خانه / جشنواره / آثار خاتم کاری دوره قاجار از اصالت و مرغوبیت برخوردارند

آثار خاتم کاری دوره قاجار از اصالت و مرغوبیت برخوردارند


یک پژوهشگر هنر های سنتی مطرح کرد :

آثار خاتم کاری دوره قاجار از اصالت و مرغوبیت برخوردارند

در تعیین معیارهای اصالت آثار هنری و تاریخی ارزشهای ملی آنها در نظر گرفته می شوند و  نوآوری در طرح، رنگ و … از موارد پر اهمیت خاتم کاری به شیوه قاجار است بنحوی که بسیاری از آثار خاتم کاری این دوره از اصالت و مرغوبیت برخوردارند.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، سمیرا عرب کارشناس پژوهشی گروه هنر های سنتی پژوهشگاه این مطلب راامروز «یکشنبه » در نشست «خاتم کاری در دوره قاجار» از سلسله نشست های تخصصی «هم اندیشی رویکردهای پژوهشی در هنر هایسنتی» که بصورت زنده در صفحه اینستا گرامی masturiyehonar@ پخش شد مطرح کرد .

او خاتمکاری را  یکی از روشهای تزیین سطح اشیا به ویژه اشیا چوبی دانست که از دوره آل مظفر مورد توجه هنرمندان ایرانی قرار گرفته و تا امروزویژگیهای اصالتی آن دستخوش تغییراتی شده است.

عرب خاطرنشان کرد :شاید بتوان آغاز هنر خاتم کاری را با استناد به قدیمی ترین اثر موجود در موزه متروپولیتن مربوط به دوران آل مظفر بدانیم ؛این اثر یک رحل چوبی است که به  تاریخ (761 هجری قمری )، با منبت، مشبک و خاتمکاری تزیین شده و نام سازنده و همچنین نام محلساخت اثر روی بدنه آن مشاهده می شود.

این پژوهشگر در ادامه دوره صفوی را  یکی از دوره های پر اهمیت هنر خاتمکاری در ایران خواند زیرا که  آثار به جای مانده از این دوره خود گواه اینبیان است.

او خاطرنشان کرد : پادشاهان صفوی استفاده از خاتمکاری را در تزیینات پر اهمیت دانسته و خاتمکاران نیز برای تزیین انواع سطوح مانند درهایورودی، صندوق قبور و انواع قاب و صندلی و … از خاتم کاری استفاده کرده اند.

به گفته این کارشناس ،  صندوق قبر شیخ صفی در اردبیل و خاتم کاری صندوق قبر حضرت موسی بن جعفر (ع) در کاظمین از نمونه هایشاخص مربوط به این دوره است.

عرب با اشاره به اینکه در دوره زندیه نیز آثار بی شماری از این هنر در داخل و خارج از ایران موجود است ، در معرفی بهترین نمونه های  این آثار  ازدرهای تخت مرمر مربوط به مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ گلستان ،خاتم کاری صندوق قبر حضرت علی ابن ابی طالب (ع)  در نجف و صندوققبر حضرت سید الشهدا (ع) در کربلا یاد کرد .

او افزود : در دوره قاجار خاتم کاری به همان روال گذشته و در موارد متعددی با نوآوری هایی همراه بوده و از  این دوره آثار بیشماری بر جای ماندهمانند آثاری که در مجموعه فرهنگی تاریخی کاخ موزه گلستان محفوظ است.

 این پژوهشگر در ادامه با اشاره به این موضوع که  نوآوریهایی که در شیوه  خاتمکاری دوره قاجار مطرح می شود به دور از مسئله جعل و ایجادتمرکز برای جلوگیری از توقف این هنر پویا مورد نظر بوده تصریح کرد : براساس استانداردهای ثبت شده خاتمکاری در سازمانهای صنایع دستی،فنی و حرفه ای و یونسکو می توان گفت بسیاری از آثار خاتمکاری دوره قاجار از اصالت و مرغوبیت برخوردارند.

وی خاطر نشان ساخت که  در تعیین معیارهای اصالت آثار هنری و تاریخی ارزشهای ملی آن در نظر گرفته می شوند و  نوآوری در طرح، رنگ و … ازموارد پر اهمیت خاتم کاری به شیوه قاجار است.

او گفت :خاتم در دوره معاصر به ویژه در دهه اخیر دچار آسیب های جدی شده که ممکن است در طول زمان این آسیب ها جبران ناپذیر باشند.

این کارشناس در پایان اظهار داشت : با تکیه بر آثار هنرمندان معاصر مانند تالار خاتم مجلس شورای اسلامی و تالار خاتم کاخ مرمر و پشتوانهحامیان در سراسر ایران امید است که اتفاقات خوش آیندی برای آینده این هنر اصیل ایرانی در راستای حفظ و نگهداری آن محقق شود.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

بسوز كه سوز توكارها كند

سوزش شدید انترنسناس از حجاب

هرجا سوزش شدید اینترنسناس بود بدانید کار درست است بسوز که سوز توکارها کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *