خانه / جشنواره / هفتمین همایش تاریخ مجلس

هفتمین همایش تاریخ مجلس

رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:

برگزاری “هفتمین همایش تاریخ مجلس” با حضور دکتر لاریجانی

رئیس کتابخانه، موزه و اسناد مجلس شورای اسلامی از برگزاری “هفتمین همایش تاریخ مجلس” با حضور دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، حجت‌الاسلام والمسلمین سیّدعلی عماد رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در نشست خبری به منظور تشریح اهداف برگزاری “هفتمین همایش تاریخ مجلس” ضمن تبریک ۵ آذر ماه سالروز تأسیس بسیج مستضعفان گفت: مجلس، دارالشورا به عنوان یک مطالبه کلان ملی جامعه ایران در سال‌ها و نیمه پایانی قرن سیزدهم هجری قمری و هجری شمسی پدیده‌ای بوده که جامعه ایران به عنوان گام نخست توسعه‌ یافتگی هر چه بیشتر و شکل‌گیری دولت مدرن در کشور بدان نگریسته است.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انقلاب مشروطیت با هدف برقراری دو نظام برای هدایت جریان مدیریت اجتماعی شکل گرفته که دارالشورا و مجلس به عنوان بخش اول و اصلی و دوم وکلیدی آن به یک محاکم عادلانه‌ای که به یک قوه قضائی  عادلانه‌ و روشمند منتهی شود، شکل گرفت.

وی افزود: به دنبال شکل‌گیری انقلاب مشروطیت ۲۴ دوره مجلس شورای ملی در ۳ بازه زمانی مشروطیت، پهلوی اول و پهلوی دوم برگزار شد که برخی دوره‌ها با تأسیس مجلس سنا، نظام قانونگذاری در دو مجلس ملی و سنا برگزار می‌شد و بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی تأسیس شد که از ظرفیت‌های آن برای پیشبرد امور کشور بهره‌مند شدیم.

عماد تصریح کرد: ضرورت بررسی چرخه قانونگذاری در ایران و ارزیابی عملکرد مجالس قانونگذاری، کتابخانه مجلس را بر آن داشت تا دوره‌های مختلف شورای ملی را مورد کنکاش، تحلیل و بررسی قرار داده و در ارزیابی نقاط ضعف و قدرت و مهمترین تصمیمات اتخاذ شده در ادوار مختلف مجلس از ظرفیت محققان و اندیشمندان بهره‌مند شود.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: یکی از توفیقات حاصله در این مسیر ارائه پیشنهاد کتابخانه مجلس برای تحقق این مهم بود که با موافقت دکتر لاریجانی همراه شد و در پی آن بعد از برگزاری نخستین همایش بررسی تاریخ مجلس که در سال ۱۳۸۹ برگزار شد، این هفتمین همایش بوده که در آن به بررسی نقش، جایگاه، عملکرد، شرایط و ظروف سیاسی مجالس ۲۳ و ۲۴ ملی خواهیم پرداخت.

وی در بیان برنامه‌های آینده کتابخانه ملی مجلس برای برگزاری همایش‌های آتی افزود: در آینده برنامه فراتحلیلی در خصوص عملکرد کلان مجلس شورای اسلامی و مجالس ملی از ابتدا تا انتها خواهیم داشت، ضمن اینکه بعد از آن وارد بررسی عملکرد مجلس سنا و به دنبال آن ظرفیت‌ها، عملکرد و اتخاذ تصمیمات ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی خواهیم شد.

عماد یادآور شد: هفتمین همایش تاریخ مجلس هفته آینده در تاریخ ۱۲ آذر ماه در محل سالن مشروطه مجلس شورای اسلامی که محل شکل گیری پارلمان ایران بوده برگزار خواهد شد و از تمام اندیشمندان برای حضور در این همایش دعوت به عمل آمده است ضمن اینکه تعدادی از مقالات تحقیقی و نتیجه دستاوردهای علمی که در مجله‌های مختلف چکیده مقالات منتشر شده در ۳ جلد رونمایی خواهد شد؛ همچنین گزارش اقتصادی از مجموعه همایش‌های برگزار شده ارائه خواهد شد.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی با اشاره به مدعوین این همایش اظهار کرد: نمایندگان کنونی و ادوار مجلس شورای اسلامی، مدیران گروه‌های علمی، تاریخی، علوم سیاسی، اجتماعی و حقوقی از دانشگاه‌های کشور، اعضای علمی گروه‌های یاد شده و اعضای انجمن‌های علمی مرتبط با این گروه‌ها و محققان و نویسندگان مرتبط با تاریخ معاصر ایران و پارلمان و دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی در این همایش حضور خواهند داشت ضمن اینکه در سایت کتابخانه مجلس فضا ایجاد شده تا افرادی که تمایل دارند در این همایش حضور داشته باشند، ثبت‌نام کنند.

وی همچنین از حضور و سخنرانی دکتر علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در این همایش خبر داد. 

عماد افزود: تاکنون ۴۷ مقاله برای شرکت در این همایش به کتابخانه مجلس ارائه شده که از این میزان ۳۰ مقاله توسط کمیته علمی پذیرفته شده است؛ همچنین این همایش در قالب یک نشست و دو پنل موازی با موضوع تک حزبی شدن ایران و تأسیس حزب رستاخیز و رویکرد تصمیمات و عملکرد مجلس در آستانه تحقق پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می‌شود، ضمن اینکه ۴ مقاله از بین مقالات ارائه شده در مجله اسناد بهارستان منتشر خواهد شد، همچنین شرایط انتشار ۲۶ مقاله پذیرفته شده فراهم شده است.

وی در ادامه یادآور شد: دانشگاه‌های کرمانشاه، اصفهان و تبریز بیشترین سهم در ارائه مقالات برای حضور در این همایش را داشته‌اند، همچنین همکاری‌هایی با ISC برای ارائه مقالات در حوزه جهان اسلام مرتبط با حوزه پارلمان داشته‌ایم.

رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: ۱۵ اثر از بین مجموعه آثاری که توسط گروه‌های اسناد پارلمانی تحقیق، تدوین و منتشر شده است در هفته پژوهش که از تاریخ ۲۳ تا ۲۸ آذر ماه بوده، رونمایی خواهد شد./

درباره‌ی ماهین نیوز

پایگاه خبری تحلیلی بین المللی ماهین نیوز صاحب امتیاز و ومدیر مسئول : سید احمد حسینی ماهینی شماره مجوز 92/23363 وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلفن 02136878594همراه09120836492 و 09190883546 طرح از غزنه تا غزه توسط احمد ماهینی کاندیدای ریاست جمهوری امریکا

حتما ببینید

صیحه آسمانی

به گزارش سید احمد حسینی ماهینی خبرنگار ماهین نیوز ایا پرواز هزاران پهباد و موشک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *