خانه / جشنواره / سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه؛

سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه؛

سیستان و بلوچستان در مسیر توسعه؛

از اجرای طرح توسعه پوشاک و لاستیک تا را اندازی معادن و احیای فرش سیستان

وزیر صنعت، معدن و تجارت روز پنج شنبه در ادامه سفرهای استانی خود که عموماً در روزهای تعطیل آخر هفته انجام می شود، به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد تا از نزدیک در جریان مهمترین مسایل و مشکلات حوزه صنعت، معدن و تجارت در این استان پهناور جنوب شرقی کشور قرار بگیرد.

در اینگونه سفرها برخیمواردنیازبهتصمیمگیریدرمرکزودستگاههایدیگراستکهموردپیگیریقرارمیگیردوبرایمواردیکهدرخوداستانقابلپیگیریاستنیزتصمیاتلازماتخاذمیشود.

سیستان و بلوچستان که مقصد این هفته سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت بود، بر اساس آمار ارایه شده در آن ۱۱۴۰پروانه بهره برداری صادر شده و این پروانه ها زمینه اشتغال برای ۲۵هزار نفر را به صورت رسمی و اسمی فراهم می کرده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در این سفر از شهرک صنعتی زاهدان (طرح کاشی و شنگار و کارخانه پلیمر پاکت زاهدان)، شهرک صنعتی رامشار(محل اجرای پروژه آریا تایر هامون ) و کارخانه لوله های GRP بازدید کرد ودر نشست با فعالان اقتصادی در شورای اداری استان نیز از نزدیک در جریان مهمترین دغدغه های فعالان این حوزه قرار گرفت.

رضا رحمانی همیشه تاکید داشته است که دنبالایجادیکموتورمحرکصنعتیومعدنیدرمناطقمحرومکشوراستودرهمینراستابرای ۱۲ استانمحرومکشوردروزارتصمتدفاترویژهایراهاندازیکردهوبراساسشاخصهایتوسعهایایناستانها،برنامه ریزی های لازم انجام می شود.

براساسرتبهبندیاینشاخصها، ۱۲ استانمدنظردراولویتکاریقرارگرفتهاندکهاستانسیستانوبلوچستانرامیتوانیماولیناستانموردتوجهازاینمنظرقلمدادکنیم.

البته اززمانمعرفیرحمانیبهعنوانوزیرصمت،دوجلسهشورایمعاونینبرایمباحثمربوطبهاستاندرتهرانتشکیلشدو رضارحمانییکمصوبهنیزبههمهمعاونتهاوسازمانهایزیرمجموعهوزارتخانهدادتابانمایندهتامالاختیارخوددرجلساتماهانهدرخصوصمسایلصنعتومعدنوتجارتاستانشرکتکنند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جهت استفاده حداکثری از ظرفیت های بندر چابهار در سیستان و بلوچستان همچنین هفتهگذشتهدستوردادکهدوکشتیباظرفیتبیشاز ۱۳۰ هزارتنازبندرامامبرایتخلیهبهچابهاربیایدوکشتیهایبعدینیزبهمقصدچابهاردرنظرگرفتهشدهاست.

هماکنونفقطاز ۱۰ درصدظرفیتاینبندراستفادهمیشود و اجرای این گونه برنامه ها برای رونق بخشی به این بندر و متعاقب آن توسعه چابهار و استان قابل شایسته است.

همچنین مطالعاتبخشمعدننیزباتاکید ویژهوزیرصمتشتابدادهشدهاستو پیش بینی می شود کهدرنیمهدومامسالازیکیازبزرگترینمعادنشگفتانگیزکشورباحضوروزیرصمتدر این استان رونماییشود.

اینکهسیستانوبلوچستاندرجهاتیکمبرخورداروبهنوعیدارایمحرومیتهاییاستتردیدینیستبااینحالبدورازهرگونهمسئولیتگریزی،حداقلدرچارچوبوظایفوزارتصمتظرفیتهایموجودازجملهحوزهمعادنموردتوجهویژهقرارگرفتهاست.

دربخشاکتشافاتمعدنیکهمبنایتوسعهمعدنیاستطییکسالگذشتهگامهایبزرگیبرداشتهشدهوچندینبرابرگذشتهدراینخصوصاقدامشدهاست.

باتوجهبهماموریتابلاغشدهبهسازمانایمیدرو،اینسازماندراستانفعالترشدهوبازسازیمعادنکوچکازسیستانوبلوچستانآغازشدهاست.

طبقمطالعاتمقدماتیانجامگرفته،استاندارایذخایربسیارمناسبیدربرخیمحصولاتمعدنیاستوباتوجهبهمطالعه ۴۰۰ پهنهمعدنیدرسطحکشور،راهاندازیچندطرحبزرگمعدنیدرکشورواینمنطقهدردستورویژهوزارتصنعت،معدنوتجارتقراردارد.

همچنین اجرایطرحهایبزرگفولادومسدرچابهارنهتنهابرایاستان،بلکهصنعتکشورراتحتتاثیرقرارخواهدداد.

اجرایطرحمسچابهارنیازمنداجرایراهآهنبودکهباموافقتمقاممعظمرهبریومصوبههیاتدولت،موضوعدردستورکارقرارگرفتهوباتوجهبهسرمایهگذاریاولیهبالغبر ۴ هزارمیلیاردتومانیدراینواحدصنعتیمیتواندبهتحولصنعتیاستانکمکشایانتوجهینماید.

از سوی دیگر بنابرتاکیداتمقاممعظمرهبریبر موضوع خوکفایی و قطع هر گونه وابستگی، برایخودکفاییلاستیک ۵ طرحدرکشوردر حال پیگیری و اجرا است کههرپنجطرحدراستانهایمحروماست و این طرح ها از ۱۰ تا ۹۰ درصدپیشرفتکاریدارند.

موضوع این طرح ها درستاداقتصادمقاومتینیز مطرح استوهمنظامبانکیوهمصندوقتوسعهملیبرایتامیناعتباراتلازمقولهمکاریدادهاند.

یکی از  اینطرحها(آریاتایرهامون) که درجهتمحرومیتزداییوجبرانبرخیکاستیهاانجاممیشود، دراستانسیستانوبلوچستان است کهتکمیلاینطرحعلاوهبرخودکفاییدراینمحصول،دراقتصادمنطقهنیزتاثیرخودراخواهدداشت‌.

پروژهلاستیک سیستان و بلوچستاندوهزارو ۲۰۰ میلیاردتومانبودجهمیخواهد و اخیراً موضوع جابجایی ۱.۵ میلیارد تومان از بودجه این پروژه باعث نگرانی مردم خوب این استان شده بود که این ۱.۵ میلیاردتومانکهجابجاییاشموردبحثاستدرمقابلاینبودجهرقمکمیاستوالبتهاین ۱.۵ میلیاردتومانبرایانجامپروژهنبودهوبصورت اوراق برایتامینزیرساختهابوده است که نمیتوانتجهیزاتوتاسیساتباآنخریدکردوالبتهبودجهایکهازاعتبارات ۹۸ جایگزینآنشدهبیشتروقویتراستکهاینموضوعبایددرستاطلاعرسانیشود.

البته باید در نظرگرفت که جابجاییامریعادیدربودجههااست و برایاینکه ۱.۵ میلیاردتوماناوراقسوختنشودوجایدیگرمورداستفادهقراربگیرد،اینتدبیربرایجابجاییبودجهاندیشیدهشد.

همچنین یادآوری این نکته ضروری است که نوبختودولتنگاهویژهایبهایناستاندارندودرهمینبحثاختصاص ۳۰۰ میلیونیوروبرایراهآهنزاهدانوچابهاروموافقترهبریبرایاینموضوع،وقتوتوجهویژهایداشتند.

از سوی دیگر برخیپروژههامانندطرحتوسعهتولیدپوشاکدرکشور نیز در حال راه اندازی است کهپنجاستانبهصورتپایلوتبرایاینطرحانتخابشدندودواستانسیستانوبلوچستانوکردستاننیزبهآنهااضافهشده است.

همچنینباتوجهبهاهمیتراهاندازیمجددبرخیصنایعاستانازجملهصنایعریسندگیسیستانوبلوچستان،دستوراتموکدیبرایحلمشکلاتصادرشدهوبهدقتمواردتا حصول نتیجه نهایی رصدمی‌شود.

از سوی دیگر طرحاحیایفرشسیستاندرحالپیگیریاستومقدماتسرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیاردیدراینطرحفرآهمشدهوانشاءاللهدرسفرآتیبهاستانطرحرونماییخواهدشد؛اجرایبرنامههایآموزشیوراهاندازیطرحبافتفرشدرمنازلازملزوماتاینطرحاستکهباراهاندازیآنشاهداشتغالزاییاولیه ۳۰۰۰ نفریدراستانخواهیمبود.

همچنین اجرایشهرکهایصنعتیمشترکباکشورهایهمسایهجزوسیاستهایوزارتصمتاستودراینخصوصاقداماتوتفاهماتیبابرخیکشورهاانجامگرفتهوضرورتدارداینموضوعدرسیستانوبلوچستانهمبهطورجددنبالشود.

بهوضوحقابلمشاهدهاستکهاستاندرمسیرخوبیگامبرداشتهوحاصلاینتحرکعینیوآثارآنبهزودیبرایمردمملموسخواهدشد.

در پایان باید گفت که اقداماتانجامشدهدرخصوصتأمینزیرساختهایهایاستاناعمازراهآهن،راههایمواصلاتی،توسعهبنادروهمچنینتوسعهصنعتی،معدنیوتجاری،انصافاًنویدبخشاتفاقاتبسیاریخوبیبرایآیندهسیستانوبلوچستاناست. �

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *