خانه / غزنه تا غزه / تصویب یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی

تصویب یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی

تصویب یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی
تصویب یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه، ۷ مهرماه) مجلس شورای اسلامی با یک فوریت طرح شفافیت آرای نظام تقنینی با ۱۶۸ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۴ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

محمدعلی وکیلی به عنوان طراح طرح شفافیت آرای نظام تقنینی به نمایندگی از نمایندگان درخواست فوریت کرد و گفت: شفافیت‌طلبی امروز به مطالبه ملی تبدیل شده است و بایستی مطالبه و ارج بنهیم شفافیت مخالف نفاق است و نفاق در هر کشور و در هر سیستم موریانه می‌تواند حکمرانی خوب را از چرخه مطلوب و خوب بودن خارج کند.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: شفافیت روی دیگر سکه پاسخگویی است، هر جریان و هر سیستمی که به پاسخگویی قدرت معتقد باشد و مشروعیت قدرت را در میزان پاسخگویی به ملت بداند حتماً و لزوماً به شفافیت به خصوص شفافیت مذاکرات آراء و چگونگی رفتار حکمرانان پیوند می‌زند.

وی ادامه داد: هر چه قدرت شیشه‌ای و در معرض عموم باشد اعتماد افزا است و هم مشروعیت آفرین است. در چنین شرایطی انحصار شفافیت به رأی نمایندگان ملت موجب تخصیص اکثریت است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خوشبختانه حداکثر شفافیت را در مجلس شورای اسلامی شاهدیم. تمام سکنات نمایندگان ملت حتی اگر احیاناً نماینده‌ای در نتیجه خستگی لحظه‌ای چرت بزند در صحن از ذره‌بین دوربین عکاسان و خبرنگاران تیزبین مغفول نمی‌ماند. این میزان حساسیت در افکار عمومی روی سکنات حرکات نمایندگان ملت است، حساسیت مقدسی است. افکار عمومی می‌خواهد به ما بفهماند نمایندگی ملت امانت گراسنگ است.

وکیلی ادامه داد: این امانت به ارزانی به دست نمی‌آید که به ارزانی عرضه شود، امروز بیشترین شفافیت در چنین مجلسی را شاهد هستیم، مذاکرات مجلس عموماً به غیر از موارد خاص که در قالب غیرعلنی است از طریق رادیو و تلویزیون به سمع ملت می‌رسد.

این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: امروز مطالبه جامعه شفافیت آراء نمایندگان مجلس است، شفافیت در مجلس بخشی از حاکمیت است، بخش‌های مهمی از حاکمیت در قالب‌های دیگری به نمایندگی از ملت نقش ایفا می‌کنند، ما به تبعیت از این مطالبه مقدس و بنا بر ارجی که بر این مطالبه گذاشتیم امروز در پیشگاه ملت طرحی را تقدیم کردیم که تمام نهادهایی که به شکلی از انحاء تصمیماتش بر سرنوشت ملت تأثیرگذار است و یا به شکلی از اشکال مسئولت قانونگذاری دارند از مجلس شورای اسلامی پیش قدم همگان تا هیأت وزرا، مجمع تشخیص مصلحت نظام، خبرگان رهبری، شورای محترم نگهبان، شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی و دیگر مجامع و شوراهایی که ممکن است در این فهرست ذکری از آنها نیامده باشد ولی چنین نقشی را ایفا می‌کنند، اینها ملزم باشند از تاریخ تصویب این پیشنهاد هم آرای‌شان را شفاف کنند و هم مذاکراتشان را علنی کنند.

وی ادامه داد: خوشبختانه این طرح با امضای روسای ۳ فراکسیون سیاسی مجلس آقای عارف، حاجی بابایی، جلالی و اکثریت حاضرین در مجلس از جریانات مختلف امضا شده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظار عمومی این است امروز با رأی مجلس نشان می‌دهیم که حرف‌هایی در خصوص اینکه در مجلس ۱۵۰ امضا می‌شود ولی ۵۰ رأی داده می‌شود حرفی بیهوده است. امروز مجلس نشان می‌دهد که مجلسی حر است و پای حریتش ایستاده است و ابایی از شفافیت ندارد و پیشقدم در شفافیت است.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

روز دیپلمات

روز دیپلمات

روز شهادت ۷تن در سفارت ایران در سوریه باید روز دیپلمات  نامگذاری شود. تا پاسداشتی هر چند کوچک از همه دیپلمات های شجاع و خطر پذیر و شهادت طلب باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *