خانه / جشنواره / گاو شیرده که دیگر شیر نداشت!

گاو شیرده که دیگر شیر نداشت!

واشنگتن‌پست: ترامپ بهای گزاف حمایت از ولیعهد سعودی و رویکرد ضد ایرانی‌اش را می‌پردازد

واشنگتن‌پست: ترامپ بهای گزاف حمایت از ولیعهد سعودی و رویکرد ضد ایرانی‌اش را می‌پردازد

یک روزنامه آمریکایی نوشت، رئیس‌جمهوری آمریکا بعد از گذشت سه سال فهمیده است که حمایت از ولیعهد سعودی برای او سنگین تمام می‌شود و برای این حمایت، بهای گزافی می‌پردازد.

العالم– عربستان سعودی

به گزارش العالم، روزنامه واشنگتن‌پست در مقاله‌ای به قلم “جکسون دیل” نوشته است، “دونالد ترامپ” رئیس‌جمهوری آمریکا بزرگ‌ترین اشتباهِ دوران ریاست‌جمهوری‌اش را در بهار ۲۰۱۷ مرتکب شد هنگامی که وی حمایت بی‌قید و شرط از “محمد بن‌سلمان” ولیعهد ۳۱ ساله سعودی را در دستور کار قرار داد و ساز و کار درگیری با ایران را اتخاذ کرد. ترامپ بعد از گذشت ۳ سال از ریاست‌جمهوری‌اش که با بزرگ‌ترین بحران مواجه می‌شود، فهمید که برای این گزینه بهای گزافی می‌پردازد.

واکنش تردیدآمیز و دیرهنگام ترامپ به شیوع ویروس “کرونا”، به فروپاشی بازار مالی طی هفته گذشته و ایجاد وحشت عمومی منجر شده است. با این حال، بحران‌هایِ این روزهای بازارها به دلیل اقدام اخیر بی‌پروای ولیعهد سعودی در حال افزایش است.

بن‌سلمان تصمیم گرفت بر خلاف توصیه وزیر نفت سعودی عمل کند و بازارها را با نفت ارزان کشورش غرق کند؛ امری که به سقوط قیمت جهانی نفر منجر شده و صنعت نفت آمریکا را به خطر انداخته است. بدون شک، این اقدام به دنبال مکالمه تلفنی ترامپ در روز دوشنبه با بن‌سلمان انجام شد. به راحتی می‌توان حدس زد که پیام رئیس‌جمهوری آمریکا مشابه اظهارات وزیر انرژی آمریکا است که “تلاش‌های دولت‌ها برای انحصار درآوردن و وارد کردن شوک به بازارهای نفت” را محکوم کرد. ولی پاسخ بن‌سلمان نادیده گرفتن گفت‌وگوی رئیس‌جمهوری آمریکا بود؛ زیرا وزیر نفت عربستان سعودی در روز چهارشنبه از افزایش دوباره میانگین تولید نفت کشورش خبر داد که این امر، برای دومین بار باعث فروپاشی بازارهای مالی شد.

نویسنده در ادامه مقاله به حملات اخیر به پایگاه نظامی “التاجی” در شمال پایتخت عراق که میزبان نیروهای آمریکایی است، اشاره کرد و نوشت که این حملات که طی آن ۳ نظامی ائتلاف آمریکایی کشته شدند، بدترین اتفاق در جریان درگیری غیرضروری صورت گرفته که ترامپ آن را بنا به توصیف محمد بن‌سلمان و “بنیامین نتانیاهو” نخست‌وزیر اسرائیل آغاز کرده است.

ترامپ، از زمانی‌که ریاض را به عنوان اولین ایستگاه سفر خارجی خود در دوران ریاست‌جمهوری‌اش اتخاذ کرد، از حاکم سعودی و ماجراجویی‌های او از جنگ در یمن گرفته تا تحریم نافرجام علیه قطر و ترور وحشیانه “جمال خاشقجی” روزنامه‌نگار عربستانیِ مقیم در آمریکا، به شدت حمایت می‌کند.

هیچ‌یک از وعده‌های بزرگ بن‌سلمان به‌ویژه درخصوص خرید تسلیحات آمریکایی محقق نشده است. پاداشی که رئیس‌جمهوری آمریکا از متحد فرضی خود دریافت کرده، خنجر از پشت در لحظه نیاز بوده است؛ زیرا سربازان آمریکایی کشته می‌شوند و بازارها با اره برقی پُر شده است.

سعودی‌ها ادعا می‌کنند که محمد بن‌سلمان قصد تخریب ریاست‌جمهوری ترامپ را ندارد و درگیری واقعی با آمریکا نیست بلکه با “ولادیمیر پوتین” رئیس‌جمهوری روسیه است که موافقت با پیشنهاد ریاض و کاهش سطح تولید نفت و حفظ قیمت نفت را رد کرده است امری که باعث شد بن‌سلمان بی‌پروا عمل کند و میانگین تولید نفت کشورش را افزایش دهد و قیمت‌ها را پایین بیاورد.

در واقع، ولیعهد سعودی از هدف اصلی پوتین که تضعیف صنعت نفت شیل آمریکا و سوق دادن آن به سمت ورشکستگی است، حمایت می‌کند. واکنش ملایم سعودی به تصمیم بن‌سلمان جای تعجب ندارد. روس‌ها گفتند که می‌توانند در سایه کاهش قیمت نفت به مدت ۱۰ سال نیز زندگی کنند ولی نه صنعت نفت شیل آمریکا و نه محمد بن‌سلمان نمی‌توانند در چنین وضعیتی به حیات ادامه دهند.

طبق این نوشتار، عربستان سعودی هنوز برای بقای خود به ایالات متحده تکیه می‌کند و جنگنده‌های آمریکایی هنوز از تانکرهای نفتی عربستان در خلیج‌فارس محافظت می‌کنند در حالی‌که نیاز آمریکا به واردات نفت کمتر از سال ۱۹۸۷ شده است.

فراتر از این امر، ترامپ تجهیزات نظامی آمریکا را برای محافظت از میادین نفتی سعودی در برابر موشک‌ها و پهپادهای نیروهای یمنی( انصارالله) عازم عربستان سعودی کرده است. با این وجود، ترامپ در مقابل اقدامات بن‌سلمان که علیه منافع آمریکایی انجام می‌دهد، تسلیم شده است.

در اینجا به پرونده “سعود القحطانی” مشاور نزدیک محمد بن‌سلمان اشاره می‌کنیم که گفته می‌شود به قتل وحشیانه خاشقجی در کنسولگری سعودی در استانبول نظارت داشت. مسئولان آمریکایی، ولیعهد سعودی را تحت فشار قرار می‌دهد که القحطانی را یا محاکمه و یا عزل کند، ولی القحطانی همچنان ارتش سایبری را فرماندهی و بر عملیات جاسوسی در عربستان نظارت می‌کند.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

حمایت از حفظ حجاب

⭕️ فراخوان مردمی پیاده‌روی حمایت از عفاف و #حجاب در روز دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *