خانه / جشنواره /  سبک شناسی نگاره‎های ورقه و گلشاه

 سبک شناسی نگاره‎های ورقه و گلشاه

در گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری صورت گرفت :

 سبک شناسی نگارههای ورقه و گلشاه

پژوهش «  سبک شناسی نگاره های ورقه و گلشاه »  با هدف بررسی و واکاوی نسخۀ مورد نظر بر اساس ساختار نگارههای آن صورت گرفت.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ،  سید عبدالمجید شریف زاده عضو هیئت علمی پژوهشگاه و مجری این طرح امروز «شنبه » با اعلام این خبر گفت : سنت مصورسازیِ نُسَخ و شرافت بخشیدن به صفحاتِ حامل نفحات اندیشه که از ذهن وقّاد ادبا و حکما برخاسته و توسط خامۀ توانای کاتب و قلم اعجاز نگارگر، ساحت قرطاس را ملک طلق خود ساخته، همواره منادی فرهنگ و هنری است که عینیت یافتگیِ فاخر خود را به رُخ هنر دیگر بلاد این کرۀ خاکی کشیده و آنان را در بحر اِعجاب غوطه­ور ساخته است.

او افزود: به همین نحو، سُرایش اشعار و پردازش منظومه­هایی غَرّا که عذوبتشان ماء مَعین را یادآور است، پیوندی وثیق با هنر کتاب­آرایی و نگارگری یافته و این دو چون دو بال، هنر را رهسپار اعتلاء ساخته­اند.

شریف زاده در ادامه یکی از نفیس­ترین نسخه­های مصور ایرانی را به منظومۀ دلکش ورقه و گلشاه  متعلق دانست که از طبع شعر عیّوقی تراویده و همانند داستان خود، زنده­کننده و محیی است و خاطرنشان ساخت : اگر در آن داستان، عشاق از حرمان جَستند، در این داستان، مکتبی مغفول در نگارگری به واسطۀ کشف نسخۀ مورد بحث، از نسیان رَست ؛ نسخه­ای مصور که وجود مکتب نگارگری سلجوقی را به ثبوت رسانده و امکان پژوهش در نگاره­های آن را ممکن و میسر ساخته است.

رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه اظهار داشت : حال که چنین امکان ذی­قیمتی مهیا گشته، بر جمیع محققان است که با بستن کمر همت گام در وادی کسب معرفت در این خصوص نهاده و از آن مهمتر، با آراستن و نظم و نسق بخشیدن به یافته­ها و کشفیات، آن­ها را معرفی نمایند، بر همین اساس است که پژوهش حاضر شکل گرفته و امید دارد بر گسترۀ دایرۀ دانش هنر نگارگری ایرانی، هرچقدر نیز اندک، بیفزاید.

 وی با بیان اینکه نسخه پژوهی بر اساس ویژگیهای زبانی همواره یکی از راه‏های مهم جهت پیشبرد مباحث این عرصه بوده تأکید کرد : لیکن کمتر دیده شده که چنین عنایتی به ویژگیهای تصویری نگارههای مندرج در نُسَخ مبذول گردد،  لذا مبنای اصلی تئوری در این پژوهش، بررسی و واکاوی نسخۀ مورد نظر بر اساس ساختار نگارههای آن بوده که توجه به مکاتب همعصر و آثار آنها را همواره مُطمح نظر داشته است.

شریف زاده موارد اصلی مد نظر در سبک شناسی این نسخه را  ترکیب بندی، فضاسازی،  ساخت و سازو چهره گشایی (چهرهسازی) عنوان کرد و افزود:سبک‏شناسی عبارتست از روش خاص ادراک و بیان افکار به وسیلۀ ایده پردازی، طراحی، نوع ترکیببندی، رنگآمیزی و طرز تعبیرـ سبک از یک اثر هنری که وجهۀ خاص خود را از لحاظ صورت و معنی القاء میکند.

او افزود:سبک نیز به نوبۀ خویش وابسته به طرز تفکر نگارنده و نوع برداشت او از روایت و شامل دو موضوع فکر یا معنی، صورت یا شکل است .

شریف زاده تصریح کرد :توجه بـه جهـان زیسته به شکلگیری اثر هنری ارتباط مستقیم دارد؛ هر موضوع و فکری، شکل و قالبی برای تعبیر لازم دارد، بینندگان یک اثر هنری، از روی مشاهده و آشنایی با شکل اثـر، معنایی که منظور نگارنده است را در مییابند- فکر جداگانه بیان نمیشود بلکه در خود اثر مستتر است.

رییس گروه پژوهشی هنر های سنتی پژوهشگاه خاطرنشان ساخت :از سوی دیگر فکر اصلی یک اثر هنری شکل آن را تعیین میکند و همین یگانگی فکر و شکل یا معنی و صورت است که بنیاد سبک را تشکیل میدهد.

او گفت : سبک شناسی اثر هنری را در سه زمینه باید مورد بررسی قرار داد: نخست، فن، دو تخیل و سه ایده که جمع این سه منجرب به خلق اثر هنری میگردد.

سبک‌شناسی باعث درک عمیق‌تر آثار هنری و جوانب آن و پی بردن به روحیه و شخصیت صاحب اثر و جامعه زیسته نویسنده و نگارنده می‌گردد.

شریف زاده اظهار داشت :با بررسی نسخۀ ورقه و گلشاه با نگاه توصیفی و ساختاری که یکی از شیوههای سبک شناسی است، می‏توان گفت با توجه به دگرگونی‏هایی که در فن کتاب سازی و کتابآرایی پدید آمد در این نسخه ترسیم نگارهها به سادگی صورت گرفته و متناسب با آن آرایه‏ها و تزئینات نُسَخ نیز تغییر کرد و خط نَسخ که در مقایسه با خط کوفی ساده و غیرترسیمی است رواج یافت و آغاز به کارگیری آرایههایی چون اسلیمی و ختایی و همچنین تأثیر مضامین شعری در چهره نگاری این دوره دیده شد.

 

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

صیحه آسمانی

به گزارش سید احمد حسینی ماهینی خبرنگار ماهین نیوز ایا پرواز هزاران پهباد و موشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *