خود را بمنظور تصویب اساسنامه انجمن صنفی و انتخاب اعضای هیأتمدیره و بازرس برگزار کرد و از این تاریخ به بعد این مجمع به طور رسمی با نام ” انجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنری” کار خودرا شروع می کند.
او با بیان این مطلب که این انجمن نوپا به یاری نهادهای دولتی برای استقرار در مکانی مناسب نیاز دارد گفت:ما به سوی همه مرمتگران اشیاتاریخی فرهنگی و آرایه های معماری دست کمک و همراهی دراز می کنیم تا این خانه صنفی ؛ خانه همه مرمتگران شود.