خانه / جشنواره / پر مصرف ترین کشور دنیا هستیم، به فرهنگ قناعت توجه نمی شود

پر مصرف ترین کشور دنیا هستیم، به فرهنگ قناعت توجه نمی شود

حاج علی اکبری در نماز جمعه تهران:

شیوه اجرای «سهیمه بندی بنزین» در بوته نقد است/ از مردم دلجویی شود

شیوه اجرای «سهیمه بندی بنزین» در بوته نقد است/ از مردم دلجویی شود

خطیب موقت نماز جمعه تهران با بیان اینکه شیوه اجرای سهیمه بندی بنزین در بوته نقد است، گفت: خود مسئولان هم قبول دارند توضیح لازم و اجماع نخبگانی صورت نگرفت.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه های این هفته نماز جمعه، با بیان اینکه مسئولان باید حواسشان باشد که سخنشان سدید باشد، برخی خیلی بی حساب سخن می گویند و معلوم می شود که فکر نکرده‌اند.  

وی در رابطه با حوادث اخیر پیرامون اصلاح قیمت سوخت، گفت: مدیریت مصرف انرژی و بنزین به طور خاص اجماع وجود دارد که ما یکی از کشورهای پر مصرف هستیم که در مصرف انرژی ایراد داریم. سبک ما در مصرف انرژی متعارف نیست و ما در صدر مصرف نامناسب جهانی هستیم. مخصوصا بنزین که یک کالای ویژه و استراتژیک محسوب می شود.  

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه این شیوه اسراف و تبذیر جزء بیماری های اقتصادی است که نیاز به علاج و جراحی دارد، افزود: مانند بیماری های دیگر، پیکره اقتصادی ما که هم استمرار وابستگی به نفت، هم خوردن از کیسه نسل های آینده و هم بهره مندی نامتوازن گروه های مختلف به ضرر طبقات محروم و هم آسیب به محیط زیست و آلودگی هوا و هم از دست دادن فرصت طلایی صادرات را به همراه دارد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد: به همت جوانانی که جوانمرادانه کشور را به این نقطه رساندند در ستاره خلیج فارس توانستیم  جمهوری اسلامی را در بنزین به خودکفایی برسانیم.

وی با اشاره به اینکه این امکانات در کشور وجود دارد که در مصرف درست، صادرکننده بنزین باشیم، اظهار داشت: اما شیوه مصرف ما را از صدور محروم می کند. زمینه ای هم برای قاچاق این کالا وجود دارد که باید با همت ملی و تدابیر صالح، این مشکل دور شود و سبک زندگی را اصلاح کنیم.  

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه این موضوع در دستور کار مدیریت عالی نظام بوده و راهکارهای فراوانی برای آن دیده اند از جمله آن، واقعی شدن قیمت با گامهای متوازن از طریق سهمیه بندی که قبلا هم امتحان شده بود و برخی زیرساخت های آن فراهم شده بود، اظهار داشت: چهار سال در اجرای این مصوبه تاخیر وجود دارد که هم مجلس و هم دولت باید توضبح بدهند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد: جمع بندی کارشناسی و مدیریت عالی نظام این بوده است که قیمت در این مرحله افزایش پیدا کند و سهمیه بندی اتفاق بیافتد که کاری لازم، نافع و سودمند برای امروز و فردای کشور ما است.

وی با بیان اینکه شیوه اجرای این تصمیم بزرگ که همه مردم کشور با آن درگیر هستند در بوته نقد است، اظهار داشت: خود مسئولان قبول دارند توضیح لازم و اجماع نخبگانی صورت نگرفت و در نتیجه نگرانی ای در سطح جامعه با انبوهی از ابهامات در بین عوام و خواص جامعه به وجود آورد و از یک سو به دلیل عدم آمادگی ذهنی و از سوی دیگر نگرانی افزایش قیمت سایر کالاها با توجه به تجربه تلخ گذشته منجر به عمده این نگرانی شد.  

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به اینکه برای کاهش نگرانی ها، مسئولان محترم بسته ای را درنظر گرفتند که هم باید اقناع ملی را مورد توجه قرار دهند و از رسانه ها کمک بگیرند و کوتاهی نکنند، تاکید کرد: باید از مردم دلجویی و عذرخواهی شود و به سوالاتشان پاسخ داده شود.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از گرانی های مصنوعی نظارت های قاطع ادامه پیدا کند. آنچه به عنوان یارانه بنزین پرداخت می شود به خوبی اجرا شود و سایر مشمولین را دربر بگیرد و سهمیه ها اصلاح شود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری گفت: اینها وعده هایی است که داده شده که ان شاء الله با عمل به آنها وضعیت مناسب تری را در سال آینده داشته باشیم و به خوبی در مراحل بعدی اجرا شود که قطعا به نفع همه و کشور است.  

وی با بیان اینکه ماجرای بنزین در شیوه اجرا ناراحتی عمومی را پیش آورد و اعتراضاتی را به همراه داشت که به صورت شوک بود و به تدریج در گوشه و کنار کشور التهاباتی را به وجود آورد و پاتک امنیتی جبهه استکبار به کشور ما چنانچه در گذشته اتفاق افتاده بود صورت گرفت، افزود: در ۸ ماه گذشته سران استکبار ضربه های استراتژیک و راهبردی را از جبهه مقاومت دریافت کردند و باورشان نمی شد که یک زلزله سیاسی بزرگ در سیطره پوشالی غرب واقع شد که نمونه های آن حمله موشکی مقاومت به فلسطین اشغالی، حمله انصارالله به آرامکو، حمله انصارالله به منابع و نیروهای آل سعود، حمله موفق به مناطق مهم رژیم صهیونیستی و مقابل به مثل قاطع سپاه در مورد نفتکش‌ها و ساقط کردن پهپاد راهبردی آمریکا توسط سپاه اتفاقاتی بود که پشت سر هم افتاد.

 حجت الاسلام حاج علی اکبری اضافه کرد: در نتیجه غلبه گفتمان مقاومت در منطقه و رنگ باختن گفتمان سازش پیش آمد و مردم منطقه توانستند در فراسوی گرد و غبار ها و ابر ناشی از حمله رسانه‌ای و امپراتوری رسانه‌ای دشمن رنگین کمان زیبای مقاومت را در آسمان منطقه مشاهده کنند.  

وی با بیان اینکه اتفاقی که برای دولت ایالات متحده رخ داده نیاز به توضیح ندارد، افزود:آبروی  آنها تنها در بین دوستانشان در اروپا و منطقه  لطمه خورد،  البته اگر آبرویی داشتند.   الان امریکا مانند شیر پیر خسته ای شده است که هر از چند گاهی عربده می کشد و دندان های ریخته خود را به این و آن نشان می‌دهد و این فقط بزدلان را می ترساند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد: این وضع دشمن ماست و هر روز هم شاهد افول و شتاب در افول «امپریالیسم جهانی» به سرکردگی آمریکا به لطف خداوند هستیم که درمانده از شکست‌های متعدد از جمله فشار حداکثری به نقطه اصلی مقاومت که ایران محسوب می شود شده اند چرا که نتوانستند به چیزی که می خواستند برسند.

وی اظهار داشت: سال‌ها برنامه ریزی کردند و بعد از ماجرای ۹۶ بلافاصله مشغول طراحی های جدید شدند و هزینه فراوانی متحمل شد تا بتوانند با یک پاتک امنیتی در مقابل حمله ای که از جبهه مقاومت به آنها شد شکست های خود را جبران کنند.  

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه اینها واکنش های منفعلانه دستگاه استکبار نسبت به جبهه مقاومت و کانون اصلی آن یعنی ایران است، بیان کرد: در این نگاه آنها امنیت کشورهای مخاطب را در دستور کار خود قرار دادند. در عراق اقدام کردند  که توسط مرجعیت و مردم کنترل شد اما همچنان ادامه دارد. در لبنان باز  روش خود را نوسازی کردند آن را روش «هنگ کنگی» اعلام کردند.  

وی تصریح کرد: ورود به اعتراض های معمولی که در کشور ها شکل می گیرد و مطالبات بر حقی که مردم دارند و سوار شدن بر موج اعتراضات مطالبات و آسیب زدن به امنیت تولید هرج و مرج و اغتشاش و امثال آن از اقدامات آنها است.  آمدند سراغ ایران و کار بسیار بزرگ و وسیع و پیچیده ای انجام دادند و با حمایت اقتصادی توسط عوامل و اتباع خود در منطقه خرج ها و سرمایه گذاری عظیمی کردند.

خطیب نماز جمعه تهران با تاکید براینکه توسط شبکه عنکبوتی رسانه ای خود فضاسازی رسانه ای کردند، گفت: شاهد حمایت های دیپلماتیک و سیاسی آمریکا و اروپا و برخی از دولت های منطقه که سریعاً و وقیحانه حمایت کردند بودیم.

حجت الاسلام حاج علی اکبری اضافه کرد: صحبت های وزیر خارجه آمریکا را در همان آغاز ماجرا شنیدید و بعد عملیات میدانی پادوهای استکبار با رهبری منافقین و سلطنت طلب ها و میدان‌داری اشرار آموزش دیده ای خشن و اجاره‌ای، طی دو روز در شهرهای گوناگون و اقصی نقاط کشور صورت گرفت.

وی با بیان اینکه در اوج وحشی گری سوزاندند،  غارت کردند،  کشتند و مجروح کردند، بیان کرد: از سربازان دلاور بگیرید تا به افسر قهرمان مدافع امنیت، پاسدار امنیت، بسیجی و مردم عادی رحم نکردند. از کارگر زحمت‌کش پمپ بنزین که داعشی وار او را سوزاندند تا کارمند مظلوم شهر را به رگبار بستند، به مردم عادی رحم نکردند و در اماکن عمومی و خصوصی،  هزاران میلیارد خسارت به وجود آورند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد: این ماجرایی است که طراحی بسیار خطرناک پشت سر خود دارد و برای آن هزینه های زیاد کردند و آموزش‌های دقیق دادند و پشتیبانی زیاد کردند که به قول خودشان حاصلِ دو سال کار تشکیلاتی بوده و یک توطئه بسیار خطرناک طراحی شده بود.

وی افزود: این جریان چه با بهانه بی بهانه اتفاق می افتاد زیرا دشمن طراحی کرده بود این کار را در زمستان انجام دهد و این آشوب ها زود متولدشد از این رو بنزین یک بهانه بود و در این ماجرا دشمن اوج کینه خود را نسبت به ملت شریف ایران و جبهه مقاومت نشان داد اما از طرف دیگر باز هم خطای محاسباتی دشمن احمق این بار رونمایی شد.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: از شگفتی های امت و نظام جمهوری اسلامی ایران این بود که یک بار دیگر حکمت شرایط،  صلابت، آینده نگری، قاطعیت، مهربانی، فداکاری و جوانمردی در رهبری نظام را همه  مشاهده کردند که به میدان آمدند و یک تصمیم بزرگ تاریخی را با فقط ۵ دقیقه صحبت در آغاز درس خارج به صورت جامع و بی حاشیه بیان  و هم ساختارهای قانونی را حفاظت کردند و هم انسجام مدیریتی کشور را حفظ و هم رفاه اجتماعی را و هم از امنیت ملی با کمال عزت صیانت کردند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه رهبر بیدار ما مراقب دشمن بود و با اشراف،  ایشان فرموده بود که در ۹۸ فتنه ای در راه است و آن را پیش بینی کرده بودند، اظهار داشت: این سخنان آتش‌نشان فتنه بود و جالب است در همان اوج شلوغی ها مردم مشاهده کردند که رهبر عزیز و عالی قدر ما با تولید کنندگان و کارآفرینان جلسه چندین ساعته داشت و به آنها به عنوان خطوط مقدم مقاومت و خط شکنان عرصه جهاد اقتصادی نشست و در مورد ۲۰ سال آینده و تولید ملی و نجات اقتصادی کشور با آنها گفتگو کرد. خدای متعال را به خاطر داشتن چنین نعمتی شاکر هستیم که واقعا  چنین رهبری برازنده ملات ماست.

وی با بیان اینکه در این ماجرا  دوباره از ملت عزیز ما در برابر ملت های جهان رونمایی شد، گفت: از بصیرت، هوشمندی، شجاعت، بردباری و صبوری ملت ایران که در اولین فرصت با اشاره رهبری صف های خود را از اغتشاشگران، آشوبگران و اشرار جدا کردند و بلافاصله علاوه بر این که آنها را منزوی کردند و حماسه دیگری را آفریدند و اثبات کردند اگر پای عزت، استقلال، آزادی و امنیت ملی شان در میان باشد همه هستند و با همه سلیقه ها حضور پیدا می‌کنند و این را ملت عزیز ما خط قرمز خود می دانند.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: همایش‌های خودجوش و متنوع در سراسر میهن علیه فتنه گران صورت می‌دهند و اعلام بیعت مجدد با رهبر عزیز و الهی ما اتفاق می افتد. ِِ

حجت الاسلام حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: آقا(رهبر معظم انقلاب) فرمودند باید در برابر چنین ملتی تعظیم و تکریم کرد و همه باید قدر بدانند و عاشقانه و خاضعانه به این ملت شریف و بزرگ خدمت کنند، اینهم قدرت‌نمایی ملت ما بود به دلیل آنکه هم اقتدار را و هم وحدت خود را به رخ کشیدیم و هم بیعت و قدرشناسی از همه کسانی بود که حافظ امنیت کشور هستند.

وی گفت: به همین جهت  از استحکام،  ریشه دار بودن و خوش ساخت بودن نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر اراده ملی و قواعد الهی رونمایی شد و دنیا یک بار دیگر استواری و ریشه دار بودن و صلاحیت و شایستگی نظام اسلامی را که بر مدار امامت با مردم سالاری بود به نمایش گذاشت.

خطیب موقت نماز جمعه تهران  افزود: ملت ایران با نیروی قوی و آماده به خدمتی که دارد مانند وزارت اطلاعات، سپاه، نیروی انتظامی و سایر مجموعه ها خودنمایی می کند. این بار نظام جمهوری اسلامی ایران امتداد فتنه را به دو روز کاهش داد، اگر در فتنه ۸۸ هشت ماه بود یا در فتنه ۹۶، هشت روز در ماجرای امسال به کمتر از دو روز این فتنه وسیع و گسترده توسط ملت نابود شد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری خاطرنشان کرد: در دیدار بسیار شیرین و باصلابت و دوست داشتنی رهبر عزیز با بسیجیان سلحشور ملاحظه کردید ایشان در رابطه با بسیج یک مطلب بسیار اساسی و کلیدی مطرح کردند و گفتند بسیج کارش تولید فرصت و تبدیل تهدیدها به فرصت ها است.

وی تاکید کرد: بسیج یعنی ذات ملت ایران، یعنی عبور دلیران بر اساس تشخیص درست و بصیرت در صحنه انجام وظیفه است و ملت و انقلاب اسلامی دارای چنین هنر بزرگی شده است که نمونه آن را در ۴۰ سال گذشته می بینیم که در شرایط فعلی با بررسی نسبتا دقیق همراه با مسئولین باید دست به دست هم بدهند و از این موقعیت به شایستگی استفاده کنند.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: ملت ما باید دست به دست هم بدهد و با دقت تهدیدهایی که در این ماجرا پیدا شد به فرصت تبدیل کنند. این هنر جمهوری اسلامی ایران است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه دشمن می خواست سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی ما را کاهش دهد و میان مردم  و مسئولین تفرقه ایجاد کند، تاکید کرد: اینجا باید تبدیل به فرصت شود و آن فرصت تبدیل به خدمت گزاری مجاهدانه و عاشقانه و عمل به وعده ها توسط مسئولان است و این چیزی است که باید غنیمت شمرده شود و این تهدید را به فرصت تبدیل کنند.

وی اضافه کرد: یادتان است وقتی در نماز جمعه سخن از فاصله ها آمد و یا سخن از برداشتن برخی نرده ها به میان آمد چقدر مردم ما و برخی مسئولان استقبال کردند زیرا مسئولان را خودشان به میدان فرستادند و این نظام را خودشان ساختند. از ظرف مسئولان هم باید احساس صمیمت و شفقت داشته باشند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه مسئولان باید صمیمانه به میان مردم بروند و با آنها صحبت کنند و بدون تکلف درددل های آنها را بشنوند، بیان کرد: باید سازوکارهای تصمیمات بزرگ ملی به لطف خداوند متعال اصلاح شود و بسته تقنینی و اقناعی در متن برنامه باشد. بسته اعتمادساز، مراقبت های محیطی باید وجود داشته باشد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: مطلب دیگر این است که روش های اعتراضی ناامن و آسیب زا و بهانه ساز یکی از تهدیدها بود که باید برای آن نیز فکری شود و به فرصت تبدیل شود.

وی گفت: فرصت این است که شیوه های مناسب اعتراض و نقد سازنده برای ارائه نظرات مردم پیش بینی شود و در اختیار آنها قرار بگیرد. اگر مردم به مساله ای اعتراض دارند چگونه باید آن را مطرح کنند. وسط عربده های مستانه اراذل اجاره ای؟ چیزی که کمتر شنیده می شد صدای اعتراض مردم بود که باید برای آن فکری کرد، پیشنهاد هم زیاد داریم.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه یکی از این پیشنهادها این است که پایگاه نماز جمعه کشور به عنوان جایی که باید ارتباط بین مردم و مسئولان در آن برقرار شود، استفاده شود اظهار داشت: این میزهای خدمت و نماز جمعه به گونه ای باشد که مسئولین شرکت در نماز جمعه را بر خود واجب بدانند و در کنار مردم حضور پیدا کنند و اعتراضات مردم را بشنوند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری اظهار داشت: مطالبات مردم را در خطبه ها مطرح کنیم و از ظرفیت استفاده شود، البته معطوف به نماز جمعه نیست و می توان در جای دیگر این فرصت را به وجود آورد. با چشم خود مشاهده کردیم آسیب به امنیت ملی ما به عنوان یکی از بزرگترین مزایای ایران عزیز در منطقه بلکه در سطح جهان مورد تهدید واقع شد.

وی با تاکید براینکه مسئولان باید دست به دست هم دهند و آن را تبدیل به فرصت کنند، تاکید کرد:  باید امنیت را بیش از قبل جدی گرفت و از این نعمت عظمی که مادر نعمت هاست باید بهره گرفت و به صورت همگانی از آن استفاده کرد.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: تهدیدی که واقع شد رخنه ها و حفره های امنیت اجتماعی را توسط مردم مورد شناسایی قرار داد. پدافند غیرعامل جدی گرفته شود که رویکرد پیشگیرانه و صیانت بخش دارد تا بتوان از خسارت های بزرگ جلوگیری کرد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: علاوه بر این، تقویت امنیت محله محور با تاکید بر محوریت شهرهای جدید خود داستانی است. تقویت یا ایجاد هسته های مقاومت محلی احساس می شد که دارای ضعف واضحی است که باید سریعا به فرصت تبدیل شود که با محوریت مساجد توسط بسیج انجام شود.

وی همچنین با بیان اینکه ما باید جایگاه پلیس و حافظان جان و امنیت را در ذهن و جان مان تقویت کنیم، گفت: شورای تامین و ساختار برخی جاها نیاز به تعمیر دارد. ان شاءالله این مساله مورد توجه قرار گیرد و بهتر از گذشته شود.

خطیب نماز جمعه تهران تاکید کرد: جوانان فرهیخته و دانشمند ما حتما آمادگی دارند چه در مورد سازه های ضدحریق و چه در مورد سازه های ضدضربه و حفاظت محیطی توانایی دارند از این رو تدابیری بیاندیشند که برای آینده صیانت بخش باشد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری  درباره فضای مجازی نیز گفت: فضای مجازی نیز  با وجود اینکه محدودیتی به آن داده شد اما خوشبختانه به دلیل اقدامات خوبی که در این زمینه صورت گرفته بود شبکه مخابراتی اداری، بانکی و حمل و نقل آسیب جدی ندید و تست امیدبخشی بود اما سرعت دادن به فرمان رهبر عزیز که شبکه ملی اطلاعات به صورت کامل میسر شود نیاز به شتاب داشت.

وی با اشاره به اینکه در اماکن عمومی خرابی هایی به وجود آمده که باید به سرعت اصلاح شود، بیان کرد: به خصوص مصدومان حوادث اخیر و رسیدگی به آنها مخصوصا در دستور کار قرار گیرد و بالاخره قاطعانه طبق قوانین شرعی که می دانیم خدای متعال نسبت به فتنه گران و برهم زنندگان امنیت عمومی خیلی سخت گیر است و حکم محارب  را برای این افراد در نظر می گیرد در زمره مجازات اسلامی است.

خطیب نماز جمعه تهران گفت: توقع می رود از تهدیدی که شد فرصتی ساخته شود و جامعه از این اراذل وحشی تبهکار پاک شود و ان شاءالله دست انتقام الهی از آستین مجریان قانون و دستگاه قضایی آنها را بگیرد و  به صورت ویژه و باسرعت اقدام شود تا به ذائقه مردم بنشیند.

حجت الاسلام حاج علی اکبری افزود: البته ماجرای فریب خورده ها داستانی جدا دارد و آنها باید تأدیب شوند و مورد مؤاخذه قرار بگیرند و از مِهر نظام بهره مند شوند.

وی تصریح کرد: تهدیدی که از این فتنه متوجه ملت عزیز ما ایجاد شد، ایجاد تفرقه و به جان هم افتادن و ایجاد شکاف های اجتماعی و امثال آن بود و ملت عزیز ما به رغم خواسته دشمن ان شاء الله و به فضل الهی باید همدلی، همکاری، همیاری و همراهی مؤمنانه و سراسری را در دستور کار جدی خود قرار دهند.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه این جور مواقع وقت گروکشی های سیاسی نیست و باید یک همدلی ملی را تجربه کنیم، گفت: آنها می خواهند بین ملت ما تفرقه باشد و هم در اجرای کامل این طرح باید همراهی وجود داشته باشد و هم در امدادرسانی همگانی نسبت به آسیب دیدگان مانند جایی که زلزله می آید، باید کمک شود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان اینکه باید سبک زندگی خود را اصلاح کنیم و یک کار شایسته و خداپسند در مصرف به ویژه مصرف سوخت و به طور خاص در مورد بنزین را داشته باشیم، افزود: حیات طیبه بر پایه قناعت است و در نهایت به دنبال تقویت مهر و محبت، گره گشایی و برادری باشیم.

وی با بیان اینکه کسبه محترم، سازمان های مربوطه، صاحبان خدمات به هم مهرورزی کنیم و یک بسیج ملی برای ارزان کردن ایجاد شود، گفت: شما می دانید که خداوند به شما برکت می دهد. اگر ملت ما دست به دست هم دهند، ان شاء الله و به فضل الهی تهدیدهای دشمن همه تبدیل به فرصت خواهد شد.

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

صیحه آسمانی

به گزارش سید احمد حسینی ماهینی خبرنگار ماهین نیوز ایا پرواز هزاران پهباد و موشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *