خانه / غزنه تا غزه / مرمتگران آثار فرهنگی و هنری صاحب خانه صنفی شدند

مرمتگران آثار فرهنگی و هنری صاحب خانه صنفی شدند

کشف تدفین های انسانی در استان فارس

کاوش باستان‌شناسی محوطه هیربدان داراب به شناسایی نهشته‌هایی از دوره کفتری و یافته‌هایی از قبیل تدفین‌های انسانی، سازه‌های معماری و چند کتیبه بر روی لبه ظرف سفالی منجر شد.

به گزارش روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری،سپیده جمشیدی یگانه سرپرست هیأت باستان شناسی شنبه ۱۲تیر ۱۴۰۰با اعلام این خبر گفت:شهرستان داراب در استان فارس با توجه به موقعیت جغرافیایی، دشت حاصلخیز و منابع آب کافی همواره در طول دوران مختلف موردتوجه جوامع انسانی بوده اما علیرغم غنای فرهنگی، چندان مورد پژوهش قرار نگرفته و معدود پژوهش‌‌های باستانشناسی معطوف به دورانتاریخی و اسلامی بوده،از این‌روی کاوش و پژوهش در دوره‌های قدیمی‌تر ضروری به نظر می‌رسد.

این باستان‌شناس با بیان‌اینکه پروژه کاوش در این محوطه با مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری به انجام رسیدافزود: به منظور شناختشاخصههای فرهنگی این منطقه در طول هزارههای سوم و دوم پیش از میلاد و همچنین شناخت برهمکنشهای فرهنگی منطقهای و فرامنطقهایتپه هیربدان جهت کاوش انتخاب شد.

او با اشاره به اینکه محوطه هیربدان اولین بار توسط میروشجی شناسایی شد و در سال ۱۳۹۷ نیز خانی پور این محوطه را بازدیدکرد تصریح کرد:با توجه به اهداف کاوش، در این فصل پنج گمانه و دو ترانشه ایجاد و کاوش در آنها منجر به شناسایی نهشته هایی از دوره کفتری شد.

این باستان شناس گفت: از یافته های این کاوش می توان به تدفینهای انسانی، سازه های معماری و چند کتیبه بر روی لبه ظرف سفالیاشاره کرد.

سرپرست هیأت باستان شناسی با تشریح یافته های این پروژه افزود:تدفین های این محوطه از نوع ساده چاله ای بوده و به صورت طاقباز و جنینیصورت گرفته و معماری به دست آمده شامل چند فضای مستطیلشکل و یک فضای مدور بوده که همگی با مصالح خشت ساخته شدهاند.

 

پس از ۱۲سال پیگیری

مرمتگران آثار فرهنگی و هنری صاحب خانه صنفی شدند

انجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنری بعد از ۱۲سال پیگیری و برنامه ریزی تشکیل و اولین مجمع عمومی آن امروز به صورت مجازی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری،فتح الله نیازی مرمتگر و نماینده هیأت موسس انجمن صنفی مرمتگران آثار فرهنگیو هنری شنبه ۱۲تیر ۱۴۰۰ با اعلام این خبر گفت :با وجود پیشینه بیش از ۵۰ ساله حفاظت و مرمت در ایران و حضور بیش از ۶۰۰۰ مرمتگر در کشورمتاسفانه هم اکنون تعداد اندکی از این افراد در بخش دولتی مشغول به کار هستند و مابقی به صورت مرمتگر شخص حقیقی و پیمانکار فعالیتمی کنند.

او خاطرنشان کرد: از سویی نبود ساز و کاری تعریف شده برای تخصص مرمت اشیا و آرایه های معماری به عنوان یک شغل و حرفه شناخته شدهو مستقل،باعث فعالیت برخی افراد غیرمتخصص در این حوزه و بیکار ماندن و فراموش شدن متخصصان این رشته شده است .

کارشناس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار فرهنگی –تاریخی اظهار کرد: به منظور ساماندهی و دفاع از حقوق صنفی مرمتگران بعد از ۱۲ سالپیگیری و برنامه ریزی سرانجام مرمتگران آثار تاریخی- فرهنگی صاحب خانه صنفی شدند.

نماینده هیأت موسس انجمن صنفی مرمتگران آثار فرهنگی و هنری گفت: بر اساس فصل ششم قانون کار و ایجاد انجمنهای صنفی با کمکوزارت کار و همراهی معاونت میراث فرهنگی پیشکسوتان مرمت آثار تاریخی و فرهنگی از این به بعد جدای از هویت هنری، از هویت صنفی وسندیکایی نیز بهرهمند خواهند شد.

او با بیان اینکه این انجمنصنفی قرار است پیگیر مطالبات  کاری ، معیشتی و صنفی مرمتگران اشیا تاریخی – فرهنگی و آرایه های معماری درسراسر کشور باشد، ابراز امیدواری کرد:  این گام تاریخی با کمک و همراهی نهاد های مختلف از جمله وزارت میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی ،مسیر خود را درست و اصولی پیش ببرد.

نیازی تصریح کرد: این انجمن امروز به صورت مجازی اولین مجمع عمومی خود را بمنظور تصویب اساسنامه انجمن صنفی و انتخاب اعضای هیأتمدیره و بازرس برگزار کرد و از این تاریخ به بعد این مجمع به طور رسمی با نامانجمن صنفی سراسری مرمتگران آثار فرهنگی و هنریکار خودرا شروع  می کند.

او با بیان این مطلب که این انجمن نوپا به یاری نهادهای دولتی برای استقرار در مکانی مناسب نیاز دارد گفت:ما به سوی همه مرمتگران اشیاتاریخی فرهنگی و آرایه های معماری دست کمک و همراهی دراز می کنیم تا این خانه صنفی ؛ خانه همه مرمتگران شود.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

Milisi global melawan Israel Milisi internasional dan kelompok pendukung Gaza yang sedang dibentuk mengumumkan akan segera berpartisipasi dalam karnaval delapan miliar bersama anggotanya. Mereka telah menyaksikan masa-masa pertempuran untuk menghancurkan Israel dengan tangan kosong

میلیشیای جهانی علیه اسرائیل

میلیشیای جهانی علیه اسرائیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *