خانه / جشنواره / ۳۸میلیارد دلار مالیات مردم آمریکا صرف بمباران فلسطینی ها می شود

۳۸میلیارد دلار مالیات مردم آمریکا صرف بمباران فلسطینی ها می شود

 میزان کمک‌های سالانه آمریکا به اسرائیل چقدر است؟!/ گزارش بی بی سی

شفقنا آینده- امین فرج پور: بخش راستی‌آزمایی بی‌بی‌سی در گزارشی تحقیقی- تحلیلی به قلم جیک هورتون با اشاره به این که «شماری از اعضای حزب دموکرات آمریکا، جو بایدن رئیس‌جمهور این کشور را بابت چرایی و البته میزان کمک‌های آمریکا به اسرائیل زیر سوال برده‌اند» صحت اطلاعات منتشر شده درباره این کمک‌ها را به بررسی نشسته است.

گزارش بی.بی.سی با صحبت‌های برنی سندرز آغاز شده است- که گفته «ایالات متحده آمریکا درباره این‌که کمک‌هایش به اسرائیل صرف چه چیزی می‌شود، دقت زیادی داشته باشد».

نویسنده در سطور بعدی به کمک‌های آمریکا به اسرائیل و نحوه مصرف این کمک‌ها پرداخته است. در حقیقت به ادعای نویسنده بی.بی.سی «آمریکا تنها در سال ۲۰۲۰ مبلغی بالغ بر سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به اسرائیل کمک کرده– که تقریبا تمام این کمک به مصرف نظامی رسیده است».

البته مصرف نظامی این کمک که بخشی از توافقنامه‌ای است که بر اساس آن باراک اوباما رئیس‌جمهور وقت آمریکا در سال ۲۰۱۶ تعهد طولانی‌مدتی را گردن گرفت که در ده سال آینده (از سال ۲۰۱۸ تا سال ۲۰۲۸) بیش از ۳۸ میلیارد دلار کمک در اختیار اسرائیل قرار دهد، نباید باعث تعجب و شگفتی کسی شود. در واقع از همان ابتدا در توافق منعقد شده نوشته شده که این ۳۸ میلیارد دلار به عنوان کمک نظامی به اسرائیل داده می‌شود- و دولتمردان دموکرات آمریکا و شخص سناتور برنی سندرز نمی‌توانند و نباید بابت این توافق مشخصی که در یک دولت دموکرات دیگر به امضا رسیده، اظهار بی‌اطلاعی و حتی نارضایتی کنند.

بی.بی.سی در ادامه نوشته که کمک ۳۸ میلیارد دلاری آمریکا و البته سهم سه میلیارد و هشتصد میلیون دلاری این کشور در سال ۲۰۲۰ نشان از ۶ درصد افزایش تعهدات مالی آمریکا به اسرائیل دارد.

کمک‌های آمریکا به اسرائیل البته منحصر به کمک‌های مندرج در توافق‌نامه سال ۲۰۱۶ نمی‌شود و این کشور برای کمک به اسکان مجدد مهاجران یهودی نیز (که از کشورهای دیگر به سرزمین اشغالی مهاجرت می‌کنند) به رژیم صهیونیستی کمک‌های پرشماری کرده- که میزان این کمک در سال ۲۰۲۰ در حدود ۵ میلیون دلار بوده است.

نحوه مصرف پول آمریکا

در تمام سال‌هایی که از جنگ دوم جهانی به این سو می‌گذرد، نیروهای نظامی اسرائیل با استفاده از کمک‌های مالی آمریکا پیشرفته‌ترین تجهیزات نظامی دنیا را در اختیار گرفته‌اند. در حقیقت اسرائیل توان مالی خرید این تجهیزات از آمریکا را از خود دولت آمریکا گرفته است. در این زمینه مثلا می‌توان به خرید ۵۰ فروند هواپیمای جنگی اف-۳۵ اشاره کرد که هر کدام ۱۰۰ میلیون دلار قیمت دارند- و اسرائیل در حال حاضر ۲۷ فروند از این هواپیماها را که در زمینه حملات موشکی کاربرد دارند، در اختیار گرفته است.

در زمینه نحوه مصرف پول آمریکا در اسرائیل هم‌چنین می‌توان به خرید ۸ فروند هواپیمای بوئینگ KC-۴۶A (پگاسوس) اشاره کرد- که اسرائیل این هواپیماها را که مانند مدل اف-۳۵ می‌توانند در حین پرواز سوختگیری کنند، سال گذشته به قیمت ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خریداری کرد.

ایجاد و تقویت سامانه دفاع موشکی اسرائیل دیگر زمینه مصرف کمک‌های آمریکا بوده است. در واقع رژیم صهیونیستی ۵۰۰ میلیون دلار از ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار کمک آمریکا در سال ۲۰۲۰ را صرف سرمایه‌گذاری و خرید سامانه دفاع موشکی و به طور مشخص سامانه دفاعی گنبد آهنین کرده است- تا بتواند موشک‌هایی را که به سوی اسرائیل پرتاب می‌شوند، ردگیری کرده و مورد هدف قرار دهد. در اهمیت این موضوع برای آمریکا و اسرائیل همین بس که میزان کمک‌های آمریکا به اسرائیل در زمینه تقویت سیستم دفاعی گنبد آهنین از سال ۲۰۱۱ به این سو بالغ بر یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار بوده است.

در این زمینه باید به صرف صدها میلیون دلار برای کشف و انهدام تونل‌های زیرزمینی که به قصد رخنه به اسرائیل مورد استفاده قرار می‌گیرند، نیز اشاره کرد.

در کل می‌توان گفت که اسرائیل برای جبران وسعت و جمعیت اندکش در قیاس با قدرت‌های خاورمیانه سالانه صدها میلیون دلار از کمک‌های آمریکا را صرف فناوری و آموزش نظامی می‌کند و این روند از جنگ جهانی دوم تاکنون ادامه داشته و البته در این میان آمریکا بیشترین کمک‌ها را به اسرائیل کرده است. در حقیقت همان‌طور که آژانس توسعه جهانی ایالات متحده در سال ۲۰۱۹ گزارش داده، با این که در سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی پس از افغانستان دومین دریافت‌کننده کمک‌های خارجی آمریکا بوده، اما در مقیاس طولانی‌مدت، مثلا در سی یا چهل یا پنجاه سال اخیر آمریکا بیشترین کمک‌ها را به اسرائیل کرده است.

اما نکته جالب در این میان این که حتی در مورد افغانستان هم بخش مهمی از کمک‌های مالی آمریکا به این کشور صرف تلاش‌های نظامی برای برقراری ثبات در افغانستان شده است.

دریافت‌کنندگان کمک‌های آمریکا در خاورمیانه

همان‌طور که گفته شد در سال‌های اخیر شاهد بیشترین کمک‌های آمریکا به افغانستان بوده‌ایم. البته در سال گذشته مبلغ کمک‌های آمریکا به افغانستان کمتر از همیشه بوده و امسال هم به دلیل خروج قطعی نیروهای نظامی آمریکا تا ماه سپتامبر، میزان کمک‌های آمریکا به این کشور تنها ۳۷۰ میلیون دلار بوده است.
بنابراین هم‌چنان در خاورمیانه و حتی در جهان،رژیم صهیونیستی بیشترین دریافت‌کننده کمک‌های مالی آمریکاست.

البته در خاورمیانه، ایالات متحده آمریکا به مصر و اردن نیز کمک‌های قابل توجهی می‌کند- و جالب این که در این زمینه هم پای اسرائیل در میان است و هر دو کشور مصر و اردن (که در سال ۲۰۱۹ بیش از یک و نیم میلیارد دلار از آمریکا کمک گرفته‌اند) با اسرائیل توافق‌نامه صلح منعقد کرده‌اند و از نظر تاریخی هم تنها یک بار با رژیم صهیونیستی درگیر جنگ شده‌اند.

در زمینه کمک‌های مالی آمریکا می‌توان به کمک ۲۳۵ میلیون دلاری این کشور به پناهندگان فلسطینی نیز اشاره کرد که جو بایدن به تازگی با از سرگیری پرداخت آن موافقت کرده و قرار است از طریق آژانس سازمان ملل متحد صرف پناهندگان فلسطینی شود.

دلایل اصلی کمک‌های آمریکا

اما این که چرا ایالات متحده آمریکا تا این حد به اسرائیل کمک مالی می‌کند، دلایل زیادی دارد- که گذشته از این دلیل که آمریکا به اسرائیل به عنوان یک متحد حیاتی در خاورمیانه نگاه می‌کند، می‌شود به تعهدات تاریخی آمریکا برای حمایت از تاسیس یک دولت یهودی در سال ۱۹۴۸ نیز اشاره کرد.

برای همین هم هست که نهادهای دولتی آمریکا و البته سازمان‌هایی چون آژانس توسعه جهانی ایالات متحده «کمک‌های آمریکا به اسرائیل را به عنوان تضمینی برای ایستادگی و حفظ برتری نظامی اسرائیل در برابر تهدیدهای بالقوه منطقه، الزامی عنوان کرده‌اند». سیاستی که دهه‌های متمادی است شالوده سیاست خارجی آمریکا در دولت‌های مختلف دموکرات و جمهوری‌خواه بوده و حتی در برنامه انتخاباتی حزب دموکرات در سال ۲۰۲۰ نیز به عنوان یک اصل «عدول‌ناپذیر» مورد تاکید قرار گرفته بود. اصلی که البته اخیرا از سوی شماری از چپگرایان حزب دموکرات به چالش کشیده شده و زیر سوال رفته است!

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

صیحه آسمانی

به گزارش سید احمد حسینی ماهینی خبرنگار ماهین نیوز ایا پرواز هزاران پهباد و موشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *