خانه / جشنواره / پارینه سنگی قدیم تا قاجار

پارینه سنگی قدیم تا قاجار

تکمیل نقشه باستان شناسی لرستان/شناسایی ١١٣محوطه از دورن پارینه سنگی قدیم تا قاجار در کوهدشت

بررسی باستان‌شناسی بخش درب گنبد کوهدشت علاوه بر شناسایی۱۱۳ محوطه از دوره پارینه سنگی قدیم تا قاجار به کشف تبر سنگی دو رویه ،سفالهای معروف به جی ونقش برجسته ای احتمالا از دوره اشکانی منجر شد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، حمزه قبادی زاده سرپرست هیئت باستان شناسی امروز «چهارشنبه »با اعلام این خبر، هدف از این بررسی را تکمیل نقشه باستان شناسی استان لرستان  و به تبع آن نقشه باستان شناسی کشور اعلام کرد.

 این باستان شناس گفت:بخش درب گنبد شامل دو دهستان بلوران و درب گنبد، پیش از این به صورت محدود مورد بازدید باستان‌شناسانی از جمله دهقانی فرد و مرادی  قرار گرفته بود ولی این برنامه  نخستین فصل بررسی  باستانشناسی این بخش از شهرستان کوهدشت است. 

قبادی زاده تصریح کرد:در این بررسی ۱۱۳ محوطه از دوره های مختلف شناسایی شد که  بازه زمانی از دوره پارینه سنگی قدیم تا دوره قاجار را شامل می شود. 

او در ادامه از مهم‌ترین دستاوردهای این بررسی را شناسایی آثاری از دوره پارینه سنگی قدیم در شهرستان کوهدشت اعلام کرد.

 سرپرست هیئت باستان شناسی خاطر نشان ساخت:در میان یافته ها، تبر سنگی دو رویه که توسط متخصص این دوره( سامان حیدری گوران باستان شناس) تایید شده از شاخص ترین کشفیات این بررسی محسوب می‌شود که نشان از استقرار احتمالی دوره پارینه سنگی قدیم در منطقه دارد.

 او گفت:از انجاییکه وجود دست افزار های پارینه سنگی قدیم در زاگرس نادرند،  حیدری گوران  ،مطرح می کند که ممکن است در برخی از دره های زاگرس همانند منطقه کوهدشت شاهد نفوذ گروه های انسان ریخت ،سازنده مصنوعات سنگی پارینه سنگی قدیم باشیم.

 این باستان شناس در ادامه افزود:در این بررسی آثاری از دوره نوسنگی قدیم  و سفالهای معروف به جی برای نخستین بار در شهرستان کوهدشت کشف شد.

 وی از میان مهم‌ترین آثار شناسایی شده در این بررسی به کشف یک نقش برجسته به احتمال از دوره اشکانی اشاره کردو گفت:این کشفیات نشان دهنده اهمیت  این منطقه از نظر مطالعات باستانشناسی بوده که لازم است در آینده بیشتر مورد توجه پژوهشهای باستانشناسی قرار بگیرد.

 وی در پایان تصریح کرد:بررسی باستان‌شناسی بخش درب گنبد شهرستان کوهدشت استان لرستان با درخواست اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان و مجوز پژوهشگاه بصورت پیمایش فشرده صورت گرفت.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *