خانه / جشنواره / پای نت ورک چیست

پای نت ورک چیست

شاید شما هم جدیدا با این تبلیغات برخورد رده باشید که با ملحق شدن به شبکه پای‌نتورک (Pi Network) شما هم می‌توانید در آینده با فروش آن پولدار شوید و این پروژه را بعضا با بیتکوین مقایسه می‌کنند. بعضا نیز دیده شده از آن به‌عنوان بیتکوین آینده نام برده شده است. از آن‌جایی که اخیراً این سوال‌ها را از ما می‌پرسند که آیا این موضوع حقیقت دارد؟ و یا آیا Pi Network یک نوع کلاهبرداری است یا خیر؟ لازم دانستیم یک سری مباحث و اصطلاحات حوزه این بازارهای مالی را برای شما بازگو، و در نهایت باهم پروژه پای‌نتورک را بررسی کنیم.

آن‌چه در این مقاله می‌آموزیم:
تعریف هایپ (HYIP)
آیا همه پروژه‌های هایپ کلاهبرداری هستند؟
سرمایه‌گذاران پروژه‌های هایپ چه کسانی هستند؟
بررسی سیتسم پروژه Pi Network
بررسی سایت و موضوع پروژه
بررسی Whitepaper
محبوبیت و مقبولیت عمومی
بررسی تیم پروژه Pi Network
بررسی میزان فعالیت در فضای مجازی
جمع بندی
تعریف هایپ (HYIP)
در ابتدا باید بدانیم تعریف هایپ چیست. هایپ (HYIP) مخفف عبارت High-Yield Investment Program و به معنی برنامه سرمایه‌گذاری با بازدهی بالا است. هایپ پدیده‌ای نیست که مختص برنامه‌های اینترنتی باشد، بلکه در قوانین بازار مالی برای سود استاندارد مقدار مشخصی تعیین شده است. هر نوع برنامه‌ و یا پروژه‌ای که در قالب یک برنامه سرمایه‌گذاری سود بالاتر از چهار تا پنج درصد در سال را برای سرمایه‌گذار تعریف می‌کند، در قالب یک سیستم هایپ تعریف می‌شوند.

خوب همان‌طور که مشخص است پس بانک‌های داخل ایران نیز برای سپرده‌گذاری مشتریان خود، سودی بالاتر از مقدار استاندارد جهانی تعیین می‌کنند. اما باید این نکته را درنظر داشته باشید که این قوانین باید در هر کشوری به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرارگیرد.

وقتی تمام بانک‌های یک کشور با هماهنگی بانک مرکزی آن کشور دارای یک رنج استاندارد نرخ بهره برای پرداخت سود به سپرده‌ها هستند، اگر حتی آن نرخ بهره از مقدار استاندارد جهانی نیز بیشتر باشد، نمی‌توان آن‌را در دسته پروژه‌های هایپ قرار داد.

به عبارت ساده‌تر میزان عرف نرخ سود استاندارد در هر کشور با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی و… ممکن است با کشوری دیگر متفاوت باشد.

به‌عنوان مثال، فرض کنید تمام بانک‌های کشور نرخ سود سپرده بیست درصد سالیانه را به مشتریان خود ارائه بدهند. حال اگر بانک X طی یک دوره اعلام کند که نرخ سود سپرده پنجاه درصد ارائه می‌دهد، این را می‌توانیم به‌عنوان یک هایپ درنظر بگیریم.

آیا همه پروژه‌های هایپ کلاهبرداری هستند؟
تا اینجا دانستیم که تعریف هایپ چیست. به‌طور کلی می‌توان گفت که هر نوع هایپی در نهایت می‌تواند به یک سیستم پانزی (کلاهبرداری) ختم شود. با کمی بررسی بیشتر می‌توانید متوجه شوید که اکثر پروژه‌های هایپ، در کشورهای جهان سوم، تحریم شده و یا فقیر که مردم آن تشنه پولدار شدن‌های یک شبه را دارند، به‌وجود می‌آیند. به همین دلیل پیگیری حقوقی کلاهبرداری‌هایی که از این طریق سرمایه‌های مردم را به جیب میزنند نیز تقریبا عملی نیست.

سرمایه‌گذاران پروژه‌های هایپ چه کسانی هستند؟
به‌طور کلی تمام کسانی که در پروژه‌های هایپ سرمایه‌گذاری می‌کنند، به دنبال سودهای یک شبه هستند. اما همه آن‌ها را از لحاظ تکنیکی می‌توانیم به دو دسته تقسیم کنیم:

افراد کارشناس و بی‌اطلاع

مشارکت کنندگان کارشناس:
این افراد به‌خوبی از نحوه کارکرد پروژه‌های هایپ آگاهی دارند و همچنین از خطرات سرمایه‌گذاری در این پروژه‌ها باخبرند. این افراد با برنامه‌هایی از پیش تعیین شده، ابتدا تمامی پروژه‌های هایپ را زیر نظر میگیرند و بعد از شناسایی، سرمایه‌های خود را در خطر قرار می‌دهند. چون می‌دانند که اکثر پروژه‌های هایپ در روزهای اول به‌خوبی کار می‌کنند. و تمام سعیشان را می‌کنند تا در کمترین زمان سود خود را از طریق تبلیغ و فروش به دیگران به‌دست آورند.

مشارکت کنندگان بی‌اطلاع:
این افراد بدون آن‌که روحشان از اصل موضوع باخبر باشد و با هدف پولدار شدن یک شبه به سمت این هایپ‌ها کشیده می‌شوند. این افراد صرفا بر اساس اطلاعات غلط ارائه شده در صفحات مجازی و سایت‌های مختلف با این پروژه‌ها آشنا می‌شوند و در نهایت بدون بررسی دقیق درباره سوابق پروژه و اهداف اصلی در آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند. معمولا این افراد در نهایت جز دسته مال باختگان قرار می‌گیرند.

🏁جهت دلگرمی تیم مدیریت استراتژیک،
به‌اشتراک بگذارید تا آفریده شود،

دکتر مهدی عباس طاهر
🆔 @dr_taher

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

دوسالانه ونیز

به گزارش سمیه سادات سلطانیان خبرنگار ماهین نیوز  در جشن دوسالانه ونیز: خراسانی‌زاده: رژیم صهیونیستی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *