خانه / جشنواره / مصدق نتوانست!

مصدق نتوانست!

U.S. Seeks Ways to Halt Iran’s Oil Sales to Venezuela – WSJ
https://www.wsj.com/articles/u-s-seeks-ways-to-halt-irans-oil-sales-to-venezuela-11589985467
۶۸ سال پیش، رزماری نفتکشی که نفت تحریم شده ایران توسط بریتانیای کبیر را به ایتالیا می برد، توسط گارد دریایی انگلستان در عدن متوقف میشود، مصدق و دولت ایران که با تلاش های بسیار و پشتوانه قوی مردمی رای دادگاه بین المللی لاهه را ور قضیه ملی شدن نفت برده بودند، اینبار هم علیه امپراطوری جرج ششم (پدر ملکه فعلی)، و چرچیل، شکایت میکنند، چند ماه گیر و دار و اما… اینبار پرونده بنفع بریتانیا مختومه می شود، و مصدق مجبور می شود که پول نگهداری و تخلیه نفتکش را هم بپردازد.
حواشی روانی این دادگاه، ترس دولت های جهان از قرارداد خرید نفت ایران، کاهش شدید فروش نفت، نارضایتی مردم از دولت مصدق و نهایتا کودتای تاریخی ۲۸ مرداد، پایان تلاش مرد ملی گرای آن روزگار ایران زمین بود و پیروزی چرچیل. و نامی که همیشه در خاطره تاریخی ایرانی ها از دزدی دریایی انگلیسی ها خواهد ماند. رزماری.
اما روز گذشته وال استریت ژورنال از حرکت چندین نفت کش غول پیکر ایرانی از عمق خاورمیانه به هزاران کیلومتر دورتر و در همسایگی ایالات متحده می نویسد، ترجمه مقاله بسیار طولانی ست، اما خلاصه کلام اینست:
فرمانده ناوگان دریایی حوزه کارائیب ایالات متحده احتمال مداخله در حرکت کشتی های ایرانی را ضعیف دانسته، دولت ترامپ به درخواست کامنت وال استریت ژورنال پاسخی نداده، و خزانه داری تصمیم گرفته که چند شخصیت ایرانی از جمله وزیر کشور را تحریم کند.
مقاله سعی می کند که از هم اکنون افکار عمومی جهانی به عدم امکان آمریکا در جلوگیری از بسر رسیدن نفت کش ها را مدیریت کند، اما…
می نویسد در حالیکه جهان با افت شدید تقاضای نفت دست و پنجه نرم میکند، ایران یک مسیر جدید برای نفت خود یافته، و طلای آن، به ارزش میلیون ها دلار را هم دریافت کرده است.
از کاهش اثرگذاری اهرم تحریم در پولیسی های خارجی آمریکا بدنبال این اقدام نوشته، و توانایی های عظیم صنعت پالایش ایران در طی دهه ها تحریم.
آنچه که از متن مقاله مشخص است، آمریکا راهی ندارد جز اینکه نظاره گر حرکت کشتی هایی باشد که با پرچم جمهوری اسلامی، در حیات خلوت همیشگی امپراطوری نوین، نفت تحریم شده را به کشوری می رساند که تحت شدیدترین تحریم های آمریکاست. هرچند اتفاقات بسیاری ممکن است در دولت ناپایدار و بی ثبات ترامپ بیفتد، اما پهلو گرفتن این غولهای نفتی ایران در ساحل ونزوئلا با اسکورت گارد دریایی آن کشور یک پیام بزرگ را به ایرانیان و جهانیان مخابره خواهد کرد: راهی را که مصدق برایش جان داد، دهه ها بعد نسلی جدید از فرزندان این مرز و بوم، تکمیل کردند، و امید که دیگر هرگز داستان تلخ رزماری در تاریخ فرزندان این مرز و بوم تکرار نشود.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *