خانه / دارالقران / رد پای شاه آشوری در کرمانشاه

رد پای شاه آشوری در کرمانشاه

رد پای شاه آشوری در کرمانشاه/کشف تکه ای از سنگ یادمان سارگن دوم در قباق تپه
 کاوش های باستان شناختی کوزران کرمانشاه به کشف تکه ای از یک سنگ یادمان سلطنتی مربوط به زمان سارگن دوم شاه نیرومند آشوری با ۲۳ سطر نوشتۀ به خط میخی منجر شد.
 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سجاد علی بیگی سرپرست هیأت باستان شناسی امروز “دوشنبه”با اعلام این خبر گفت:
هیأتی متشکل از باستان شناسان ایرانی از اوایل فروردین ماه کاوش های باستان شناختی را در قباق تپه کوزران در شهرستان کرمانشاه آغاز کرده اند.
عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی ،قباق تپه را بقایای استقرار مهم و وسیعی خواند که حداقل از هزارۀ سوم پ.م تا دورۀ اسلامی مسکون بوده است.
او گفت:باستان شناسان به دنبال کشف سرنخی از حضور آشوریان در قباق تپه و برای پاسخ به پرسش هایی در خصوص کارکرد و قدمت محوطه با موافقت پژوهشکدۀ باستان شناسی و مجوزپژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری راهی این محوطه باستانی شده اند.
عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه رازی تصریح کرد: طی بررسی ها و بازدیدهای پیشین در این محوطه بخشی از یک «قاب سنگی دور پاشنه در» کشف شدکه کاملاً به سبک و سیاقهنر آشور نو حجاری شده و نشان می داد که احتمالاً مرکزی اداری یا پایگاهی آشوری در این مکان وجود داشته است.
علی بیگی افزود:با توجه به این یافته، اهمیت محوطه و موقعیت راهبردی آن در شمال ماهیدشت، فصل نخست پژوهش های باستان شناسی در این محوطه آغاز شد.
وی در این باره اظهار کرد :در دو گمانۀ کوچک حفر شده در این محوطه تاکنون بقایایی از دورۀ ساسانی، آشور نو و هزارۀ دوم پ.م و در میان مواد سطحی سفال هایی از دورۀ اشکانیو سلوکی به دستآمده است.
این باستان شناس،مهمترین یافتۀ این فصل را کشف تکه ای از یک سنگ یادمان سلطنتی آشوری با ۲۳ سطر نوشتۀ به خط میخی دانستکه پس از فتح این محوطه توسط آشوریان برپا شده است.
به گفته او،این سنگ یادمان مربوط به زمان سارگن دوم شاه نیرومند آشوری است که به یادبود ششمین لشگرکشی وی برپا شده و حاوی اطلاعاتی از وقایع تاریخی پنجمین و ششمین سال سلطنتوی (۷۱۷-۷۱۶ پ.م) است.
سرپرست هیأت باستان شناسی گفت:این کشف تاریخی دریچه تازه ای به مطالعات آشورشناسی در ایران خواهد گشود و باستان شناسان امیدوارند در فصل های آتی بتوانند اطلاعات بیشتری از استقرارعصر آهن III (دورۀ آشور نو) این محوطه به دست بیاورند.
او در پایان خاطرنشان کرد:این پژوهش با اعتبار دانشگاه رازی و صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور و با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در حال انجام است.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

www.gp.org

Donate

March 19th, 2003. The United States invaded Iraq. The public premise for the invasion was …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *