خانه / احمد ماهینی / کاوش در محوطه آرامگاه شیخ دانیال خنج 

کاوش در محوطه آرامگاه شیخ دانیال خنج 

گمانه زنی به منظور پیگردی بقایای معماری آرامگاه شیخ دانیال خنج استان فارس با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری  در حال انجام است  .

 به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سمیرا جعفری سرپرست هیئت باستان شناسی امروز «یکشنبه » با اعلام این خبر گفت: محوطه شیخ دانیال خنج مجموعه ای از معماری قرن هفتم و هشتم هجری همزمان با زمامداری ایلخانان مغول در ایران است.

او با اشاره به مرمت مناره و درگاه ورودی این مجموعه در دهه های گذشته تصریح کرد :بخشهای دیگر این مجموعه زیر خاک و آوار مدفون است  که در نخستین فصل از کاوش باستان شناسی مجموعه آرامگاهی شیخ دانیال خنج  که به صورت گمانه زنی و پیگردی بقایای معماری انجام می گیرد   آشکار شده است.

این باستان شناس خاطرنشان کرد : به دلیل حجم بالای آوار و خاکبرداری در مجموعه شیخ دانیال خنج مجوز کاوش تا ۱۶ مهرماه سال جاری تمدید شده است. 

گفتنی است ، شیخ رکن‌الدین دانیالی مشهور به شیخ دانیال هنگی یا خنجی از عرفای قرن هفتم هجری است، شیخ از صالحان و زهاد معروف خنج بود و چه در زمان حیات و چه پس از مرگ در لارستان و جزایر خلیج فارس مورد احترام و تجلیل قرار داشت.

ابن بطوطه در سفرنامۀ خود از آرامگاه شیخ و مسجد وابسته به آن که مطاف مردم بود و خود وی نیز به زیارت آن نائل آمد یاد کرده ‌است. بنا و آثار بر جای مانده از آن به قرن هشتم هجری تعلق دارد اما در دوره صفوی بخشی از تزیینات به آن افزوده شده است.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

ضیافت شاعران

در فرهنگسرای انقلاب؛ ضیافت شاعران به مناسبت تنبیه رژیم غاصب صهیونیستی برگزار می‌شود گردهم آیی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *