خانه / دارالقران / افغان‌ها به ۵۴ قوم تقسیم می شوند

افغان‌ها به ۵۴ قوم تقسیم می شوند

اداره احصائیه افغان‌ها را به ۵۴ قوم تقسیم کرد؛ عبدالله: اشتباه غیرعلمی باید اصلاح شود

۲۴ اسفند, ۱۳۹۹ ۰۸:۲۲ ب.ظ    کد خبر ۱۵۳۹۶

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان
عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان   –

اقدام اداره احصائیه و معلومات افغانستان در مورد ثبت نام ۵۴ قومیت مختلف در سامانه شناسنامه الکترونیکی شهروندان این کشور به موجی از اعتراض‌ها و انتقادهای مقام‌های دولتی، نمایندگان مجلس و چهره‌های فرهنگی این کشور دامن زده؛ چنان که عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان این اقدام را باعث خدشه‌دارشدن وحدت ملی دانسته و خواستار اصلاح آن شده است.

ماده‌ چهارم قانون اساسی افغانستان وجود ۱۴ قوم از جمله پشتون، تاجیک، هزاره، اوزبیک، ترکمن، بلوچ، پشه‌ای، نورستانی، ایماق، عرب، قرغیز، قزلباش، گوجر و براهوی را در این کشور به رسمیت شناخته است.

اداره احصائیه و معلومات این کشور اما که در حال تکمیل سامانه شناسنامه الکترونیکی است، مردم این کشور را به ۵۴ قوم مختلف تقسیم کرده است؛ اقوامی که از افشاریان، سلجوقیان و تیموریان گرفته تا ایلخانی و اویغورها را شامل می‌شود.

سرور دانش؛ معاون دوم ریاست ‌جمهوری افغانستان روز شنبه با انتشار بیانیه‌ای در واکنش به این اقدام اداره احصائیه، تنوع قومی در کشور را از زیبایی‌های فرهنگی و اجتماعی آن دانست و ضمن تاکید بر به رسمیت شناختن هویت قومی مردم گفت که شناخت هویت‌های قومی یک کار علمی، تاریخی و فرهنگی است و نباید در مورد آن ساده و شتاب‌زده تصمیم‌گیری شود.

عسکر موسوی، از مورخان افغانستان نیز در مصاحبه با روزنامه ۸ صبح، این اقدام اداره ملی احصاییه و معلومات را «بی‌سابقه» توصیف کرد و گفت که چنین اقدامی تاکنون در هیچ کشوری صورت نگرفته است؛ اقدامی که بنا بر تاکید او سیاستی‌ سازمان‌یافته برای اعمال تبعیض قومی است.

میررحمان رحمانی، رییس مجلس نمایندگان افغانستان نیز این اقدام را حرکتی در جهت تضعیف نظام و دامن‌زدن به اختلافات قومی در این کشور ارزیابی کرد.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی افغانستان نیز تقسیم اقوام به زیرمجموعه‌های کوچک را غیر علمی خواند و تاکید کرد که اداره احصائیه باید این اشتباه را اصلاح کند.

با این حال، اداره ملی احصاییه و معلومات می‌گوید که این اقدام بر اساس خواست بزرگان برخی اقوام صورت گرفته و بر پایه رای دادگاه عالی افغانستان اشاره ماده چهارم قانون اساسی کشور، نافی رسمیت و ثبت نام دیگر اقوام دیگر نیست؛ رایی که سه سال پیش بر پایه درخواست ارگ ریاست جمهوری افغانستان صادر شده است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

www.gp.org

Donate

March 19th, 2003. The United States invaded Iraq. The public premise for the invasion was …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *