خانه / جشنواره / جشن باستانی نوروز طبیعت و فرهنگ

جشن باستانی نوروز طبیعت و فرهنگ

۲۵ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۷:۱۶ ب.ظ  کد خبر ۱۵۴۱۴

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در همایش ملی «نوروز و فرهنگ شادمانی » اعلام کرد :

جشن باستانی نوروز طبیعت و فرهنگ را در تاریخ ایران به هم می رساند

یکی از چشماندازهای کهن و مهمی که طبیعت و فرهنگ را در تاریخ ایران به هم می رساند آیین و جشن باستانی نوروز است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، بهروز عمرانی امروز«سه شنبه » در همایش ملی «نوروز و فرهنگ شادمانی »با بیان این مطلب گفت: این ویژگی مهم یعنی یگانگی میراث فرهنگی و طبیعی، با تعریفی که از توسعه پایدار و ویژگی های کلیدی آن وجوددارد شامل همزاد بودن طبیعت و فرهنگ، سازگار و همسو است .

او افزود:به واقع یکی از آیینهایی که حافظ میراثطبیعی و معنوی ایرانیان بوده و نقشی بسیار قدرتمند در زمینه پایدار هویت ایرانی ایفا کردهاست این آیین کهن و دیرین سال تلقی می شود.

به گفته عمرانی،آیین نورزو نه تنها خاستگاه همگرایی انسان و فرهنگ او با طبیعت بوده است که از سوی دیگر آیین نوروز به دلیل انعکاس زیستجهان مشترک اقوام ایرانی از عوامل تقویت همبستگی این اقوام و زدودن هر نشانهای از واگرایی در طی تاریخ این سرزمین کهن تلقی می شود.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت:این گونه است که هر یک از اقوام ایرانی خود را حافظ این آیین در طی تاریخ می دانند ونوروز را یکی از مولفههای کلیدی معرفی و تعریف هویت خود می شمرند.

عمرانی در ادامه اظهار کرد :یکی از اقوام کهن ایران که حافظ فرهنگ و تمدن ایرانی بودهاند کردهای ایراناند که نقشی سترگ در حفظ عناصرکلیدی فرهنگ و تمدن ایرانی در طی تاریخ ایفا کردهاند، اگر چه این قوم ایرانی با خرده فرهنگهای غنی خود در سرتاسر کشور از گیلان ومازندران تا خراسان و غیره حضور دارند اما کردستان و کرمانشاه دو حوزه فرهنگی مهم از حضور این قوم ایرانی را در بردارد.

او گفت: امسال با انتخاب کرمانشاه به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام اهمیت این حوزه فرهنگی در ارائه الگویی کارآمد از گردشگریپایدار بیش از پیش روشن می شود.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه به واقع نوروز می تواند در آیینه فرهنگ این قوم ایرانی ما را با ویژگی های برجستهگردشگری پایدار و فراتر از آن توسعه پایدار آشنا سازد خاطرنشان کرد: در این الگو که در فرهنگ کردهای ایران جلوهگر است طبیعت و فرهنگهمزاد یکدیگر بوده و توسعه و پیشرفت با حفظ میراث فرهنگی ناملموس و میراث طبیعی و محیط زیست و احترام به آن گره خورده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

دوسالانه ونیز

به گزارش سمیه سادات سلطانیان خبرنگار ماهین نیوز  در جشن دوسالانه ونیز: خراسانی‌زاده: رژیم صهیونیستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *