خانه / از خراسان تا فلسطین / فرزند سوم به بعد باید کشته شوند

فرزند سوم به بعد باید کشته شوند

کاهش نرخ زاد و ولد در چین؛ زوج‌ها اجازه تصاحب ۳ فرزند را پیدا کردند

سیاست‌های جمعیتی در چین
سیاست‌های جمعیتی در چین

مقامات چین روز دوشنبه اعلام کردند که زوج ها در این کشور از این پس می توانند به جای دو فرزند حداکثر سه فرزند داشته باشند.

پکن امیدوار است تا با افزایش سقف فرزندان مجاز در هر خانواده نرخ زاد و ولد در چین را بهبود ببخشد. تصمیم دولت چین تنها سه هفته پس از انتشار نتایج سرشماری جدید در این کشور اتخاذ شد. سرشماری جدید در پرجمعیت ترین کشور جهان از کاهش شدید نرخ زاد و ولد حکایت داشت.

خبرگزاری های چین گزارش دادند که در جلسه دفتر سیاسی حزب کمونیست این کشور به ریاست شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین به زوج ها اجازه داده شد تا حداکثر سه فرزند داشته باشند. بنا به همین گزارش ها سیاست جمعیتی جدید قرار است همراه با تدابیری برای «حمایت از خانواده ها» به اجرا گذاشته شود.

تعداد نوزادان متولد شده در چین طی سال گذشته تنها ۱۲ میلیون نفر بود. این رقم در سال ۲۰۱۹ به ۱۴ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر رسیده بود. این در حالی است آمار سال ۲۰۱۹ کمترین میزان نرخ زاد و ولد از زمان قدرت گیری حزب کمونیست در چین محسوب می شد.

دولت چین در سال ۲۰۱۶ سیاست تک فرزندی در این کشور را که طی سه دهه برای مقابله با افزایش جمعیت به اجرا در آمده بود کنار گذاشت. با این حال زوج های چینی از این سال به بعد نیز تنها اجازه داشتند صاحب دو فرزند بشوند.

لغو سیاست تک فرزندی در چین طی پنج سال گذشته تاثیر زیادی بر نرخ زاد و ولد در این کشور نگذاشت. از کاهش ازدواج ها، افزایش هزینه مسکن و آموزش فرزندان، بارداری زنان در سنین بالاتر و تعداد بیشتر مردان در مقایسه با زنان به عنوان عوامل موثر بر کاهش نرخ زاد و ولد در چین یاد می شود.

از سوی دیگر چین با مشکل افزایش افراد سالمند در ساختار جمعیتی نیز روبرو است. نزدیک به ۱۹ درصد جمعیت این کشور را سال گذشته افراد ۶۰ ساله یا مسن تر تشکیل می دادند. تعداد سالمندان ۶۰ ساله یا بیشتر در چین به بیش از ۲۶۴ میلیون نفر می رسد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

اتش بس در غزه

موقع صلح حدیبیه هست باید به زیارت قدس رفت با دست خالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *