خانه / جشنواره / پردیس ثابتی

پردیس ثابتی

🔴 دختر «جان بخش» و پدر «جان گیر»؛

🔵🔴 دو راه متضادی که « پردیس » و
« پرویز » ثابتی در پیش گرفتند !

✍️ قاسم خرمی/مدیر نشریه کارخانه دار

در حالیکه اکنون برخی از انقلابیون سابق و صاحب قدرت در نظام سیاسی فعلی، شرمنده و سرافکنده آقازاده های رانتخوار و فاسد خود هستند، در آن سوی جهان، اعتبار علمی و اجتماعی یک دختر نابغه و دانشمند ایرانی، زیر غبار پیشینه پدر ساواکی و انقلابی ستیز سابق، پنهان مانده است.

#پردیس_ثابتی

خانم پردیس ثابتی، دانشمند زیست شناس و متخصص ژنتیک و ویروس شناسی و چهل و نهمین نفر، از یکصد نابغه حال حاضر جهان است که از یکسال پیش، روزی ۱۶ ساعت بی وقفه در لابراتوار شخصی خودش کار می کند تا از طریق رصد و تحلیل تغییرات ژنتیکی ویروس‌ها با استفاده از الگوریتم ریاضی، هیولای کرونا را شکست دهد و از رنج میلیون ها انسان دردمند بکاهد.

۱۳ سال پیش که ۳۲ ساله بود، رسانه های آمریکا، او را یکی از ۸ دانشمندی معرفی کردند که در آینده بیشترین تاثیر را بر زندگی انسان داشته و چهره جهان را تغییر خواهند داد. به همین دلیل، جایزه نبوغ آمریکا در علوم طبیعی به او تعلق گرفت و تحسین بسیاری از مراکز تحقیقاتی و نهادهای بین المللی مرتبط با بهداشت جهانی را متوجه خود کرد.

این دانشمند جوان در سال ۲۰۰۶ از دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد که یکی از سخت گیرترین دانشگاههای جهان است، دکترای پزشکی گرفت و به دلیل کسب نمرات و امتیازات کامل در طول دوران تحصیل، به عضویت شبکه تحقیقاتی این دانشگاه در آمد.

نام پردیس ثابتی یک دهه پیش و در جریان مبارزه با بیماری کشنده «ابولا» بر سر زبان ها افتاد. او برای پیشبرد تحقیقات، داوطلبانه به آفریقا سفر کرد. سفری پرخطر، که جان تعدادی از همکاران او را گرفت اما در کنترل و ریشه کنی آن بیماری، بسیار نقش آفرید و موثر افتاد.

تحقیقات او هم اکنون بر روی کنترل ویروس کرونا از طریق ویرایش ژن انسان ها متمرکز است و کیت آزمایشی برای تشخیص سریع کرونا، طراحی کرده که همزمان می تواند نتایج هزاران آزمایش و نمونه گیری را در کوتاه ترین زمان و با کمترین خطا، تشخیص دهد. او را هم اکنون یکی از مقاومترین جبهه های علمی مقابل کرونا نامیده اند.

برای درک نبوغ پردیس ثابتی شاید بشود او را با پروفسور مریم میرزاخانی مقایسه کرد. علاوه بر دانش پزشکی، او همچنین در حوزه های هنری هم فعال است و آلبومی با صدای خودش منتشر کرده است که دارای مضامین عمیق انسانی است. او می گوید تمام آرمان من، کاهش رنج انسان ها و کمک به کسانی است که می خواهند زنده بمانند و بهتر زندگی کنند.

پرویز ثابتی

پردیس ثابتی در ۱۳۵۴ در تهران به دنیا آمد، درست همان سالی که پدر او یعنی « پرویز ثابتی» به عنوان معاون و همه کاره دستگاه امنیتی رژیم پهلوی، در اوج قدرت و قساوت بود. ثابتی که هم اکنون نیز بلند ترین مقام امنیتی زنده ر‍ژیم پهلوی است را می توان «باهوش ترین»، «آرامترین» و «پرآزارترین» شخصیت امنیتی تاریخ معاصر ایران نامید.

سخت است که یک مقام امنیتی را عامل سقوط یک سیستم سیاسی بنامیم اما می توان پذیرفت که او ساواک را به قدرتی سرکش در مقابل جامعه بی دفاع تبدیل کرد و از این طریق، بزرگترین ضربه را به اعتبار داخلی و خارجی محمد رضا شاه پهلوی فرود آورد.

اگر یکی از وظایف و یا اشتباهات ساواک را سرکوب آزادی ها و رویاهای مردم ایران بدانیم، پرویز ثابتی که معتقد است «اگر شاه در سال ۵۷ دست ساواک را نمی بست و اجازه می داد حداقل ۱۵۰۰ نفر دیگر را دستگیر و خاموش کنیم، حکومت سقوط نمی کرد!»، در حقیقت، هنوز هم از طریق انتشار خاطرات و مصاحبه ها و انتقال این پیام شوم که «با سرکوب می توان حکومت کرد»!، مشغول ساواکی گری و ستیز با آزادی ها و رویاهای مردم ایران و چه بسا فریب و انتقام از همان انقلابیون سابق است تا به زعم خود، رژیم فعلی را هم به همان مسیر بی برگشتِ حکومت پهلوی رهنمون سازد.

اینکه آیا آمار افرادی که پرویز ثابتی از زندگی ساقط کرد بیشتر است، یا تعداد جان هایی که پروفسور پردیس ثابتی به جهانیان بخشید؟ فعلا قابل مقایسه و محاسبه دقیق نیست اما آنچه مسلم است، اینکه نه آن جنایات پدر، چیزی از ارزش کار این دختر بی گناه کم می کند و نه این خدمات و افتخارات علمی و انسانی این دختر، چیزی به اعتبار آن پدر سنگدل می افزاید.

بنابراین، سوال اصلی شاید این باشد که چه عواملی می تواند دو انسان با هوش و با یک ژن مشترک را، به دو مسیر متضاد بکشاند؟ عجالتا و تا اینجای بحث می توان حدس زد که اگر پردیس ثابتی در ایران مانده بود و پدر او همچنان صاحب همان قدرت داغ و درفش بود، شاید او هم به مانند آقازاده های کنونی، شغلی فراتر از احتکار دارو و تجارت با رنج و درد مردم ایران نمی داشت!..

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

دوسالانه ونیز

به گزارش سمیه سادات سلطانیان خبرنگار ماهین نیوز  در جشن دوسالانه ونیز: خراسانی‌زاده: رژیم صهیونیستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *