خانه / دارالقران / اقدام حقوقی ایران علیه کانادا آغاز شده است
اقدام حقوقی ایران علیه کانادا آغاز شده است

اقدام حقوقی ایران علیه کانادا آغاز شده است

 «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در نشست خبری هفتگی خود که صبح امروز برگزار شد، در خصوص برنامه‌ها و اقدامات انجام شده از سوی وزارت متبوعش، اظهار داشت: طی روزهای اخیر در سطح وزاری خارجه و روسای قوا تحرکات دیپلماتیک خوبی را داشتیم و امروز هم شاهد حضور رئیس جمهور در ترکیه جهت حضور در نشست سران سه کشور ضامن روند آستانه هستیم. امیدواریم تا ثبات و امنیت کامل سوریه این نشست‌ها ادامه پیدا کند.

موسوی گفت: همچنین سفرهای اخیر آقای ظریف به بنگلادش، چین، ژاپن، اندونزی و برخی کشورهای دیگر را داشتیم و اگر شرایط مهیا باشد وزیر امور خارجه در روزهای آینده به همراه رئیس جمهور عازم نیویورک جهت حضور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد می‌شود.

واکنش به اتهام زنی‌های آمریکا

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اتهام زنی‌های آمریکا به ایران در ماجرای حمله پهپادی یمن به تاسیسات نفتی عربستان، افزود: پنج سال است که یمن درگیر جنگی خونین است. ائتلاف متجاوز به پشتوانه غرب و به خصوص آمریکا، این جنایات را علیه مردم یمن انجام داده است. این اتهام زنی‌ها را ما کاملا رد می‌کنیم.

موسوی تصریح کرد: ایران صراحتا اعلام کرده که از گروه‌های مقاومت مردمی یمن حمایت می‌کند اما اینکه این قبیل اتهامات به ایران نسبت داده شود در راستای فشار حداکثری آمریکا به ایران است که تا کنون هم نتیجه ای برای آن‌ها نداشته است. بنابراین از اساس این موضوعات را رد می‌کنیم.

طرح راه اندازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه مقدمه‌ای برای اجرای تعهدات اروپا

وی بیان کرد: بخشی از تعهدات اروپا در قالب برجام راه اندازی خطوط ارتباطی برای ایران، تسهیل شرایط مالی و بانکی و دیگر موارد بود که طرح راه اندازی خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری از سوی فرانسه هم مقدمه‌ای برای آن است. اما اینکه برخی از کشورها در دنیای امروز برای انجام تعهداتشان مجبورند یا مایلند از کشوری اجازه بگیرند جای تعجب و تاسف دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه اروپایی ها برای اجرای تعهدات خود نیاز به اجازه یک کشور دارند، گفت: ما منتظر هستیم طرف‌های باقیمانده اروپایی در برجام به تعهدات خودشان عمل کنند تا ایران هم به انجام تعهدات کامل خود در برجام بازگردد.

دیداری بین روحانی و ترامپ در نیویورک انجام نمی‌شود

موسوی درخصوص برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی بر مذاکره میان روحانی و ترامپ در سفر به نیویورک، گفت: چنین برنامه‌ای در دستور کار ما نیست و چنین اتفاقی در نیویورک نخواهد افتاد. آقای روحانی به صراحت گفت که ما دیدار برای دیدار و عکس گرفتن را نمی‌خواهیم، بلکه مذاکره باید منتج به نتیجه قابل قبولی باشد.

وی افزود: ما اعلام کردیم که اگر آمریکایی‌ها تروریسم اقتصادی را کاهش و حذف کرده و به برجام برگردند، می‌توانند در نشست‌های برجامی پای میز مذاکره بنشینند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص حکم دادگاه کانادا مبنی بر توقیف اموال ایران،تاکید کرد: این حکم چند سالی است که در جریان بود و از چند سال پیش ما هشدار دادیم که این حکم را  اجرا نکنند. ما اعلام کردیم که این حکم برخلاف نص صریح قوانین بین‌المللی و دولتی است که نقض مالکیت دولت‌ها به حساب می‌آید.

اقدام حقوقی ایران علیه کانادا آغاز شده است

موسوی تصریح کرد: اقدامات حقوقی ایران برای بازپس گیری اموال خود آغاز شده و ما این حق را برای خود محفوظ می‌دانیم.

وی در خصوص حذف دلار و انجام مراودات مالی با ارزهای ملی، بیان کرد: این یکی از راهکارهای ما در شرایط فعلی است. با اکثر کشورهای دوست که مراودات اقتصادی خوبی هم با آنها داریم با ارزهای ملی دو طرف کار می‌کنیم. این در واقع یک مکانیسم مالی میان کشورهای دوست است که امیدواریم این روند ادامه هم داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص اظهارات اخیر ترامپ مبنی بر تمایل آمریکا در مذاکره با ایران، گفت: مدت‌ها است که دوگانگی و چندگانگی را در سیاست‌های آمریکا نسبت به ایران شاهدیم. نوعی سردرگمی و تشویش را در افراد تصمیم گیرنده در سیاست خارجی آمریکا در قبال ایران داریم، بنابراین این مواضع ضد و نقیض در اظهارات مقامات آمریکایی را بارها شاهد بودیم و خواهیم بود.

به تغییرات صورت گرفته در کابینه آمریکا توجهی نداریم

موسوی در خصوص تغییرات ایجاد شده در کابینه دولت آمریکا و اینکه آیا این تغییر را می‌توان به عنوان پیامی به ایران تعبیر کرد یا خیر، افزود: ما پیامی از طرف آمریکایی‌ها نگرفتیم، تغییرات در کابینه دولت آمریکا یک موضوع داخلی برای آن‌ها است.

وی بیان کرد: فعلا سیاست آن‌ها در قبال ایران، ادامه تروریسم اقتصادی است و ماهم به حرف‌ها و اظهارات آن‌ها یا تغییرات صورت گرفته در کابینه دولت آمریکا توجهی نداریم.

پنجره دیپلماسی با اروپا را باز گذاشته‌ایم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص پایبندی اروپا به تعهداتش در برجام، گفت: ما خیلی به انجام تعهدات اروپا دل نبستیم، اما پنجره دیپلماسی را همیشه باز نگه داشتیم که اگر آن‌ها به تعهداتشان عمل کردند ما هم به انجام تعهدات خود در برجام برگردیم.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

اسرائيل ميدان تير و تمرين نظامي!

غزه ای چهره سال

✅ تهران تایمز «غزه‌ای‌ها» را چهره سال ۱۴۰۲ را معرفی کرد 🔸این روزنامه «غزه‌ای‌ها» را …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *