خانه / جشنواره / اغلب طرح های صلح در منطقه به طرح صلح در برابر زمین مثل اروند یا هیرمند یا بحرین و آرارات شده

اغلب طرح های صلح در منطقه به طرح صلح در برابر زمین مثل اروند یا هیرمند یا بحرین و آرارات شده

 اغلب طرح های صلح در منطقه به طرح صلح در برابر زمین مثل اروند یا هیرمند یا بحرین به انگلیس دادیم

نشست خبرى سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران داخلی و خارجی

نشست خبری سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه با رسانه‌های داخلی و خارجی روز دوشنبه ۱۳۹۸/۷/۸ در محل وزارت امور خارجه برگزار شد.mahinews.ir


یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس و فرماندهان و سرداران دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را گرامی می داریم. یاد و خاطره آنها در نزد ملت ما و همه مسئولان جاودانه خواهد بود.
امروز همچنین روز گرامیداشت شاعر بزرگ ایران زمین حضرت مولاناست که این روز را هم گرامی می داریم.
مهمترین تحول دیپلماتیک طی روزهای اخیر، برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد است که هیات جمهوری اسلامی ایران در آن، حضور پررنگ و فعالی داشت. جناب آقای دکتر روحانی در این سفر که تقریبا به مدت سه روز طول کشید، دیدارهای پرباری داشت و سخنرانی مهمی را داشتند و طرح و ابتکار مهمی‌بنام «صلح هرمز» را برای امنیت منطقه ارائه و با ۱۵ تن از سران کشورهای مهم دنیا گفتگو و دیدار کردند و دیدار و گفت وگو با اندیشمندان و رسانه‌های مهم آمریکایی داشتند.
دکتر محمد جواد ظریف ویر امور خارجه نیز در نیویورک روزهای بسیار بسیار فشرده کاری داشتند و با ۲۲ تن از همتایان خود و بعضا با برخی از آنها چندین بار و نیز هفت نفر از مقامات سازمان ملل متحد و سازمان‌های بین‌المللی دیدار و گفت و گو داشتند. ایشان علاوه بر همراهی با رئیس‌جمهوری در نشست‌ها، در برخی از نشست‌ها به صورت جداگانه شرکت و سخنرانی کرده و مواضع و دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را ارائه کردند.
دکتر ظریف حدود هشت مصاحبه با رسانه‌های مختلف بین المللی و ۱۰ دیدار با نخبگان و کانون‌های اندیشه‌ورز آمریکا انجام دادند و عصر امروز هم همراه با رئیس‌جمهوری عازم ارمنستان هستند و در اجلاس اوراسیا شرکت خواهند کرد.
سفر رئیس محترم ‌جمهور به ارمنستان علاوه بر شرکت در اجلاس اوراسیا، دوجانبه نیز ارزیابی می‌شود و وی با مقامات ارشد ارمنستان و سران کشورهای دیگر نیز دیدارهایی انجام می‌دهد. 
سوال: آقای روحانی رئیس جمهور کشورمان طرح صلح هرمز را برای صلح و ثبات در منطقه مطرح کردند. جزئیات بیشتر از این طرح را بفرمایید؟
پاسخ: جزئیات طرح به زودی به صورت مکتوب اعلام و ارائه می‌شود و بویژه برای هشت کشور شامل شش کشور حاشیه خلیج فارس که دعوت کرده ایم در این ائتلاف حضور داشته باشند به همراه ایران و عراق. این طرح و ابتکار زیر چتر سازمان ملل پیشنهاد شده است و جزئیات آن با هدف ایجاد صلح و امنیت در منطقه ارائه خواهد شد.
سوال: موضع جمهوری اسلامی ایران در مورد حملات یمن به عربستان و موضع ضدایرانی بن سلمان در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا را بفرمایید؟
پاسخ: آنچه که یمنی‌ها انجام می دهند، از نظر ایران اقدامات دفاعی است. ما این دفاع مشروع توسط دولت قانونی یمن را مورد حمایت قرار می دهیم. یمنی‌ها بیش از چهار و نیم سال است که تحت شدیدترین و فجیع ترین حملات جنگی قرار دارند و طبیعی است که اقدامات متقابلی انجام بدهند. جمهوری اسلامی ایران هم همیشه حمایت سیاسی و معنوی خود را از اقدامات یمنی‌ها در مقابل متجاوزان انجام داده است. این اتهامات هیچ پایه و و اساسی ندارد و جز شرمساری و فرافکنی برای آنها عایدی ندارد و معتقدیم تنها راه برون رفت از این وضعیت و بحران، پذیرش آتش بس، قطع حملات به غیرنظامیان و آغاز گفتگوهای صلح است که تاکنون جواب نداده اند و امیدواریم راه مسالمت آمیز و عاقلانه را انتخاب کنند که هم به نفع عربستانی‌ها و هم به نفع مردم یمن و به نفع صلح و ثبات در منطقه ما است.
سوال: روز چهارشنبه نشست وزرای خارجه ایران با ۱+۴ برگزار شد. گزارش گاردین مدعی شده اتحادیه اروپاتهدید کرده که در صورت تداوم کاهش تعهدات برجامی ایران و برداشتن گام چهارم، از برجام خارج خواهند شد، آیا صحت دارد؟
پاسخ ) من از تهدید اتحادیه اروپا خبری ندارم، اما اگر منظورشان این است که در صورت برداشته شدن گام چهارم از سوی ایران می‌خواهند از مکانیزم ماشه استفاده کنند، چنین کاری غیرحقوقی است. اگر ب‌خواهند “اسنپ بک” یا ارجاع به شورای امنیت بکنند، بدانند که این اقدام از هم اکنون مرده است، چراکه ما اقدامات جبرانی برای خودمان و طرف مقابل در برجام پیش‌بینی کرده بودیم. اگر ایران نقض برجام می‌کرد، آنها می‌توانستند اسنپ بک را استفاده کنند، اما اگر آنها برجام را نقض کنند، ایران در قالب دو ماده ۲۶ و ۳۶ برجام می تواند اقدامات جبرانی انجام دهد. اینکه آنها بخواهند در پاسخ به اقدامات جبرانی ما، اقدامات جبرانی انجام دهند، اقدام خنده‌دار و غیرقابل قبولی است و ما به آنها توصیه می‌کنیم که چنین نکنند.
سوال: نخست وزیر پاکستان اعلام کرده از سوی آمریکا ماموریت دارد با ایارن صحبت کند. آیا مشخصا طرح از سوی پاکستان ارائه شده و با طرح فرانسه چه تفاوتی دارد؟
پاسخ: ما از اقدامات همه کسانیکه که خواهان رفع تنش ها هستند، استقبال می‌کنیم و از نخست وزیر محترم پاکستان هم تشکر می‌کنیم. اما آنچه که مشخص و مسلم است طرح ویژه ای ارائه نشد، جز درخواست دیدار و گفتگو که جمهوری اسلامی ایران موضع قاطع خود را اعلام کرده که تا تحریم ها برداشته نشود و تا آمریکائی‌ها به اشتباهشان اعتراف نکنند و به مکانیزم قبلی در ۵+۱ بازنگردند، هیچ دیداری صورت نمی‌گیرد.
سوال: دو روز پیش نخست وزیر عراق بنا به دعوت مقامات عربستان سفری به این کشورداشت و از احتمال سفر ایشان ه تهران خبر می دهند، آیا احتمال میانجیگیری و حل اختلافات میان ایران و عربستان از طریق گفتگو وجود دارد ؟
پاسخ) همیشه امکان حل اختلافات از طریق گفت‌وگو وجود داشته است. ایران تلاش کسانی که بخواهند منطقه دچار ناامنی و بی ثباتی نباشد، را نفی نمی‌کند. ما همیشه اعلام کرده ایم که به صورت مستقیم و کسانی که با حسن نیت به صورت غیرمستقیم و میانجیگرانه تلاش می‌کنند، این اقدامات را نفی نمی‌کنیم، کشورهای زیادی هستند هم در اروپا هم در شرق آسیا تلاش هایی را کردند و به جمهوری اسلامی ایران هم اطلاع دادند و ایران هم پذیرفت و گفت که از این تلاش‌ها استقبال می‌کند تا اختلافات را رفع کنیم، اما طرف مقابل براساس برخی محاسبات و توهمات این آمادگی را ندارد و هر وقت این آمادگی در طرف مقابل ایجاد شد، جمهوری اسلامی ایران آماده وارد شدن به این روند است.
سوال: گفته شده بود که اروپا به دنبال مکانیزم ماشه است. در صورت طرح و دنبال کردن این مکانیزم و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت چه رویکردی از سوی ایران دنبال خواهد شد ؟
پاسخ) همانطور که گفتم، چنین طرحی مرده است و از نظر حقوقی و قانونی امکان استفاده اروپا از مکانیزم اسنپ بک وجود ندارد.
سوال: در پایان سفر آقای ظریف به نیویورک مطرح شد که گفتگوهای تلفنی با چند نماینده کنگره داشتند. با چند نفر گفتکگو تلفنی داشتند و محورهای این گفتگوها چه بوده است؟
پاسخ) ارتباط با نمایندگان کنگره (که دولتی نیستند)، همیشه وجود داشته است. تا قبل از تحریم، آنها به محل اقامت دکتر ظریف یا مکان‌های دیگر می‌آمدند و دیدار انجام می‌شد و پنهان نبود. پس از تحریم آنها ملاحظه کردند و سعی کردند این رایزنی‌ها، به صورت مکالمات تلفنی و غیرحضوری باشد. گفت‌وگوها درباره تحولات منطقه‌ای و دوجانبه بوده و آنها تلاش کرده‌اند نقطه نظرات جمهوری اسلامی ایران را بشنوند.
سوال: در رابطه با سفر نخست وزیر عراق و استقبال از سفرشان، در مورد محورهای دیدارهای شان با مقامات عربستان چه اطلاعاتی دارید؟
پاسخ) اطلاعی از محتوای مذاکرات شان نداریم…. اگر بخواهند بیایند، قدم‌شان روی چشم ماست. هنوز قطعی نشده و اگر نهایی شد، اطلاع‌رسانی خواهد شد.
سوال: روزنامه واشنگتن پست گزارش داده که آمریکا پایگاه‌هایش را از قطر خارج و به کارولینا می‌برد، چه عاملی باعث اتخاذ این تصمیم شده است؟
پاسخ) من هم این خبر را تازه دیدم. نسبت به صحت و سقم و واقعیت آن اطلاع دقیقی نداریم و نیازمند بررسی بیشتر است تا موضع لازم اتخاذ شود.
سوال: در جریان سفر آقای روحانی در نیویورک موضوعی را مطرح کردند مبنی بر پیشنهاد پذیرش پروتکل الحاقی در صورت لغو تحریم ها، آیا طرف اروپایی چنین پیشنهادی را مطرح کرد یا در حد موضوعات رسانه ای باقی ماند؟
پاسخ) هم بنده و هم مقامات ارشد ما در این خصوص توضیح دادند. در مدت کوتاهی که سفر به نیویورک انجام شد، تلاش هایی زیادی شد تا طرح های متفاوت و ابتکارات بن بست شکنی ارائه شود که متاسفانه همه این طرح ها منوط به یک چیز یعنی دیدار با آقای ترامپ شد که طبیعتا و قطعا در این شرایط قابل حصول نبود. من فکر نمی‌کنم این موضوع مطرح نشده باشد. این موضوع به عنوان ابتکار هم قبلا جداگانه مطرح شد و تغییرات جزئی این بود که اعلام کنیم جمهوری اسلامی ایران آماده است اگر بن بستی وجود دارد، آن را بشکند. حرف اول ما با اروپایی‌ها به خصوص سه کشور عضو برجام این است که به تعهدات خودشان عمل کنند، موضوع آمریکا موضوع ثانوی است، ولی متاسفانه اروپایی‌ها تاکنون نتوانسته اند خودشان را جدا بکنند و این دو موضوع را جدا کرده و تعهدات خود شان را به درخواست آمریکا گره زده اند و این هم خیلی خوب نیست، به خصوص چند کشور با سابقه تاریخی عضو شورای امنیت که برای یک تصمیم در مورد سیاست خارجی شان استقلال عمل نداشته باشند و از کشور دیگری اجازه بگیرند.
سوال: ایران ابتکاری برای خروج از بن بست داشت که مورد استقبال واقع نشد، اکنون طرح بی چیست؟
پاسخ) ما به مقاومت دیپلماتیک در چارچوب سیاست مقاومت فعال نظام ادامه خواهیم داد. ما راه را به آمریکایی‌ها نشان داده‌ایم. ما ابتکارعمل داشته و راه را به آمریکائی‌ها ارائه کرده بودیم. آمریکایی‌ها هم بهتر از شما می‌دانند راه (خروج از بن بست) چیست.
سوال: در افتتاحیه مسابقات دیپلماتیک در مورد پیوند ورزش و دیپلماسی صحبتی داشتید ، اخیرا اسرائیل فشار مضاعفی در صحنه ورزش بر ورشکاران ایرانی وارد می‌کند و مخاطراتی ورزش ایران را تهدید می‌کند از جمله تعلیق برخی فدراسیون‌ها، تمهیدات وزارت خارجه در این باره چیست؟
پاسخ) رژیم‌های جعلی و نامشروع همیشه سعی می‌کنند از هر راهی برای خودنمایی استفاده ‌کنند و خودشان را جا بیندازند، رژیم صهیونیستی نیز درصدر این رژیم‌ها است. آنها اخیرا با به خدمت گرفتن برخی ورزشکاران به دنبال کسب اعتبار و افتخار در میادین ورزشی هستند. جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد، موضوع بازی کردن (مسابقه) افراد با آنها نیست، نه ضعف داریم و نه نگرانی داریم، بلکه موضوع آن است که رژیم صهیونیستی را هیچ وقت به رسمیت نمی‌شناسیم و اعتباری برای ما ندارند که ورزشکاران غیور ما با آنها مسابقه بدهند.
سوال: آمریکا اعلام کرده که شرکت های چینی را به اتهام همکاری با ایران تحریم کرده، موضع شما چیست؟
پاسخ) این اقدام آنها واقعا نشان می دهد که خیلی روی قدرت اقتصادی خود شان حساب باز می‌کنند، اما این حربه به زودی کند خواهد شد. هرچه آنها بخواهند از این حربه استفاده استفاده کنند حربه به خودشان برمی‌گردد. این اقدام مخالف قوانین تجارت آزاد میان کشورهاست و این یکجانبه‌گرایی قلدرمابانه اگر جلو آن گرفته نشود و در مقابل آن مقاومت نشود، دیر یا زود گربیان خیلی از کشورها را خواهد گرفت. دولت و ملت چین مقاومت خوبی نشان دادند و قلدرمابی و یکجانبه‌گرایی آمریکا را نپذیرفته‌اند چون چین برخلاف برخی کشورها که اراده ای از خودشان ندارند متفاوت است.
سوال: در خصوص سفر آقای جابر انصاری به عراق و دیدارش با آقای عمار حکیم توضیح بفرمائید؟
پاسخ) جناب آقای جابری انصاری بعنوان معاون امور کنسولی، امور ایرانیان مجلس وزارت امور خارجه بر اساس وظایف خود سفری به عراق داشتند. لازم بود قبل از راهپیمایی با شکوه اربعین یک هماهنگی در سطح بالا انجام شود. ایشان در چارچوب این موضوع به عراق سفر داشتند. در حین سفر برخی ملاقات‌هایی را از جمله با آقای عمار حکیم انجام دادند که دیدار دیپلماتیک ساده و معمولی بود.
سوال: با توجه به اینکه اغلب طرح های صلح در منطقه به طرح صلح در برابر زمین مثل اروند یا هیرمند یا بحرین به انگلیس دادیم برای صلح، آیا تدبیری اندیشیده شده که طرح صلح هرمز به صلح در برابر زمین نینجامد، مثل وقتی بحرین از ایران جدا شد؟
پاسخ) شما نگران نباشید، این طرح صلح یک ابتکار منطقه ای است که جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهای منطقه به صورت فراگیر در آن مشارکت داشته باشند و این نکات ارتباطی با این طرح ندارد.
سوال: آیا ایران از یمنی‌ها حمایت می‌کند؟
پاسخ) یمن تحت شدیدترین نوع محاصره‌ها قرار دارد و حتی یک چوب کبریت هم وارد آن نمی تواند بشود چه برسد به کمک های دیگر و حتی ورود کمک های انسان دوستانه سازمان ملل هم به این کشور دچار مشکل و محدودیت هستند. جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد از جنبه کمک های انسانی، به خصوص کمک های دارویی و غذایی خود را به مردم جنگ زده یمن برساند، ولی همین راه هم بسته است و امیدواریم بعد از آتش بس راه برای ارسال کمک های انسان دوستانه به یمن باز شود.
سوال: اخیرا شاهد سفر یک هیات اماراتی به ایران بودیم که تحلیل هایی در مورد اشاره مثبتی در روابط می توانست تفسیر شود، اما امارات اخیر اعلام کرده که این کشور به طرح امنیت دریایی آمریکا می‌پیوندد، این دوگانگی (امارات) چگونه توجیه می‌شود؟
پاسخ) کشورها بر اساس منافع خود و شرایط خود شان تصمیم می‌گیرند. ما آماده هستیم با تک تک کشورها به ویژه امارات چه به صورت جمعی و چه به صورت جداگانه گفت‌وگو کرده و سوء تفاهمات را رفع کنیم. از طرف ما، این اطمینان به همه کشورها داده شده است که جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح، امنیت، ثبات و پیشرفت در کشورها است و این مسئله، نه با خرید از خارج بلکه از طریق همکاری‌های منطقه‌ای خواستاریم و امیدواریم آنها نیز هرچه زودتر به این جمع‌بندی برسند.
سوال: انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان برگزار شد. از دید شما اهمیت جایگاه انتخابات در افغانستان چگونه است. شاهد سفر هیات طابلان به تهران بودیم، همزمانی گفتگوهای صلح و انتخابات در افغانستان چگونه است و راه حل تقویت صلح و ثبات در افغانستان چیست؟
پاسخ) اصولا جمهوری اسلامی ایران موافق هرگونه اتخاذ شیوه‌های مسالمت آمیز و دموکراتیک برای کشورهای منطقه است. جمهوری اسلامی ایران از این رویکرد و برگزاری انتخابات در افغانستان حمایت می‌کند. راه حل مسائل موجود در افغانستان را هم حضور همه گروه‌ها و کنشگران در این کشور می داند که با حمایت دولت مرکزی افغانستان وارد روندی بشوند که منجر به صلح و ثبات در منطقه بشود. جمهوری اسلامی ایران حامی افغانستان امن است و همواره هم در گفتگو با گروه‌های افغانی و دولت های مختلف بر این سیاست اصولی خود پافشاری کرده است.
سوال: نظر وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران درباره اظهارات آقای ایرج مسجدی سفیر ایران در بغداد در مورد پاسخ به پایگاه‌های آمریکا در بغداد در صورت حمله به ایران چیست؟
پاسخ) امیدواریم جنگی در منطقه ما رخ ندهد. ولی امنیت، تمامیت ارضی و حاکمیت ملی عراق برای جمهوری اسلامی ایران مهم و در اولویت است. ما روابط بسیار خوبی با دولت و ملت عراق داریم و برخی فضاسازی‌ها هم خدشه ای به این روابط مستحکم دو همسایه وارد نخواهد کرد. بنابراین احترام به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی عراق همیشه مورد تاکید جمهوری اسلامی است. ریشه ناامنی هم حضور کشورهای فرامنطقه ای در منطقه ما و کشورهای اطراف ما است و امیدواریم این حضور هر چه زودتر خاتمه یابد تا منطقه روی آرامش وثبات ببیند.
سوال: بوریس جانسون و برخی مقامات اروپایی صحبت کرده اند و گفته اند که بهتر است مذاکره درباره برجام جدید آغاز شود. آیا ایران حاضر به گفتگو درباره برجام جدید هست و اصلاح برجام محتمل است؟
پاسخ) همین طرحی (برجام) که الان داریم اجراء شود (فعلا کفایت می‌کند)، تا برسیم به مسائل دیگر.
سوال: آقای روحانی در سفر اخیر به نیویورک پیشنهادی به طرف اروپایی و آمریکایی برای مذاکره و ایجاد تغییرات جزئی در برجام خبر دادند…، آیا این پیشنهاد رئیس جمهور که باید با مصوب مجلس انجام شود، با داخل هم هماهنگی انجام شده است؟
پاسخ) حتما همینطور است. رئیس جمهور بعنوان نماینده عالی و رئیس قوه مجریه و رئیس شورایعالی امنیت ملی هر صحبتی می‌کنند با پشتوانه همه ارکان نظام است و همه ارکان نظام از ابتکارات ایشان حمایت می‌کنند.
سوال: بعد از دیدار آقای روحانی با نخست وزیر ژاپن در نیویورک گفته شد که ژاپن هم طرح ابتکاری برای حل و فصل تنش شبیه به طرح فرانسه دارد، آیا این طرح هم به بن بست رسید و به سرنوشت همان طرح مبتلا شد و گره خورده به دیدار با ترامپ؟
پاسخ سخنگو) جناب آقای آبه در دیدارهایی که با مقامات جمهوری اسلامی ایران داشتند و سفر وزیر خارجه کشورمان به ژاپن، خواستار ارائه راه حل ها و پیشنهاداتی بودند که مشکل بی تعهدی اعضای برجام حل شود. ایشان هم در قالب حسن نیتی که داشتند، طرحی از طرف خودشان مشابه طرح مکرون ارائه کردند که در روابط دوجانبه ایران و ژاپن که آنها بتوانند نفت ما را بخرند و در قبال آن اعتباری به ما تخصیص بدهند که برخی از این بن بست ها شکسته شود. این طرح هنوز قابلیت اجرایی دارد و قابل پیگیری هست. اگر چه ژاپن عضو برجام نیست ولی از دوستان قدیمی ایران است و روابط قدیمی و مستحکمی داریم و این پیشنهاد را برای کاهش تنش در منطقه و جهان ارائه کردند که اگر به نتیجه برسد ایران از آن استقبال می‌کند.
سوال: درباره راه حل فرانسه، آقای روحانی گفتند که ما همزمان دو راه حل اروپایی و آمریکایی را پیش می‌بریم، آیا می توان گفت که راه حل اروپایی به بن بست رسیده و به نتیجه نمی رسد . آیا مسیر دیگری بغیر از ژاپن پیش بینی شده است؟
پاسخ) همیشه ابتکار و پیشنهاداتی بوده است و برخی را ایران مطرح کرده است. آنچه که برای ما مهم است و در درجه اول این است که اروپایی‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند و اقدامی را صورت بدهند تا جمهوری اسلامی قانع شود که گام های بعدی را برندارد اما متاسفانه (این مساله) را به موضوع مناسبات ایران با آمریکا گره زدند. این طرح آنهاست و ما هنوز امیدواریم راه حلی برای طرحی که خودشان ارائه کرده اند، پیدا کنند. مناسبات آنها به خودشان مربوط است ولی راه ما روشن است. اعلام کردیم تا زمانی که اقدام عملی و قابل توجه ارائه نشود که ما را قانع کند، جمهوری اسلای ایران بر اساس برجام به کاهش تعهدات خود در برجام ادامه می دهد. در عین حال دریچه دیپلماسی باز است.
سوال: قرار است رزمایش مشترکی بین ایران و روسیه و چین در دریای عمان برگزار شود، پیام این رزمایش چیست؟
پاسخ) این را من نشنیده ام، باید بررسی کنیم، جمهوری اسلامی ایران رزمایشی‌هایی را برگزار می‌کند، اما درباره این رزمایش مشترک اطلاعی ندارم.
سوال: درباره واگذاری مدیریت بندر لاذیقه از سوی سوریه به ایران، این واگذاری و تاریخ دقیق آن و اقدامات این طرح توسط ایران چیست ؟
پاسخ) از جزئیات این طرح خبری ندارم، اما بنا به درخواست دولت قانونی و مستقر سوریه ایران علاوه بر حمایت سیاسی از دولت سوریه، در صورت درخواست کمک های اقتصادی و اگر بخواهند شرکت های خصوصی ایران در سوریه حضور داشته باشند، استقبال می‌کنیم که به نفع هر دو طرف است.
سوال: آیا فکر می‌کنید که به اهداف خود در سفر به نیویورک رسیده اید؟
پاسخ سخنگو) حتما این طور بوده، چون سعی کردند تا با موضوع دیدار (سران دو کشور ایران و آمریکا) این سفر را به حاشیه ببرند. آمریکا مایل نبود که هیات ایرانی به جلسه مجمع عمومی‌برسد. محدودیت هایی که برای مقامات (ایرانی) ایجاد کردند و صدور روادید را تا آخرین ساعات به تاخیر انداختند. اما از آنجایی که قانونا نمی توانستند مانع حضور ایران شوند، جمهوری اسلامی ایران حضور پررنگی در این مجمع داشت و یکی از فعالین اجلاس هفتاد و چهارم مجمع عمومی سازمان ملل بود.
سوال: وزرای بحرین و امارات با طرح مالکیت جزایر سه گانه ایرانی از اشغال خاک ایران توسط آمریکا گفته اند، موضع شما چیست؟
پاسخ) این صحبت ها نوعی گزافه گویی است، هر از چندگاهی حرف های بی اساس تکرار می‌شود. پاسخ جمهوری اسلامی‌به این کشورها این است که هرگونه نگاه چپ به تمامیت ارضی ایران عواقب خواهد داشت و (این اظهارات) امر بیهوده ای است.
سوال: موضع شما در مورد استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا چیست؟
پاسخ) ما مسائل داخلی آمریکا را در محاسبات سیاسی خود دخالت نمی دهیم. آنچه در داخل آمریکا اتفاق می افتد مربوط به دولت و مردم این کشور است. آقای ترامپ حرف های ضدونقیض زیادی زده است که نشان از سردرگمی مقامات این کشور در قبال ایران است. بسیاری از آنها دروغ است و اراده‌ای برای اجرای آنها ندارد. همزمان با اعلام آمادگی برای دیدار با رئیس‌جمهور، در سخنرانی‌اش در سازمان ملل می‌گوید نه تنها تحریم‌ها را برنمی‌دارند بلکه افزایش می‌دهند. همانطور که در مورد برکناری بولتون هم گفتیم، جابجایی مهره‌ها مهم نیست، مهم عمل و اقدام آنهاست که تاکنون جز حرف و ژست چیز دیگری نداشته اند.
سوال: آمریکائی‌ها اجازه ندادند که آقای ظریف با آقای روانچی ملاقات کند . شرط این دیدار آزادی یک زندانی آمریکایی در ایران مطرح شد. نام این زندانی را می دانید؟
پاسخ) این اقدام آمریکا اوج رذالت است که مسائل انسانی را به مسئله بدیهی قضایی و امنیتی گره بزنند. این کار نشانه سقوط اخلاقی دولت آمریکاست. آنها برای یک دیدار و عیادت پنج دقیقه‌ای دکتر ظریف با همکار و دوست چهل ساله‌اش، شرطی را مطرح کردند. تا آنجا که من می‌دانم اسم خاصی را مطرح نکردند ولی گفتند یک محکوم امنیتی که حکم قطعی گرفته‌ است، آزاد شود که غیرعملی بود و جمهوری اسلامی ایران این شرط غیرانسانی را نپذیرفت.
امیدواریم جناب آقای روانچی که از دیپلمات‌های حرفه‌ای، اخلاقمدار و بسیار توانمند ایران است، هرچه زودتر بهبود یابد. آنطور که صبح مطلع شدم حال عمومی‌شان بهبود یافته و عمل جراحی جواب داده است.
سوال: درباره وضعیت پرونده خانم نگار قدس کنی چه اقدامی انجام شده است؟
پاسخ) (قطعا) اقدامات انجام شده که ایشان آزاد شدند و الان در کشور به سر می‌برند. اصل دستگیری ایشان بی اساس و به بهانه دور زدن تحریم ها بوده است و در شرایط بدی در بازداشت بسر می‌بردند و حتی در زندان وضع حمل کردند. ایشان در استرالیا بازداشت شدند و متاسفانه به آمریکا مسترد شدند و قاضی آمریکایی هم برای ایشان ۲۷ ماه حکم صادر کرد که چون ۲۷ ماه در استرالیا در بازداشت بودند، آزاد شدند. ما با همکاری سایر نهادها بدنبال یافتن راه حل هایی برای جلوگیری از این اتفاقات هستیم.
سوال: آیا تاریخ نشست سران روسیه و ایران و آذربایجان که در مرداد ماه گذشته به تعویق افتاد، مشخص شده است؟
پاسخ) سه طرف در حال کار روی تاریخ برگزاری این نشسست هستند و به محض توافق، تاریخ اعلام خواهد شد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

دوسالانه ونیز

به گزارش سمیه سادات سلطانیان خبرنگار ماهین نیوز  در جشن دوسالانه ونیز: خراسانی‌زاده: رژیم صهیونیستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *